Kursuskongen med det falske navn

Probana giver ansatte besked på at bruge dæknavne og oprette falske profiler for at sælge lederkurser. Direktøren selv kalder sig Sofie Friberg.

På Linkedin lokker den smukke Sofie Friberg danske erhvervsledere med tilbud på nye lederkurser. Men erhvervslederne ved næppe, at det slet ikke er den kønne, unge uddannelseskoordinator fra Probana, der sidder bag tasturet, men derimod ofte firmaets midaldrende direktør Peter Joensen. Sofie Friberg findes ikke i virkeligheden, og profilbilledet er et modelfoto - købt og betalt af direktøren, så han kan friste erhvervsledere under sit kvindelige alias. Over for Operation X bekræfter Peter Joensen, at han har optrådt under navnet Sofie Friberg.

Aliaset Sofie Friberg, som blev brugt af Peter Joensen.
Aliaset Sofie Friberg, som blev brugt af Peter Joensen. Foto: Operation X

Denne spøjse arbejdsform er kendetegnende for hele Peter Joensens kursusimperium.

De ansatte fortæller, at de - indtil Operation X kom på sporet af sagen - skulle sende ulovlige spammails og bruge falske identiteter. De opfundne identiteter sad altid ”i møde”, når der kom klager. Og der blev oprettet falske profiler på sociale medier med billeder af flotte modeller for at sprede firmaets reklametekster.

Celine Jensen, der arbejdede som receptionist i Institut for Personaleudvikling, et af Peter Joensens 15 kursusfirmaer, fortæller i aftenens Operation X, at hun blev bedt om altid at sende e-mails ud under aliaset Sarah Glintborg.

Jeg skulle sende mails fra en, der hed Sarah Glintborg, som var en fiktiv person. Jeg sendte aldrig mails ud fra mit eget navn.

Celine Jensen, om da hun arbejdede som receptionist i Institut for Personaleudvikling

Det er ikke lovligt at sende reklamemails til en person, der ikke har sagt ja. I en intern e-mail fra juli i år skriver Peter Joensen om brugen af reklamemails:

”Hvis I på noget tidspunkt føler, at I bryder med nogle love eller noget, så sørg for følgende – 1) Send altid ud via et alias (…)”

Mailen fra Peter Joensen til sine ansatte.
Mailen fra Peter Joensen til sine ansatte. Foto: Operation X

En tidligere medarbejder i Probanas marketingsafdeling fortæller til Operation X, at alt var sat nøje i system, og hver medarbejder havde sit eget alias. Hør hende remse dem op her:

Hun fortæller, at alt var sat nøje i system, og hver medarbejder havde sit eget alias.

Peter Joensen afviser, at Probana og Institut for Personaleudvikling har overtrådt markedsføringsloven ved at sende ulovlige reklamemails. Han har ikke ønsket at stille op i tv-interview med Operation X om de falske identiteter, men han skriver i en mail til redaktionen:

”Det er korrekt, at vi har anvendt aliasser, hvilket ikke er uden for gældende regler… Ved at anvende et fiktivt navn i stedet for eksempelvis ”Kundeservice”, ”Uddannelseskoordinator” etc. har vi ønsket at give modtageren et mere personligt udtryk af virksomheden. Aliasset kan også dække over flere modtagere i vores organisation, som så har mulighed for effektivt at håndtere henvendelser til os.”

Peter Joensen skriver derudover, at de falske navne også har været anvendt for at beskytte medarbejdere mod ubehagelige kundehenvendelser. Da Peter Joensen blev bekendt med Operation X’ research, ændrede han arbejdsform, og koncernen bruger altså ikke længere falske navne i deres markedsføring og kundekontakt.

En række interne mails fra Probana, som Operation X er i besiddelse af, dokumenterer, at Peter Joensen også har opfordret medarbejderne til at give Probana gode karakterer på Trustpilot - og de kunne selv bestemme, hvilket alias de ville bruge. 

Mail fra Peter Joensen.
Mail fra Peter Joensen. Foto: TV 2

Ifølge jurist Jakob Stenstrup fra Forbrugerrådet Tænk er det i direkte modstrid med markedsføringslovgivningen

- Det er er en klar overtrædelse af de retningslinjer, man har på området, og det er også en, en overtrædelse af markedsføringsloven.

Du kan se Operation X: Kursuskongens beskidte metoder på TV 2 torsdag kl. 20:00 eller på TV 2 PLAY.

Se hele svaret fra Peter Joensen her.