København forventer 90 procent flere turister fra Kina i 2019

I dag åbner endnu en direkte flytrute mellem Kina og København, og det får den danske hovedstad til at øjne et boom fra en købestærk turistgruppe.

I 2019 ventes der at lande næsten 90 procent flere kinesiske turister i København sammenlignet med sidste år, vurderer Københavns Lufthavne.

Den stærkt stigende interesse i Danmark får mandag endnu et kinesisk flyselskab til at oprette en direkte rute til den danske hovedstad. 

Alene i år er der åbnet fire direkte forbindelser mellem København og Kina. Air China har åbnet flyvning mellem den kinesiske hovedstad Beijing og Københavns Lufthavn. Både Cathy Pacific og SAS har åbnet ruter mellem Hong Kong og København.

Dertil kommer dagens første flyvning med Sichuan Airlines mellem storbyen Chengdu i Kina og København.

Med de fire flyruter regner Københavns Lufthavne med over 330.000 flysæder til rejsende mellem Kina og København i 2019, hvilket er en stigning på 88 procent.

Derfor har lufthavnen forberedt sig på at modtage et stigende antal turister. Der er blandt andet hyret kinesiske guider, ligesom der er kommet mange skilte på kinesisk. Den seneste tilføjelse er en elektronisk tavle, som peger de kinesiske turister i den rigtige retning alt efter deres behov.

Stor tiltrækningskraft

Spørgsmålet er så, hvorvidt vores hovedstad kan holde på turisterne i konkurrence med europæiske storbyer som eksempelvis Rom og Paris.

Det vurderer direktøren i Københavns Lufthavne, Thomas Woldbye, ikke som et problem.

- Mange kinesere kender H.C. Andersen og vores historie. De vil gerne rejse til andre steder end lige netop Rom, New York og Paris, hvor de har været. Så vi har en stor tiltrækningskraft, og når der er direkte ruter, så er chancen for, at de kommer, langt større, siger han.

Derfor er det ifølge Thomas Woldbye vigtigt, at København etablerer sig som et center for at tiltrække turister og forretningsfolk, der gerne vil til Europa.

- Og så kan de flyve videre herfra eller besøge vores fantastiske by, siger han.

I 2017 havde vi i Danmark 229.000 kinesiske hotelovernatninger. Det er fire gange så mange som for ti år siden. Kineserne er de mest købestærke og bruger i gennemsnit 1942 kroner i døgnet, når de er i Danmark.

Til sammenligning lægger ikke-kinesiske turister 1558 kroner.

Turister efterspørger dansk vin

Også i det centrale København har man forventninger til det stigende antal købestærke kinesiske gæster. Blandt andet i Irma i Industriens Hus ved Rådhuspladsen, hvor kineserne ofte fylder indkøbskurven med danske specialiteter.

- Vi sælger rigtig mange buttercookies. Vi får kørt omkring 200 paller ud om året til kinesere og andre asiatere, fortæller butikschefen i Irma i Industriens Hus, Mathias Christoffersen.

Han mener, at det blandt andet er billederne af klassiske danske ting på de runde kagedåser, som tiltrækker kineserne.

Og hvis Mathias Christoffersen skal spå om det næste store salgshit, som kineserne vil gå efter, lyder buddet: dansk vin.

- Det efterspørger mange af vores turister, så det har vi købt lidt hjem af for at se, hvordan det kommer til at gå, siger han.

Netop fordi Irma i Industriens Hus er placeret så centralt på turisternes rute, er dagligvarebutikken nødt til at tilpasse sig kundegruppen.

Vil købe hele paller

Det gælder ikke kun i forhold til buttercookies og dansk vin - det gælder også, når butikken bliver bestormet med andre forespørgsler.

Eksempelvis dansk mælkepulver, som kineserne har hamstret i hobetal, efter at en skandale med forurenet modermælkserstatning i Kina i 2008 førte til stigende efterspørgsel på udenlandske produkter.

- Nogle vil købe hele paller med mælkepulver. Men det kan vi desværre ikke gå med til, fordi det er vigtigt, at vi også kan sælge varerne til vores lokale beboere, som også har et stort behov for at få lige netop den vare, understreger Mathias Christoffersen.

Medlemschef i HORESTA (hotel-, restaurant- og turisterhvervets arbejdsgiverforening) Nadeem Wasi glæder sig over kinesernes interesse for Danmark.

Ud til provinsen

Han påpeger det interessante i, at kinesernes fokus på Danmark ikke længere kun er begrænset til København.

- Vi ser lige så mange kinesere, der begynder at komme ude i provinsbyerne. For en kineser er afstanden jo relativ. Så man opholder sig ikke kun i København - der kommer flere og flere kinesere uden for byerne, siger han og nævner blandt andet Kronborg Slot i Helsingør, H.C. Andersens hus i Odense og B&O i Struer som ofte besøgte steder uden for hovedstaden.