Dansker trækker overskrifter i USA med bud på Tesla-dræber

Danskeren Henrik Fisker vil vælte elbilmarkedet med en ny bil, der har en rækkevidde på 650 kilometer og en lynoplader.

Han har tidligere trukket overskrifter i hele verden, og nu er Henrik Fisker på banen igen.

Vores køretøj vil være den mest innovative og banebrydende elbil, der nogensinde er lavet

Henrik Fisker, stifter Fisker Inc.

Denne gang er danskeren, der satsede stort med firmaet Fisker Automotive inden finanskrisen og siden gik ned, på banen med et nyt, ambitiøst elbilsprojekt.

Volkswagen har også lanceret en konkurrent til Tesla for nylig. Se historien på TV 2 Business her:

Projektet trækker allerede nu overskrifter i globale medier som Bloomberg, Reuters og Fortune, mens også Børsen har talt med bilentreprenøen.

Målet er en rækkevidde op mod 650 kilometer, og så har batteriet angiveligt en længere levetid end Teslas, mens det oplader dobbelt så hurtigt, siger Henrik Fisker.

- Vi har lavet de første test af batteriet, og vi er allerede i gang med udviklingen af vores biler. Den første bliver en Tesla-killer, en rigtig konkurrent til Model S. Men den får mere plads i kabinen og kommer selvfølgelig til at se mere sexet ud, siger han til Børsen.

De store elbilproducenter, inklusive Tesla, satser på den dominerende lithium-ion-baserede batteriteknologi, men det nye projekt satser på materialet grafen.

Gik ned med et brag

53-årige Henrik Fisker er et stort navn inden for bilverdenen.

Han startede som designer, hvor hans arbejde for Aston Martin sikrede ham anerkendelse vidt og bredt.

I 2007 stiftede han luksuselbilfirmaet Fisker Automotive, der indtil 2012 byggede knap 2000 biler.

Selskabet samarbejdede med den amerikanske batteriproducent A123, der gik konkurs undervejs, hvilket skabte store problemer for Fisker Automotive, der oplevede voldsomme forsinkelser i leveringerne. 

Det stort opslåede eventyr, der ifølge Reuters kostede private investorer og statslige långivere over 9 milliarder kroner, endte med en konkurs i 2013.

Kort forinden havde Henrik Fisker forladt sin egen virksomhed, der senere blev overtaget af kinesiske Wanxiang, som også overtog den konkursramte batteriproducent A123.

To biler på vej

Det fallerede projekt har dog ikke fjernet troen på fra hverken Henrik Fisker eller en gruppe ukendte investorer, der nu planlægger at præsentere en ny elbil i 2017 under firmanavnet Fisker Inc., mens batteriteknologien kommer fra datterselskabet Fisker Nanotech.

Planen er at lave en bil, der skal være en direkte udfordrer til Teslas Model S, mens der senere kommer en mindre Fisker elbil, der skal tage kampen op med Tesla 3, som ventes at ramme vejene næste år.

- Fisker Inc. vil være spydspids i en revolution, der vil disrupte marked for elbiler og ændre verden. Både teknologien og markederne er mere modne nu, end da vi startede ud som pionerer i elbilindustrien, og vores køretøj vil være den mest innovative og banebrydende elbil, der nogensinde er lavet, siger Henrik Fisker i en meddelelse.

TV 2 Business arbejder på et interview med Henrik Fisker om det nye projekt.