Her er virksomhederne som alle vil vide noget om

16x9
Arkiv Foto: Bax Lindhardt / Scanpix Denmark

Bøfkrig, Fona i krise og erhvervsklenodier har - krydret med en smule lakrids og reality - ført til flest søgninger hos Proff i det seneste halve år.

En bøfkrig og en juridisk strid med en lokal fiskerestaurant har kastet Jensens Bøfhus ud i en økonomisk krise og medført en hel del medieomtale i det forgangne halvår. Det har skærpet vores nysgerrighed efter restaurantkæden, der er blandt de mest søgte virksomheder i årets første seks måneder. På listen ligger også danske erhvervslivsflagskibe som Lego, Mærsk og Novo Nordisk, mens den nu opkøbte elektronikkæde Fona brager ind på en tredjeplads.

Det viser den halvårlige søgestatistik fra søgetjenesten Proff, der har samlet nøgletal og data fra danske virksomheder og erhvervspersoner. Ud over store danske virksomheder, der løbende er på danskernes radar, er det ofte virksomheder, der er kommet i vælten på den ene eller anden måde, som vi søger efter.

Og første halvår af 2016 er ingen undtagelse. Således er Fona i top-10 oven på en hektisk start på året. Elektronikkæden gik i første kvartal i betalingsstandsning, meldte en række butikslukninger ud og blev i andet kvartal købt af selskabet bag Elgiganten, som overtog de resterende butikker.

En anden virksomhed, der blev søgt flittigt på, er Jensens Bøfhus. Det seneste halve år har budt på massiv omtale af bøfkædens økonomiske udfordringer, der har medført frasalg af en række ejendomme.

- En restaurantkæde som Jensens Bøfhus er kendt af de fleste danskere, den økonomiske krise i bæfkæden er blevet dækket bredt. Ikke kun af erhvervsmedierne, som typisk beskæftiger sig med området, men også af formiddagsaviser og andre landsdækkende nyhedsmedier. Det har uden tvivl pirret danskernes nysgerrighed efter at se virksomheden efter i sømmene, siger Kristoffer Apollo, der er kommunikationschef i Eniro Danmark, der står bag Proff.

Dansk tekstilvirksomhed er første halvårs højdespringer

I top-3 over de mest trendende virksomheder - altså de virksomheder, der oplever den største stigning i antal søgninger sammenlignet med sidste efterår - ligger tekstilvirksomheden Claire Group fra Ikast, som tidligere på året kunne præsentere sorte tal på bundlinjen foruden et helt nyt børnetøjsbrand opkaldt efter kendisbloggeren Mascha Vangs datter Hollie Nolia:

- Om det lige er lanceringen af det nye samarbejde med Mascha Vang, der har fået nysgerrige danskere til tasterne for at lære mere om virksomheden, er svært at spå om. Men med op til en halv million månedlige læsere må man jo sige, at hun når bredt ud og har en vis indflydelse. Det så man senest i slutningen af sidste måned, da virksomheden Holly’s droppede et søgsmål mod Claire og Mascha Vang oven på massivt pres fra hendes læsere, siger Kristoffer Apollo.

Mest søgte virksomheder, 1. halvår 2016

Lego

Lego topper listen over mest søgte virksomheder efter endnu et rekordregnskab.

Rema 1000

Foto: Scanpix Denmark
Norske Rema 1000 vil åbne yderligere 130 butikker herhjemme i de kommende år.

Fona

Fona forsøgte i foråret en rekonstruktion. I sidste ende købte ejerne af Elgiganten resterne af selskabet.

Mærsk

Foto: Scanpix
A. P. Møller-Mærsk skiftede for få uger siden topchef, da Nils Smedegaard Andersen blev udskiftet med Søren Skou. Samtidig åbnede bestyrelsesformand Michael Pram rasmussen op for en opsplitning af konglomeratet.

Novo Nordisk

arkiv Foto: Scanpix
Novo Nordisk er Danmarks mest værdifulde selskab med en markedsværdi, der tidligere har været over svimlende 1000 mia. kroner. På listen her må Novo dog nøjes med en femteplads.

Jensen's Bøfhus

Foto: Scanpix Danmark
Jensen's bøfhus har været ude i stormvejr. Først som følge af en navnestrid med en fiskerestaurant og i løbet af forsommeren er selskabets pressede økonomi også blevet massivt omtalt i pressen.

Skousen

Foto: Scanpix Denmark
Hvidevarekæden Skousen, der er ejet af Whiteaway, skiftede i slutningen af juni adm. direktør. Jonas Dørken - der måske er mest kendt for at lægge ansigt til Skousens TV-reklamer - blev skiftet ud med de hidtidige landechefer Thomas Nordborg og Torben Stigaard

DK Company

DK Foto: Screendump/Dk Company
DK Company står bag tøjmærker som Matinique, Blend og Bon'a parte

Jysk

Jysk er repræsenteret med over 2.300 butikker i 41 lande og den årlige omsætning nærmer sig 22 mia. kroner.

Meny

Foto: Scanpix Denmark
Meny dukkede i foråret 2015 op som den nye spiller på det danske detailhandelsmarked, hvor den nye dreng i klassen erstattede Superbest.