Supermarkedskæde med dansk milliardinvestering

Lidl vil udvide med over 100 butikker i Danmark.

Supermarkedskæden Lidl vil udvide mængden af butikker i Danmark med 103 butikker. Efter planen vil det betyde 10-15 åbninger om året på det danske marked.

Det fortæller Lidl-chef i Danmark Dirk Fust til Fødevarewatch

Indtoget på dansk grund gælder ikke mindst i København, hvor den tyskejede kæde vil etablere 40-60 nye butikker i de kommende år.

Lidl hører til i den internationale superliga på detailmarkedet.

Spredt over 30 lande

Den tyske discountkæde har over 10.000 butikker i 30 lande og er i dag  repræsenteret ved 117 butikker i Danmark. 

- Vi har vores største fokus på Aarhus og København, siger Dirk Fust til FødevareWatch. 

- Vi har kun 5 butikker i Aarhus og 20 i København. Jeg tror, der er plads til 60-80 Lidl-butikker i hovedstadsområdet. Det er en stor udfordring, og det koster mange penge at udvikle en butik i København, så det tager tid.

Lidl har tidligere været kendt for at markedsføre overvejende egne varer, men har det seneste år haft øget fokus på at udvide sortimentet mere flere end 300 nye produkter for at komme kundernes behov i møde.

Supermarkedskæden kom til Danmark i 2005 og åbnede for tre år siden et ejendomskontor i København, der har til formål at finde optimale steder at åbne Lidls nye butikker. Siden da har detailvaregigantens internationale hovedorganisation ydermere fået en dansker i spidsen i skikkelse af Jesper Højer.

Undervejs har man også budt ind med flere varer på hylden for at imødegå den skærpede konkurrence på området. Det skal være nemmere kun at handle ét sted.

- Det er i dag muligt for alle at gøre hele sit indkøb i Lidl, og med de nye tilføjelser er der endnu flere kvalitetsprodukter at vælge imellem for kunderne, sagde Lidls kommercielle direktør, Mikko Forsström, da man i februar sidste år lancerede en lang række nye produkter.

I alt vil Lidl investere en milliard kroner i 2019 i Danmark.