Dansk Supermarked klar til burgerkrig: Vi skal ligge de rigtige steder

Burgerkæden Carl's jr. skal ikke længere gemmes væk i hypermarkeder som Bilka, lyder ambitionen fra supermarkedskæmpen.

Siden Dansk Supermarked åbnede sin første Carl's jr. burger-restaurant i 2013 er efterspørgslen blandt supermarkedskunderne kun vokset efter de amerikanske burgere. Og derfor skal konceptet nu rulles ud i resten af landet - også uden for Bilka-butikkerne.

- Vi har 5 restauranter nu og har planer om at åbne en række mere over de næste år. Og det har vi, fordi vi synes, at det giver meget god synergi til de forretninger, vi har, siger Marianne Bedsted, Direktør for Franchise i Dansk Supermarked, til TV 2 Business.

Dermed kan supermarkedskædens burgerbutikker rykke ind og true de etablerede burgerkæder i form af McDonalds og Burger King, der er de største på det danske marked.

Skal ligge rigtigt

Ifølge Marianne Bedsted er det planen at åbne 40 burgerrestauranter på det danske marked. Til sammenligning er der blot fem Carl's jr. i dag, der ligger i fem forskellige Bilka-hypermarkeder. Præcist hvor de mange nye butikker skal ligge, står endnu ikke klart, fortæller Danske Supermarked-direktøren.

- Det vigtigste for os er at ligge på de helt rigtige lokationer, hvor der kommer mange mennesker. Vi har fået licens til at lægge dem som selvstændige enheder, så nu ser vi ind i det, siger Marianne Bedsted.

Udover Carl's jr. har Dansk Supermarked retten til at drive butikker under Starbucks-brandet. Dem er der 15 danske udgaver af i dag.

Mærker efterspørgslen

Carl's jr. er den femtestørste burgerkæde i USA, og der er mere end 1.200 af burgerkædens restauranter fordelt omkring i verden. Satsningen på fastfood-restauranterne og Starbuck-caféerne skal dog ifølge Marianne Bedsted ikke ses som et skridt væk fra den klassiske supermarkedsdrift.

Er der for lidt vækst i at drive supermarked i Danmark?

- Nej, det vil jeg ikke sige. Det er en del af at skabe opleverserne. Og det har vist sig at være noget vores kunder gerne vil, for vi har set en rigtig stor efterspørgsel på det, siger Marianne Bedsted.

Tidligere i år gik en finsk burgerkæde ind på det danske marked, se mere om det ved at klikke på klippet herunder: