Lidls fremstød bliver ikke gratis for de andre kæder, mener Ole Krohn

Lidl vil i de kommende år satse stort på at vinde den danske discountkrig.

Discountkæden Lidl forventer at åbne over 100 nye butikker i Danmark. Konkret vil Lidl åbne 10-15 forretninger hvert år i en årrække.

I alt vil Lidl investere en milliard kroner i 2019 i Danmark.

Lidl hører til i den internationale superliga på detailmarkedet. Den tyske discountkæde har over 10.000 butikker i 30 lande og har i dag 117 butikker i Danmark.

Lidls træk kommer til at gøre ondt på de øvrige discountkæder i Danmark, vurderer TV 2's erhvervskommentator Ole Krohn:

- Lidls fremstød på det danske marked bliver ikke gratis for de andre kæder. Danmark har et detailhandelsunderlag, der kan servicere 16 millioner indbyggere, og vi er cirka seks millioner. Det bliver en kamp fra butik til butik om, hvem der kan overleve discountkrigen, siger Ole Krohn.

Han mener, at Lidl har fat i noget rigtigt med deres discountkoncept.

- De har, modsat deres tyske konkurrent Aldi, formået at tilpasse sig det danske marked ved at satse stort på økologi og et varesortiment, der er tilpasset de danske forbrugere.

Afstemning

Giver god mening

Ifølge Bruno Christensen, der er ekspert i detailhandel, giver det god mening, at Lidl nu vil satse på at åbne butikker i de større, danske byer, men overordnet kan man ikke tale om regionale forskelle, når det kommer til, hvilke supermarkedskæder der klarer sig bedst.

- Samtlige discountkæder bliver stort set modtaget på samme måde i hele landet. Det handler i højere grad om beliggenheden, så der er hård kamp mellem kæderne om at finde de bedste steder at åbne nye butikker, siger Bruno Christensen til TV 2.

Fakta og Aldi har det svært

Discountbutikkerne sidder på omkring 44 procent af det samlede dagligvaremarked.

Ifølge Bruno Christensen har alle kæder, undtagen Fakta, planer om at åbne nye butikker.

- Overordnet klarer discountkæderne sig godt i Danmark. Fakta og Aldi har det svært, men sidstnævnte er en af de største discountkæder i verden med en stor pengetank i ryggen. De lukker mindre og gamle butikker, og åbner færre og større butikker, siger Bruno Christensen.

Sådan klarer de fem discountkæder sig

Netto

Netto har 503 butikker og 15,5 procent af det samlede danske dagligvaremarked.

Rema 1000

Rema 1000 har 326 butikker og 11,9 procent af det samlede danske dagligvaremarked.

Fakta

Fakta har 357 butikker og 7,8 procent af det samlede danske dagligvaremarked.

Aldi

Aldi har 183 butikker og cirka 3 procent af det samlede danske dagligvaremarked.

Lidl

Lidl har 117 butikker og cirka 3 procent af det samlede danske dagligvaremarked.