Frygt for Brexit uden aftale giver dansk firma ordre på 391 millioner kroner

Tre rederier skal levere ekstra færgekapacitet, som skal bruges i tilfælde af at Storbritannien forlader EU uden en aftale. DFDS er ét af dem.

Det danske rederi DFDS er ifølge BBC, som citerer en pressemeddelelse fra det britiske transportministerium Department for Transport (DfT), et af de tre rederier, der skal levere ekstra færgekapacitet, som skal bruges til at lette presset på flere britiske havne, hvis Storbritannien forlader EU uden en aftale.

Ministeriets ordre til DFDS er ifølge DfT 47,3 millioner pund (cirka 391,26 millioner kroner, red.) værd for DFDS, som har fået den største ordre af de tre rederier, der har fået tildelt opgaven af det britiske transportministerium.

De to andre rederier er det franske Brittany Ferries og britiske Seaborne Freight.

Det britiske selskab har fået en ordre på 13,8 millioner pund (cirka 114,15 millioner kroner, red.). Det er langt den mindste af de tre ordrer, der er på i alt 107,7 millioner pund (cirka 890,88 millioner kroner).

Skal lette overbelastning

De tre selskaber skal bidrage til at lette overbelastning på havnen i Dover i tilfælde af et Brexit uden en aftale.

- Jeg kan bekræfte, at vi har fået den ordre. Vi skal skaffe den kapacitet, og det kan vi godt. Vi har mange færger og et kæmpestort netværk, siger Gert Jakobsen, vicepræsident i kommunikationsafdelingen hos DFDS, til TV 2.

Derudover har han ikke yderligere kommentarer.

Ifølge det britiske transportministerium er ordrerne til de tre selskaber en lille, men vigtig del af forberedelserne på en situation, hvor Storbritannien må forlade EU uden en aftale.

Når presset på havnen i Dover og andre steder ventes at blive så stort, er det blandt andet fordi et Brexit uden en aftale, vil betyde nogle helt nye told- og handelsforhold mellem Storbritannien og resten af Europa, som blandt andet vil gøre kontrollen mere tidskrævende.

I dokumenter, der beskriver aftalerne, fastslår ministeriet, at en "uforudset" situation med "ekstremt tidspres" gjorde, at der ikke var tid til at sende kontrakterne ud i en offentlig udbudsrunde - som det ellers er kutyme. Men BBC erfarer, at et antal selskaber blev overvejet til opgaven, og at der har været gennemført en privat forhandlingsproces.

BBC erfarer også, at hvis det skulle lykkedes Storbritannien at nå frem til en aftale om Brexit med EU, vil de tre selskaber beholde nogle af de penge, de modtager ifølge kontakterne. Men i det tilfælde vil regeringen forsøge at sælge den ekstra kapacitet tilbage til markedet.

Kritik

Ministeriet slår også fast, at øget grænsekontrol i de andre EU-lande i tilfælde af et Brexit uden en aftale, kunne "forårsage at aflevering af vigtige varer bliver forsinket" og medføre "betragtelig yderligere forstyrrelse af den britiske økonomi og af vej-netværket i Kent".

I Storbritannien vækker transportministeriets aftaler med de tre rederier kritik.

Vince Cable, leder af de Liberale Demokrater, kalder planerne for "fuldstændigt vanvittige".

- Regeringen har magten til at stoppe "ingen aftale" når som helst, men i stedet bruger de millioner på kontrakter i sidste øjeblik, siger Vince Cable.

- Den kendsgerning af de her penge fortrinsvis går til europæiske selskaber er intet mindre end ironisk, og det gør Storbritannien til grin på den globale scene, siger han.

I en udtalelse siger en talsmand for det britiske transportministerium, at kontrakterne med de tre firmaer vil give "væsentligt øget kapacitet" til de britiske havne i tilfælde af et Brexit uden en aftale, men talsmanden understreger at den britiske regeringen stadig er opsat på at nå til en aftale med EU.