Regeringen regner med milliarder fra Nordsø-løsning med Mærsk

Mærsk lukker ned for det vigtige Tyra-felt, hvis ikke de får bedre skattevilkår end i dag.

Hvis ikke regeringen tilfredsstiller Mærsk i forhandlingerne om fremtiden i Nordsøen, vil det slå alvorlige sprækker i finansieringen af 2025-planen.

Regeringen regner ifølge tal fra Finansministeriet med at hente over 43 milliarder kroner fra Nordsøen i de sidste fem år af 2025-planen.

Heraf står Tyra - der lige nu står til at blive lukket ned i 2018 på grund af, at platformen synker - for omkring en fjerdedel af det samlede provenu. Det svarer til omkring 11 milliarder kroner.

Og i følge Jens Hauch, cheføkonom og vicedirektør i tænketanken KRAKRA er både Hejre- og Thyra-feltet udfordret lige nu.

- Der er sådan set to muligheder, hvor der er en "downside" på begge dele og ikke rigtigt nogen "upside," og der har man altså indregnet begge dele, som en del af af finansieringen af 2025-planen, siger Jens Hauch til TV 2. 

Uden Tyra - ingen gas

Dermed står regeringen til at mangle et stort milliardbeløb, hvis det ikke lykkes at blive enige om Mærsk om rammevilkårene i forhold til Tyra-platformen, der er altafgørende for gasproduktionen i Nordsøen.

Se hele Jens Hauchs analyse af situationen for olie- og gasproduktionen i Nordsøen herunder. 

Over 90 procent af den gas, der sendes til fastlandet, produceres eller behandles på Tyra-platformen, der er ejet af DUC, som udover Nordsøfonden består af Mærsk, Shell og Chevron.

En modernisering af platformen vil koste omkring 30 milliarder kroner, men dem vil Mærsk og partnerne ikke investere, hvis ikke de får nogle mere lempelige rammevilkår.

Vilkår som UK og Norge vil redde Tyra

Mærsk står som operatør af Tyra-platformen for forhandlingerne med Energistyrelsen. Parterne er ekstremt tilknappede, men ifølge TV 2's oplysninger er der blandt andet mere lukrative afskrivningsregler for DUC på bordet.

Netop afskrivningsreglerne fremhæves som en akilleshæl i Danmark i forhold til Norge, Holland og ikke mindst Storbritannien.

Ifølge historiker og Nordsøekspert Morten Hahn-Pedersen, der for nylig har udgivet en bog om Mærsks olieforretning, er der en oplagt løsning.

- Hvis vi får nogle vilkår, der svarer til britisk og norsk sektor og andre steder, har vi en mulighed for, at den internationale branche fortsat vil være interesserede. Hvis ikke, ved vi i forvejen, at Shell er på vej ud, og Chevron heller ikke er interesserede. Mærsk vil fokusere Culzean og Johan Sverdrup (kæmpe felter i Nordsøen i UK og Norge, red.), siger han.

Den erfarne energikonsulent Wolfgang Mostert, der har rådgivet blandt andet Verdensbanken og FN om energipolitik, er sikker på en løsning.

- De finder en løsning. Tyra er simpelthen for væsentlig til transport af olie og gas til, at det ikke kommer til at flyve. Hvis man fjerner den, har det for stor påvirkning af resten af olieproduktionen. Det betyder, at både DUC og staten har en meget stor interesse i, at Tyra fortsætter, siger Wolfgang Mostert til TV 2.

Ekspert: De finder en løsning

Ifølge energikonsulenten er spørgsmålet udelukkende, hvilken justering af skattesatsen, der kan gøre investeringen rentabel for DUC.

- Det skal man nok få en fornuftig forhandling på. Statens forhandlere fra Energistyrelsen har fulgt sektoren i årevis. De kender vilkårene og priserne. Det samme med DUC, siger Mostert.

- Der er tale om en jævnbyrdig forhandling, og når du har det, kan du være sikker på, at du nok skal få et resultat. Hvis det var meget ulige, var det mere usikkert, for så ville der gå politik i det.

Alt er i fare

TV 2 har været i kontakt med en lang række kilder i oliebranchen, der ikke har fantasi til at forestille sig, at regeringen ikke imødekommer Mærsk.

En højtplaceret kilde i olie- og gasbranchen fremhæver, at branchen beskæftiger 30.000 direkte og indirekte.

- Det hele er i fare, hvis man rent lovgivningsmæssigt ikke kan blive enige om vilkårene, siger kilden, der påpeger, at staten udover tabte skatteindtægter kan se frem til at skulle skrive checks til udenlandske producenter af olie og gas, hvis Tyra lukkes ned.

Hos Olie Gas Danmark er adm. direktør Martin Næsby tilknappet om de igangværende forhandlinger. 

- Der er meget olie og gas tilbage i Nordsøen. Samfundet går glip af milliardindtægter, tusindevis af arbejdspladser og sikker energiforsyning, hvis vi ikke producerer vores egne ressourcer, udtaler han i en skriftlig meddelelse.

Mærsk og Shell, der er hovedaktører i DUC, har ingen kommentarer til forhandlingerne. Energistyrelsen har heller ingen kommentarer til de igangværende forhandlinger.