Dansker har succes med brætspil, men har netop tabt ordre hos amerikansk gigant

Spilmageren fortæller, at der både er udvidelser og flere spil på vej. Blandt andet et, der særligt er lavet til ti procent af befolkningen.

Iværksættere skal være tilpasningsdygtige, for ofte går tingene ikke som planlagt.

Det har spildesigneren af brætspillet Fog of Love, Jacob Jaskov, måtte sande.

Hele efteråret og december har han ventet på en meget vigtig opringning fra den amerikanske supermarkedskæde Wallmart, som distribuerer hans spil via deres webshop. De skulle give besked om, hvorvidt de også ville begynde at sælge Fog of Love i deres fysiske butikker.

Men opkaldet kom aldrig, og via sine andre kontakter i Wallmart har Jacob Jaskov fået at vide, det er tegn på, at handlen ikke bliver til noget. Formodentlig fordi salget ikke har levet helt op til forhåbningerne. 

- Vi sælger ligeså godt, som vi har gjort hele året, men de havde håbet på, at salget ville stige, og at vi ville sælge to eller tre gange så meget her op til jul, men der er vi altså ikke, siger han.

I TV 2 NEWS-programmet 'Min første million' kan du høre Jacob Jaskov fortælle om sit liv som iværksætter:

Et spil om kærlighed

Fog of Love er et brætspil om kærlighed for to spillere. Det udspiller sig som en romantisk komedie: Personerne i spillet mødes, forelsker sig og skal gennemgå visse udfordringer for at få parforholdet til fungere.

Jacob Jaskovs plan er nu at finde nye kanaler, som kan sikre spillet dets videre udbredelse i USA.

- Vores udfordring med Wallmart har hele tiden været, at det er en discountbutik, og at vores målgrupper bare ikke passer sammen. Altså Fog of Love tilbyder en gennemført oplevelse til en mere kræsen målgruppe end dem, der normalt handler hos Wallmart.

- Derfor har det også lidt været en kamp op ad bakke i stedet for bare at være til stede med vores produkt, der hvor vores kunder i forvejen er.

Den tidligere innovationskonsulent er dog ikke utilfreds med det partnerskab, han har haft med Wallmart, da det har været et godt springbræt ind i USA. Men salget blegner i sammenligning med det i Europa, Canada og Australien.  

Kritiske kunder

Flere af Jacob Jaskovs amerikanske kunder har skrevet og undret sig over, hvorfor han havde slået sig sammen med den udskældte supermarkedskæde, der er berygtede for ringe løn- og arbejdsvilkår.

- Vores kunder er kritiske. Herudover vil de gerne fordybe sig, og de kan lide at reflektere. Men det er heller ikke begrænset til dem, der kun ser franske intellektuelle film.

- Og det siger måske noget om vores målgruppe, at en del af spillene i USA faktisk bliver solgt på Amazon, altså uden om Wallmart og til en højere pris.

For spiliværksætteren er det et tegn på, at kunderne enten ikke vil købe spillet hos den udskældte supermarkedskæde, eller så aner de ikke, at det kan fås billigere dér. Hvorom alting er, skal Fog of Love altså nu finde en ny distributør, og Jacob Jaskov fortæller, at de største allerede har vist interesse.  

- De vil meget meget gerne partne op med os. For to uger siden var jeg til spilmesse i Philadelphia, og Fog of Love var klart det hotteste spil, og det kunne de godt se.

En bølge af succes

Interessen for spillet er også stor i mange andre lande i verden. Udover at andet oplag på 40.000 er ved at være udsolgt i flere lande, ses det på efterspørgslen efter oversatte versioner.

Fog of Love kom på markedet i 2017 og er lige nu kun på dansk og engelsk. Jacob Jaskov oplyser dog, at allerede fra næste år vil der komme udgaver på spansk, fransk, tysk portugisisk, italiensk, kinesisk, polsk og måske også hollandsk.

- Vi har også fået tilbud fra forlag i andre lande, men vi har ikke kapacitet til at oversætte til flere sprog lige nu.

Indtil videre har Fog of Love kun blevet trykt i ét oplag om året, men næste år bliver det sat op til to måske tre. Oven i det kommer der også udvidelserne, hvor man tilkøber nye historier til spillet. Dem er der hidtil lavet tre af.

Derfor føler Jacob Jaskov sig også ret sikker på at indtjeningen vil stige. 

- Omsætningen sidste år var på tre millioner kroner. I år lander den omkring syv, og næste år forventer jeg et sted mellem 12 og 15 millioner.

- Det er sindssyg meget inden for spilverdenen. Dog ikke så meget som eksempelvis storsællerten Ticket to Ride.

Frisind og ligeværdighed

I Fog of Love behøver man ikke kun spille et heteroseksuelt par. Noget, som Jacob Jaskov tænkte ind helt fra starten, da han anser dette for at være en helt basal del i et spil om kærlighed.

- Det fik vi sindssyg god respons på. For eksempel blev jeg på en messe i Tyskland mødt af et homoseksuelt par, som ville købe spillet. De kom hen til mig med tårer i øjnene og sagde ”af hjertet tak”. Fordi de oplever, at de bliver taget seriøst. Det er fandeme fedt.

- Og det er noget af den frihed, jeg sætter pris på ved at være selvstændig, det er, at jeg kan fokusere på sådan nogle ting. Selvfølgelig skal der være noget økonomi, der får det til at hænge sammen, men jeg kan også gøre det, fordi det er det rigtige at gøre.

Ligeværdigheden i spillet er således meget vigtig for Jacob Jaskov. Noget, han insisterer på, skal forblive en central del af spillet, når eksempelvis forlag i Polen og Kina gerne vil oversætte spillet.

- I Polen synes min partner, det er mega fedt at kunne provokere den katolske kirke i landet. Så den er han helt med på. Ham i Kina er rimelig frisindet, men man skal jo stadig træde forsigtigt. For noget af det kan være drønulovligt. Derfor handler det meget om at skrive tingene på den rigtige måde, så alle kan forstå undertonerne, men så det heller står så tydeligt, at det bliver ramt af censuren.

Spildesigneren kan afsløre, at der kommer en særlig udvidelse af Fog of Love til maj næste år, som fokuserer på LGBTQ-forhold.

- Udover at det også er noget, jeg gerne vil lave, så udgør LGBTQ-miljøet omkring ti procent af befolkningen. Altså en ret stor målgruppe med nul konkurrence.

Flere spil på vej

Spillets spirende succes betyder, at de tre års hårde arbejde, som sled på hjemmefronten, nu får mening. Og det har givet spilmageren blod på tanden til at lave flere brætspil.

- Jeg kan godt lide at starte virksomhed, og jeg kan også rigtig godt lide at lave spil. Det synes jeg er mega fedt.

Fog of Love er faktisk blot første del ud af en trilogi på i alt tre spil, fortæller Jacob Jaskov. Det næste, og som han allerede er i fuld sving med at designe, handler om midtvejskrisen, mens det tredje skal være om de sidste år af ens liv, og hvordan man håndterer det.

- Det, jeg synes, der er sjovt ved at lave spil, er, at jeg jo i virkeligheden modellerer et eller andet. Altså jeg prøver at finde ud af, hvordan hulen en bestemt del af verden hænger sammen, og hvordan kan jeg omsætte det til en formel, der igen kan gøres spilbar.

Jacob Jaskov er også kendt for TV 2’s iværksætterprogram '365 dage til succes', som du kan se på TV 2 Play.