De ansatte arbejder kun seks timer om dagen: Sådan når de det hele

16x9
Mads Ingemann Blücher, administrerende direktør i Translated By Us. Foto: Pressefoto / Pressefoto

En dansk virksomhed har indført en arbejdsuge på kun 30 timer.

Den danske virksomhed Translated By Us har forsøgt sig med en arbejdsuge på kun 30 timer.

Og selvom en mødetid på seks timer om dagen måske lyder af lidt, så har direktøren aldrig prøvet at få mere ud af dagene på arbejdet end nu.

- Vi er enormt fokuserede, og man ved præcis, hvad man skal nå. Så når man er færdig med det, kan man gå hjem med god samvittighed, fortæller Mads Ingemann Blücher, der er direktør i selskabet, til TV 2 Business.

Translated By Us er én af de første virksomheder i Danmark, hvor medarbejderne arbejder på deltid - altså under 37 timer - til en fuldtidsløn.

Der er flere forkæmpere for en kortere arbejdsuge ude i verden. Se én af dem på TV 2 Business her:

Selskabet lever af at finde oversættere rundt omkring i verden og har indtil videre fire medarbejdere i Danmark.

Herunder kan du få svaret på, hvorfor Mads Ingemann Blücher har valgt, at hans medarbejdere kun skal arbejde 30 timer om ugen.

07-11-2016  10:04
Journalist på TV 2
Hvorfor arbejder dine ansatte kun 30 timer om ugen?
24-06-2019  10:06
Mads Ingemann Blücher
Tidligere har jeg siddet på et kontor i rigtig mange timer, hvor folk kiggede skævt til en, hvis man kom sent eller gik tidligt. Så der kom det meget hurtigt til at handle om timerne, og det var virkelig svært at koncentrere sig. Med kortere arbejdstid kan jeg mærke en stor forskel, fordi vi giver folk nogle rammer for, hvad de skal nå, og så kan de gå derefter. Nu får vi meget mere ud af dagene, end jeg har prøvet før.
24-06-2019  10:10
Hvordan når I det hele så?
24-06-2019  10:13
Vi starter hver morgen med et møde, hvor alle får at vide, hvad de skal nå i løbet af dagen. Og derefter handler det om at være super fokuseret, og derefter kan man så gå hjem.
Er der så slet ikke plads til snak eller grin med kollegerne?
Jo jo, men vi er der jo for at arbejde. Vi sidder ikke på arbejdet i så mange timer, så vi skal have lavet nogle ting.
24-06-2019  10:17
Hvordan kan det lade sig gøre, at I kan konkurrere mod andre virksomheder, når I arbejder færre timer end de gør?
Jeg tror ikke, tiden er så afgørende. Det handler om at have det rigtige fokus. Hvis fokus bliver øget med en faktor ti, hvad ender vi så med? Så bliver det regnestykke fuldstændig anderledes. Lige nu når vi vores budgetter og mere til. Vi outperformer faktisk markedet både på pris, kvalitet og tilgængelighed, selvom vi arbejder mindre.
24-06-2019  10:23
Er der slet ikke noget, I ikke når?
Nej det sker kun sjældent. Vi er meget fokuserede, så vi når alle de ting, der er vigtige. Resten tager vi på et andet tidspunkt.
Hvis meningen med de færre arbejdstimer er, at man skal være mere effektiv på arbejdspladsen, bliver man så ikke bare endnu mere stresset af at have kortere tid til at nå tingene?
Jo, men jeg mener, at det kun er få mennesker, der lider af stress i Danmark, fordi de har travlt. Klart størstedelen lider af stress, fordi de er bange for ikke at performe godt nok, eller ikke har ordentlige rammer. I virkeligheden handler det om, at din chef ikke har sagt til dig, hvad det er, han forventer, du laver.
24-06-2019  10:35
Flere eksperter og økonomer har jo tidligere peget på, at en 30 timers arbejdsuge vil betyde et fald i produktion og indkomst. Hvad tænker du om det?
24-06-2019  10:40
Det er nogle forsimplede modeller, der viser det. Vi har endnu ikke set effekten af de her ting, så jeg siger stadig, at så længe vi når vores budgetter – og mere end det faktisk – så er det regnestykket, der er noget galt med. Det er i hvert fald ikke hos os, at det halter med.
24-06-2019  10:43
Men selvom I har indført den her 30 timers arbejdsuge, sker der så ikke bare det, som sker på mange arbejdspladser - nemlig at man kommer til at arbejde længere end planlagt?
Det kunne man godt sige, men målet er virkelig at arbejde omkring de 30 timer. Lige så snart folk arbejder de 40-50 timer om ugen, så gider man det ikke.
24-06-2019  10:50
Hvilke effekter har det haft at arbejde færre timer om ugen?
24-06-2019  11:01
Før i tiden stressede jeg over at skulle nå ting på arbejdet og også skulle nå at hente mit barn. Men nu er det stress-element fjernet. Det handler om at få lov til at leve for hverdagen i stedet for ferien. Derfor ville det også være et nederlag for mig, hvis vi gik over til 37 timer lige pludselig. Fordi så falder vi tilbage til den her apatiske ledelsesstil, hvor folk bare sidder og passer sig selv, og det bare sejler. Og det er ikke det, jeg vil med det her projekt.