Stor dansk supermarkedskæde: Betal og få rabat

Nu skal du til lommerne, hvis du vil spare penge på økologi i Føtex.

Nu kan alle kunder spare 20 procent på økologi i Føtex - men det koster dig 20 kroner om ugen.

Hvis du ikke umiddelbart synes, det lyder som verdens bedste tilbud, er du ikke den eneste.

Konceptet, som Føtex lancerer i dag, hedder ØKO+ og kan umiddelbart være svært at gennemskue som forbruger. Forbrugerrådet Tænk opfordrer derfor kunderne til at bruge deres sunde fornuft.

- Føtex gør det ikke for forbrugernes blå øjnes skyld – man skal altid huske at regne efter, for ellers risikerer man at ligge og betale 20 kroner om ugen uden noget til gengæld, siger direktør i Forbrugerrådet Tænk, Lars Pram, til TV 2 Business.

Husk at regne efter

Han henviser til, at man skal købe for minimum 400 kroner om måneden bare for at gå 'break-even' - altså for ikke at tabe penge på ordningen.

Og hvis du rent faktisk vil spare penge, skal du helt op og købe for 500 kroner om måneden. Dermed sparer du 20 kroner på økologiske varer.

- Det kræver, at man som forbruger gør sig sit behov for økologi klart, at man køber alle sine økologiske varer i Føtex, og samtidig udelukker, at man kunne have fået varerne billigere andet steds, hvor det var på tilbud, understreger Lars Pram.

Han tilføjer også, at det som forbruger er vigtigt at kunne gennemskue, om noget er et godt tilbud eller ej. Allerede der går Føtex fejl i sin kommunikation.

- Det kan være svært for forbrugeren at gennemskue, om det her er et godt tilbud, og det siger jo en del om kommunikationen, så man skal i hvert fald være opmærksom for at få det optimale ud af rabatten, hvis man vælger denne her løsning, siger Lars Pram.

Kan spare tid

Føtex selv mener dog, at det er et godt tilbud til kunderne.

Se hele interviewet med salgsdirektør i Føtex, Jan Larsen, på TV 2 Business her:

- Hvis du bare bruger 100 kroner om ugen, så er pengene tjent hjem. Og som kunde skal du ikke rende og kigge i tilbudsaviser og bruge en masse tid på, hvad ting koster, forklarer Jan Larsen, der er salgsdirektør i Føtex, til TV 2 Business.

Han fortæller, at Føtex satser meget mere på økologi for tiden.

- Vi har haft kæmpe succes med økologi igennem de seneste år. Vi vækster 20 procent på økologi-salget, og nu vil vi se, om vi ikke kan rykke det til nye højder, siger Jan Larsen.

Bekymrende udvikling

Ifølge analyser fra Forbrugerrådet Tænk sker der ofte det i kunde-loyalitetprogrammer, at forbrugeren mister sin kritiske sans, fordi forbrugeren har en tendens til kun at henvende sig der, hvor vedkommende har 'bundet sig' og derfor overser andre og bedre tilbud. 

Føtex’ nye tiltag indskriver sig ifølge Tænk også i en mere generel udvikling, der er bekymrende, nemlig at flere og flere oplysninger om vores indkøbsvaner bliver samlet på vores betalingskort og kan udnyttes af butikkerne.

- Vi har i Danmark en høj grad af beskyttelse af vores personlige betalingsdata, men det er desværre ved at blive udhulet med denne type tiltag. Politikerne skal sørge for, at der ikke er huller i loven, siger Lars Pram.

Vi gør opmærksom på, at Jan Larsen, salgsdirektør i Føtex i ovenstående videklip kommer til at sige 20 kroner om måneden, men der er tale om 20 kroner om ugen for ordningen.