Webshop vil købe op i BR's lager og butikker

I samarbejde med TV2 Nord

Webshoppen har også ni fysiske butikker.

Der er gode nyheder for børn og barnlige sjæle, der har begrædt Fætter BR’s og Toys’R’Us’ konkurs.

Den store danske webshop Coolshop vil købe op i varelageret fra firmaet bag de to legetøjsbutikker, Top-Toy, og har tillige kig på flere af de butikker, BR har haft til huse i.

Det skriver TV 2 NORD.

- Vi er interesseret i nogle af BR-butikkerne og ikke mindst i det store varelager, som er en del af BR-konkursen, siger Coolshops administerende direktør, Jacob Risgaard.

Han vil ikke sige, hvor mange BR-butikker Coolshop ønsker at overtage, men Coolshop har i dag ni fysiske butikker – fem i Jylland, to på Fyn og to på Sjælland.

Tidligere har Coolshop, der blev stiftet som webbutik i 2002, ellers kun solgt spil, film og legetøj via nettet. I dag omfatter sortimentet en bred vifte af både elektronik, spil, musikinstrumenter, hobbyudstyr, værktøj, skønhedsprodukter, tøj, sko og meget andet.

Flere ret store byer har efterhånden slet ikke legetøjsbutikker. Der kunne det være interessant for Coolshop at vokse

Ole Krohn, finanskommentator TV 2

Det er subbrandet KiDS Coolshop, der står for de fysiske butikker. Flere af butikkerne åbnede første gang dørene for to år siden, da de udtrådte af Legetøjskæden.

Vil genskabe magien

Ifølge Jacob Risgaard er det særligt de byer, der efter Top-Toys konkurs ikke længere har nogen legetøjsbutik, Coolshop kigger på.

- Vi kunne godt tænke os at stå stærkere, også i byer, der nu mister deres legetøjsbutik. Men forudsætningen for, at legetøjsbutikker i dag kan blive en succes, er, at man genskaber magien i butikkerne, lyder det fra Coolshops direktør.

Overskud og underskud

Det var 28. december, at den danske legetøjsgigant Top-Toy, der stod bag Fætter BR og Toys’R’Us, erklærede sig konkurs. Årsagen var flere års svigtende resultater og et skuffende julesalg.

I regnskabsåret 2017-18 omsatte Top-Toy for 2,7 milliarder kroner, men kom alligevel ud af året med et underskud på næsten 500 millioner kroner. Året inden havde bundlinjen ligeså været rød – om end omfanget var noget mindre. Knap 18 millioner kroner tabte Top-Toy i 2016-17.

Omvendt har Coolshop i flere år haft overskud, når alle udgifter var opgjort. Koncernen bag Coolshop, Entertainment Trading, sluttede med ni millioner kroner i overskud i 2017-2018, mens resultaterne årene forinden var henholdsvis 17,5 og 10,5 millioner kroner. Det viser virksomhedernes regnskaber fra CVR-registeret.

Derfor kan det også blive svært for Coolshop at opkøbe hele boet fra Top-Toy, lyder vurderingen fra Ole Krohn:

- Jeg tvivler på, at de kan klare at købe dem alle sammen. Det er jo knap 100 BR-butikker, som er ude på markedet for øjeblikket, plus de store Top-Toy-butikker. Noget af det kan de måske få fat i, og flere ret store byer har efterhånden slet ikke legetøjsbutikker. Der kunne det være interessant for Coolshop at vokse.