Varm sommer giver Carlsberg solidt salg

Europas solrige sommer har givet medvind for Carlsberg, der har øget salget solidt i tredje kvartal.

Specialøl og sol har været på Carlsbergs side i tredje kvartal - perioden fra juli til og med september - af 2018, og det løfter samtidig resultaterne for de første ni måneder af året. 

Det skriver Carlsberg i en handelsopdatering. Bryggerikolossen omsatte for 48,6 milliarder kroner i de første ni måneder af 2018. Det var en organisk vækst på 6,4 procent.

- Vi har leveret et stærkt resultat i tredje kvartal, hvor alle regioner har leveret rigtig godt.

 - Vores specialøl og alkoholfrie øl fortsatte deres gode momentum, og i Asien leverede Tuborg, Carlsberg og 1664 Blanc stærke vækstrater. 

- Resultatet i kvartalet var yderligere hjulpet af det rigtig gode vejr i Vesteuropa, skriver administrerende direktør Cees 't Hart i en kommentar til regnskabet. 

Fremgang flere steder

Alene i tredje kvartal omsatte Carlsberg for 17,6 milliarder kroner - en vækst på ni procent. Det var ikke mindst båret af bryggeriets salg i Vesteuropa, hvor der i tredje kvartal var en organisk omsætningsvækst på 8,5 procent sammenlignet med en vækst på 3,0 procent for hele året. 

- Vi så en god udvikling i omsætning og volumen i de fleste markeder, med en speciel stærk udvikling i markeder som Norden, Frankrig, Polen og Baltikum, skriver Carlsberg om Vesteuropa. 

I Asien var der som vanligt også en pæn fremgang. Her fremhæver Carlsberg Kina, Indien og Nepal. 

- I Kina steg volumen med seks procent støttet af en fortsat stærk portefølje af premiumøl, skriver Carlsberg. 

Det er også gået fremad i Østeuropa, hvor valutaudsving dog har fjernet det meste af den, når den skal omregnes i kroner. 

Carlsberg opdaterede i sidste uge sine forventninger til hele året, og de nye forventninger bliver der ikke rykket på i regnskabet. Dermed venter bryggeriet stadig en organisk vækst i driftsresultatet på 10-11 procent.