Efter flere ugers turbulens undskylder omstridt vognmandsfirma

Chaufførerne fik tilbudt en løn på 20 kroner i timen frem for de nuværende 15 kroner, men sagde nej.

Firmaet Kurt Beier og administrerende direktør Karsten Beier har ikke levet op til deres moralske ansvar som arbejdsgiver.

Og det kræver nu en undskyldning. Det siger Karsten Beier i et interview med DR Nyheder.

- Jeg vil meget gerne beklage de billeder, som er blevet vist og undskylde for det. Vores faciliteter har simpelthen ikke været i orden, siger Karsten Beier.

Han siger derudover, at billederne ikke har været i overensstemmelse med, hvordan virksomheden har ønsket at drive forretning, og at det heller ikke er det rigtige helhedsbillede, der er blevet vist i medierne.

Meldingen kommer, efter virksomheden i flere uger har befundet sig i modvind, da det kom frem, at firmaet har haft en større gruppe filippinere ansat som chauffører, der levede under primitive forhold i Padborg med lange arbejdsdage og lønninger helt ned til 15 kroner i timen.

Siden sagen kom frem, har flere store firmaer droppet samarbejdet med Kurt Beier. Det gælder blandt andet vognmandsfirmaet DSV, Leman, Nagel-Group og Blue Water Shipping. Desuden har Arla og Jysk bedt deres samarbejdspartnere om ikke at bruge virksomheden.

Firmaet bliver efterforsket for menneskehandel, og politikere fra flere partier har kritiseret forholdene.

Lønninger på niveau med andre

Karsten Beier siger til DR Nyheder, at forholdene siden afsløringen er blevet markant bedre og ændret. Og i dag er han ”tryg ved de forhold, som de lever under”.

Foruden forholdene i Padborg er også chaufførernes løn blevet kritiseret.

Og lørdag viste dokumenter, som Fagbladet 3F delte med TV 2, at firmaet tilbød en lønstigning på godt 1800 kroner om måneden, hvilket ville give en samlet løn på omkring 10.000 kroner. Eller hvad der svarer til en stigning i timelønnen fra cirka 15 til 20 kroner.

Chaufførerne valgte imidlertid at sige nej søndag.

 - Vi siger nej til tilbuddet, der slet ikke er godt nok for os. Alle vores chaufførkolleger i Europa afviser også tilbuddet, fordi det er for ringe. Vi er bare nødt til at fortsætte kampen for ordnede forhold, siger den filippinske chauffør Richard De Leon ifølge Fagbladet 3F.

I interviewet med DR siger Karsten Beier, at den løn, som de filippinske chauffører blev tilbudt, mindst svarer til det, som udenlandske chauffører ville få i en anden transportvirksomhed andre steder uden for Danmark.

- Jeg kan godt se, at man tænker, at 8000 kroner ikke er mange penge, men vi ligger minimum på gennemsnittet af det, som branchen ligger på, siger han til nyhedsbureauet Ritzau. 

Og han er sikkert på, at de ikke bryder loven:

- Jeg er helt sikker og overbevist om, at vi ikke har gjort noget strafferetligt forkert. Vi har overholdt alle love og regler. 

- Alle chauffører har været klar over alle betingelser, da vi har haft samtaler med dem i Filippinerne. Ingen har været tvunget til noget under arbejde hos os, siger han. 

Formand for 3F’s Transportgruppe Jan Villadsen var søndag enig med chaufførene i, at tilbuddet på ingen måde var godt nok.

- Det er en minimal lønstigning, der hæver filippinernes løn fra de nuværende 15-16 kroner i timen med nogle få kroner. Det er meget, meget langt fra en dansk chaufførlønning, og tilbuddet er helt hen i vejret, sagde Jan Villadsen.

Karsten Beier, at man underbetaler de filippinske chauffører. 

Ansat i Polen

Det var Fagbladet 3F, der med billeder første gang kunne dokumentere, at chaufførerne boede under usle forhold. Det blev blandt andet vist, at de sov på madrasser bag i lastbilerne, lavede mad udenfor, og de i alt 200 chauffører, der boede i lejren på skift, sammenlagt havde fire toiletter.

Filippinerne får opholds- og arbejdstilladelse i Kurt Beiers datterselskab i Polen. Når de har fået arbejdstilladelse i Polen kan de frit tage videre til andre lande – som Danmark – og tage arbejdet helt lovligt. Derfor er chaufførerne umiddelbart ansat på kontrakter i et polsk selskab og arbejder for Kurt Beier Transport. 

Foruden politiet, Center mod Menneskehandel og Arbejdstilsynet er også Skattestyrelsen, National Cyber Crime Center ved Rigspolitiet og Aabenraa Kommune involveret i sagen.

Ifølge Dansk Transport og Logistik kan man finde chauffør-lejre flere steder i Europa. De er dukket op samtidig med, at tusindvis af personer fra tredjelande får arbejde som chauffører i EU.

Alene sidste år kom over 100.000 personer i arbejde som chauffør i EU-landene. Størstedelen fik deres køretilladelse gennem datterselskaber i Polen

Kurt Beier selv har de seneste mange år haft en anonym rolle omkring firmaet, og søndag afgik han ved døden efter længere tids sygdom.

Firmaet ledes i dag af sønnen Karsten Beier.