Danskerne snyder sig selv for billig aktiehandel

Den hollandske lavpris-børsmægler Degiro har fået en svær start i Danmark. Trods ambitioner om at erobre markedet er danskerne endnu ikke bidt på.

Danskerne betaler heftige gebyrer til banker og børsmæglere i handelsomkostninger for at forsøge at score kassen på at handle med aktier. Men selvom muligheden for at skære størstedelen af gebyrerne fra eksisterer, holder danske investorer sig til den dyre løsning. 

I januar 2015 blæste den hollandske børsmægler Degiro til kamp mod dyre, danske banker og mæglere med lanceringen af en prisbillig aktiehandelsplatform. Selskabet fører sig frem på, at de kan kappe op til 80 procent af de omkostninger, som banker og andre mæglere lægger oven på aktiehandlerne.

Men selvom Degiro spurter derudaf i resten af Europa, har Degiro ikke kunnet lokke danskerne med på bølgen af billige handler.

- Det er i den grad skuffende. Vi håbede på mere fra Danmark. Danmark er en ret aktiv markedsplads, så vi håbede, at flere aktive aktiehandlere ville bruge os, siger Gijs Nagel til TV 2 BUSINESS. 

Stor fremgang i resten af Europa

Degiro har indtil videre kapret 130.000 kunder i 17 lande i Europa, og selskabet forventer at fordoble omsætningen til 30 mio. euro i 2016. 

Gijs Nagel peger på danskernes tillid til bankerne og etablerede børsmæglere som hovedgrunden for, at Degiro endnu ikke har haft bragende success i Danmark. 

Bankerne sidder tungt på tronen

Ifølge tal fra Københavns fondsbørs har investorer gennemført 19.362 handler gennem Degiro på fondsbørsen fra januar til september 2016. Sammenlignet kanaliserede investorer 2,5 millioner handler gennem Danske Bank, 2,1 millioner handler gennem Nordnet og 1 millioner handler gennem Sydbank i perioden. 

Degiro peger på, at nogle af selskabets handler foregår gennem andre mæglere og dermed ikke fremgår af fondsbørsens data. 

Den nordiske børsmægler Nordnet, der konkurrerer med Degiro om de danske aktieinvestorer, følger løbende, hvordan den hollandske udfordrer klarer sig på det danske marked. 

- Da de kom til Danmark var vi også spændt på, hvordan det ville udvikle sig. Men indtil videre har vi ikke kunnet mærke det så meget, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet. 

Skatten er skurken

Hvis der bliver indført simplere skatteregler for aktiehandlere i Danmark, bliver det nemmere for udenlandske lavpris-udfordrere som Degiro at vinde danske kunder, mener Max Gandrup.

- Det tager tid at komme ind på det danske marked. Nordnet har selv været i Danmark i over 15 år. De første ti år havde vi forholdsvis begrænset vækst. De sidste par år, efter at vi fik fillial i Danmark, indberettede automatisk til SKAT og alle de her ekstra ting, som de private investorer også vil have, så vi vores egen enorme vækst, siger Max Gandrup.