SAS-aftale på plads: Sådan var kravene – det fik piloterne hjem

Piloterne havde krævet en lønstigning på 13 procent. De endte med at få tre-fire procent om året de næste tre år.

Det tog syv dages strejke, 4000 aflyste flyafgange og til sidst halvandet døgns maratonforhandling.

Men torsdag aften lykkedes det.

SAS og selskabets piloter fandt et kompromis, begge parter kunne skrive under på, så strejken kunne afsluttes. Men vejen dertil havde ikke været let, erkendte den danske pilotformand René Arpe efterfølgende.

- Det har været en hård mægling, og det har været nødvendigt for mægleren at skubbe lidt til os og SAS engang imellem. Begge parter har taget noget og givet lidt. Men nu står vi her, sagde den danske pilotformand torsdag aften i Oslo, hvor forhandlingerne var gået i gang onsdag formiddag.

Overenskomsten gælder de næste tre år, men kan opsiges efter to. Det var en lignende tidsramme, man aftalte i 2017, da den forrige overenskomst blev indgået.

TV 2 undersøger her, hvad piloterne forlangte, og hvad de endte med at få.

Løn

  • Piloternes krav: 13 procent.
  • Resultat: 3,5 procent i 2019, 3 procent i 2020 og 4 procent i 2021.

Da forhandlingerne mellem SAS og piloterne torsdag i sidste uge brød sammen ved Forligsinstitutionen i Sverige, kom det frem, at piloterne havde krævet en lønstigning på 13 procent. Forligsmanden havde tilbudt dem en årlig lønstigning på 2,3 procent, skrev svenske medier.

Efter syv dages strejke kunne parterne enes om en årlig lønstigning på henholdsvis 3,5 procent, 3 procent og 4 procent om året de næste tre år. Efterfølgende sagde den danske chefforhandler, René Arpe, at ”løn ikke var det vigtigste krav” fra piloterne.

Piloternes løn stiger med 3,5 procent Video: Hans-Henrik Busk Stie

SAS havde forinden offentliggjort, at gennemsnitslønnen for deres danske piloter var 995.000 kroner om året uden tillæg. Piloterne sagde derimod, at der bag det tal gemte sig et stort spænd. For de yngre piloter var tallet meget lavere.

Du kan læse mere om piloternes forrige overenskomst i artiklen ’SAS-strejke: Her er aftalen, piloterne opsagde

Arbejdstid

  • Piloternes krav: Større forudsigelighed i vagtplanen.
  • Resultat: Flere piloter kommer i fast vagtskema.

Inden strejken arbejdede 40 procent af piloterne i SAS i et såkaldt fast vagtskema. Det betød konkret, at de arbejdede fem dage og så havde fire fridage. Fra piloterne lød kravet, at flere skulle ind under denne ordning, og at der generelt skulle sikres større forudsigelighed for piloterne, så de kunne planlægge deres fritid og liv uden om arbejdet bedre.

I mødet med pressen, efter den nye overenskomst var blevet indgået, fortalte SAS’ finansdirektør, Torbjørn Wist, at det faste vagtskema fremover ville omfatte 60 procent af piloterne. Det tal har René Arpe efterfølgende bekræftet.

- Vi har lavet en god overenskomst, der styrker forudsigeligheden for piloterne, sagde Arpe torsdag aften.

Fra Torbjørn Wist lød det omvendt, at SAS var tilfredse med at have adresseret piloternes ønske og samtidig fundet et kompromis, de kunne se sig selv i.

- Vi er meget glade for, at vi har fået en fleksibilitet i, at mange af vores piloter både kan flyve kort- og langdistanceflyvninger. Det giver mere effektivitet blandt vores piloter, sagde finansdirektøren efter aftalen var indgået.

Den norske forligsmand, Mats Wilhelm Ruland, der styrede forhandlingerne, ønskede ikke at kommentere aftalens indhold over for medierne. Han fortalte til gengæld, at man var nået frem til en aftale ved systematisk at arbejde sig gennem samtlige krav og løse dem.

Andet

Udover aftalerne om løn og arbejdstid, har SAS og piloterne skrevet under på en række ændringer. Ifølge René Arpe har parterne indgået en aftale, der sikrer piloterne større tryghed i deres ansættelse, man har opdateret ”aftalen om karriereveje” for piloterne og så har de ”fundet nogle gode løsninger” om deltidsordninger.

Hvad de syv døgns strejke og den nye aftale ender med at koste SAS, ønskede Torbjørn Wist ikke at kommentere på. Luftfartsanalytiker fra Sydbank, Jacob Pedersen, har flere gange nævnt et beløb på omkring 50 millioner om dagen, og lignende beløb er nævnt fra andre analytikere.

- Det er et regnestykke, vi må lave senere. Jeg har set vældig mange spekulationer om omkostningerne, men jeg vil ikke kommentere på dem, sagde Torbjørn Wist.