Flere chefer siger OK til Facebook i arbejdstiden

16x9
Det er blevet mere almindeligt, at chefen giver grønt lys til at gå på facebook i arbejdstiden. Foto: Scanpix

Det er blevet stadig mere acceptabelt at være på de sociale medier, mens man er på arbejde, lyder det i en ny undersøgelse.

To ud af tre danskere får lov til at være på Facebook og andre sociale medier, mens de er på arbejde. Det viser en ny undersøgelse fra interesseorganisationen Lederne.

Det er en stigning fra 2010, hvor lidt under halvdelen af cheferne tillod deres medarbejdere at være på Facebook i arbejdstiden.

Ifølge Helle Bruun Madsen, der er ledelsesrådgiver hos Lederne, er tiden på de sociale medier blevet den nye rygepause.

- Vi har allesammen brug for pauser i løbet af en lang arbejdsdag, og tidligere havde vi rygepauser, og der ser jeg en tur på de sociale medier, som det moderne menneskes kaffe eller rygepause, siger hun til TV 2 Business.

Stigende kontrol

Chefernes stigende accept af medarbejdernes brug af Facebook kommer ikke uden visse betingeselser, viser undersøgelsen fra Lederne.

Over de sidste seks år har en stigende andel af cheferne følt behov for at føre kontrol med netop brugen af sociale medier. Mens det i 2010 var 19 procent af lederne, der holdt øje med medarbejdernes brug af Facebook og Twitter, er det i dag 31 procent.

- De fleste medarbejdere kan godt administrere deres arbejdstid, så det er spørgsmål om tillid, og så kan det være, at der er behov for, at der sættes grænser for enkeltstående medarbejdere misbrug eller overforbrug af de sociale medier, siger Helle Bruun Madsen.

Chefen kræver mere

Trenden med en større accept af sociale medier går ifølge Helle Bruun Madsen hånd i hånd med de stigende krav til, at medarbejdere er tilgængelige uden for den normale arbejdstid.

- Hvis lederne vil have, at vi arbejder længe eller på skæve tider og er fleksible, så skal det også gå den anden vej, siger hun og fortsætter:

- Der er selvfølgelig den fare, at medarbejderne bliver for optaget af deres egen lille skærm, og det dermed går ud over det sociale liv på en arbejdsplads, og det skal man som leder være opmærksom på og italesætte.