Netto sælger alle svenske butikker

Netto tager nu konsekvensen af flere års underskud i Sverige og sælger samtlige 163 butikker til den svenske detailkæde CBS.

Den svenske virksomhed CBS AB, der omsætter for omkring 11 milliarder kroner om året, køber hele Netto Sveriges butiksportefølje. Pengene skal i stedet bruges til at fokusere på hovedmarkederne - herunder Danmark.

Og i Salling Group er de meget tilfredse med aftalen.

- Salget gør, at vi kan øge investeringerne på færre markeder og yderligere fokusere vores virksomhed til gavn for kunder i Danmark, Polen og Tyskland, siger Per Bank, der er administrerende direktør i Salling Group.

Med frasalget af Netto Sverige styrker Salling Group sit investeringsprogram og investerer offensivt i en opgradering af de fysiske butikker, digitale løsninger samt i øget onlinesalg af dagligvarer. Alene i udrulningen af det nye Netto-butikskoncept i Danmark, Polen og Tyskland planlægger Salling Group i 2019 at investere mere end en milliard kroner.

Medarbejderne flytter med

Købssummen holdes hemmelig, men det er Nettos stærke placering i det sydlige Sverige, der fik CBS til at købe forretningen. Med købet af de 163 butikker kommer CBS op på 400 butikker.

- Netto Sverige har på forbilledlig vis opbygget et stærkt butiksnet i det sydlige Sverige, som vi nu ser frem til at satse yderligere på og videreudvikle, siger Christian Wijkström, der er administrerende direktør i CBS.

Netto Sverige åbnede sine første svenske butikker i maj 2002, og aftalen om at overdrage forretningen omfatter også de 2000 medarbejdere i Netto Sverige. Dermed øger det svenske selskab sin medarbejderstab fra 7500 til 9500.

- Det har været vigtigt for os at indgå en aftale, som også kommer vores svenske kolleger til gode, siger administrerende direktør i Salling Group Per Bank.

Hvis alt går efter planen, så bliver købet endeligt gennemført i løbet af sommeren. Det forudsætter dog, at de svenske konkurrencemyndigheder kan godkende det.