Milliardhit: Kendt børnefigur sender Nintendo mod skyerne

Efter lanceringen af mobil-spillet Pokemon Go kaster investorerne sig over den japanske spiludvikler Nintendo.

Den japanske spiludvikler Nintendo frigav fredag den nye mobil-app "Pokémon Go", og det nye mobilspil er lynhurtigt blevet en stor succes.

Det er ikke gået investorernes næse forbi, og mandag morgen var den japanske aktie oppe og ramme en stigning på 25 pct., hvilket er selskabets største aktiestigning siden noteringen i Tokyo.

Se meget mere på TV 2s nye digitale  business-kanal TV 2 BUSINESS.

Siden offentliggørelsen af det nye Pokémon-univers er selskabets markedsværdi steget med omkring 7,1 mia. dollar, skriver Bloomberg News. Den samlede markedsværdi er nu 28 mia. dollar eller 188 mia. kr.

Blander spil og virkelighed

Spillet trækker data fra Google Maps, og ved hjælp af telefonens kamera blandes det virtuelle og virkeligheden sammen til et nyt univers, hvor Pokémon-dyrene dukker op på skærmen, hvis man nærmer sig et.

Det betyder, at håbefulde Pokémon-trænere skal bevæge sig rundt i virkeligheden for at finde frem til Pikachu, Charmander og Squirtle.

Ifølge Bloomberg News ser investorerne den tidlige Pokémon-succes som et tegn på, at der er mere at hente for spiludvikleren.

Ny trend for mobilspil

- Nintendo har helt klart formået at lave noget meget specielt, der har skabt en ny dille i markedet for mobilspil. Spillet er måske ikke stort nok til at rykke indtjeningen på den korte bane, men det kan vise sig at være meget godt for Nintendo i denne fase, hvor håbet på stor succes på mobilen er blevet reduceret i forhold til sidste år, siger Amir Anvarzdah fra BGC Partners til Bloomberg News.

Klokken 7.00 mandag morgen dansk tid stiger aktien 22,1 pct. på børsen i Tokyo til 19.900 yen - det højeste niveau siden november sidste år.

"Pokémon Go" er en app, man downloader til sin iPhone eller Android-telefon. Spillet er frigivet i USA, Australien og New Zealand, men det er endnu ikke kommet til Danmark.