Konkurstruet Top-Toy nedlægger 450 stillinger

Lige netop som julemåneden skal skydes i gang, går selskabet Top-Toy i betalingsstandsning. Eller det, som i dag hedder rekonstruktion.

Top-Toy, der ejer legetøjskæderne BR og Toys "R" Us, går i betalingsstandsning.

Rekonstruktionen, som det formelt kaldes, vil berøre 450 fuldtidsstillinger på tværs af koncernen, heraf 180 i Danmark.

Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

- Det er ikke lykkedes for os at gøre Top-Toy lønsom i sin nuværende form, og derfor må vi nu ændre grundlæggende på virksomheden ved at forenkle og optimere de sunde dele af forretningen, forklarer administrerende direktør i Top-Toy Per Sigvardsson.

Legetøjskoncernen forbereder sig derfor på en kommende rekonstruktion, der dog først skal godkendes af skifteretten.

Danskerne skal vinke farvel til mellem 10 og 15 butikker, og i alt vil koncernen lukke 100 butikker i Norden og i Tyskland. I den forbindelse oplyser selskabet også, at man lukker aktiviteterne i Tyskland helt ned.

Taber to milliarder

Beslutningen bliver meldt ud, samtidig med at selskabet fredag indgiver sin årsrapport, der viser, at Top-Toy taber to milliarder kroner.

På chefgangene havde man dog i forvejen forventet røde tal på bundlinjen. Blandt andet som følge af en skuffende julehandel for 2017 og en række bekostelige nedskrivninger i koncernen.

Men tabene og nedskrivningerne har altså vist sig at være så omfattende, at hverken direktionen, bestyrelsen eller revisionen har kunnet godkende den fortsatte drift uden garanti om yderligere kapital.

75 procent af Top-Toy er ejet af kapitalfonden EQT, som tidligere har givet koncernen pengeindsprøjtninger. Men EQT ønsker ikke at investere eller øge finansieringen yderligere i den nuværende konstruktion.

- Vi er nået rigtig langt og har fået strømlinet store dele af virksomheden, men vi er desværre nået til et punkt, hvor der kræves en mere radikal forandring, hvis virksomheden skal blive lønsom, siger bestyrelsesformand Michael Hauge Sørensen.

Kunderne vil ikke kunne mærke noget i december

Formålet med at gå i betalingsstandsning er at skabe en mere enkel og strømlinet forretning, oplyser selskabet i pressemeddelelsen.

Det skal ske ved at fokusere på færre, men langt mere moderne butikker samt konkurrencedygtig og effektiv onlinehandel.

De danskere, som havde tænkt sig at købe julegaver i Top-Toys butikker, vil fortsat kunne gøre det henover julemåneden, da både de fysiske butikker og webshoppen stadig vil være fuldt ud aktiv.

Ligesom forbrugerrettigheder som returret, reklamation og garanti ikke berøres af situationen.

Morten Johnsen, der er redaktør ved InsideBusiness, mener, at det kriseramte selskab ikke har været omstillingsparate i forhold til, at handelen i højere grad er blevet netbaseret.

Top-Toy driver i dag 226 BR-butikker samt 72 Toys ”R” US-varehuse. Kæden omsatte i seneste regnskabsår for lidt mere end tre milliarder kroner.

Har haft svært ved at følge med

Der sker rigtig mange forandringer i den måde, folk handler på i disse tider, og derfor er Dorte Wimmer, forbrugerekspert hos Retail Institute Scandinavia, ikke overrasket over, at Top-Toy er udfordret.

- Hvis man kigger på udviklingen for legetøj i USA, er de traditionelle legetøjsbutikker lukket, og  salget er rykket ud på nettet hos Amazon og i supermarkederne som Walmart.  

Hun understreger, at det er umådeligt svært for fysiske legetøjsbutikker at kæmpe mod dem, som enten er kæmpe store eller som kun sælger online.

- Det lægger et pres på priserne, hvor man som butik skal kunne retfærdiggøre, hvorfor ens produkter måske er dyrere. Når alt kan købes online, og produkterne er så transparente, som legetøj er, skal man give noget ekstra for at få kunderne ned i butikken, hvilket nok har været udforingen for Top-Toy.

Prispresset skabet også albuerum til de store giganter, tilføjer forbrugereksperten. Det ses tydeligst i USA, hvor giganter som Amazon og supermarkedskæden Walmart har satset stort på legetøjssalget i år.

- Her er priserne så billige, at de nødvendigvis ikke tjener penge på det. Til gengæld køber kunderne en hel masse andre ting, så hvad man taber på karrusellerne, vinder man på gyngerne.

Konkurrencen fra de store supermarkeder og webbutikkerne gør også, at folk har helt andre forventninger til selve butiksoplevelsen, fortæller Dorte Wimmer.

- Kravene til de fysiske butikker er gået fra at være et sted, hvor man bare handler, til at det også skal gøre nogle helt andre ting. Der skal være en form for oplevelse. Især når man har med børn og legetøj at gøre.