Kähler solgt for trecifret millionbeløb

16x9
På billedet ses Kählers serie 'Hammershøi'. Foto: Liselotte Sabroe / Scanpix Denmark

Rosendahl Design Group har længe haft et godt øje til den danske vaseproducent, der tidligere skabte røre med et jubilæumsprodukt.

Den ikoniske Kay Bojesen-abe af træ og de stribede Kähler-vaser får nu samme ejer.

For et trecifret millionbeløb har netop skiftet hænder, og den 175 år gamle keramikvirksomhed Kähler Design kommer fremover til at høre under Rosendahl Design Group.

Det glæder ejer Henrik Rosendahl.

- Det passer rigtig godt ind i vores strategi, der er at købe og udvikle danske designbrands i en høj kvalitet og med spændende produktserier. Og der ser vi et perfekt match med Kähler, siger han.

- Rosendahl er heldige

Boligstylist Mette Helena Rasmussen forstår godt Rosendahls interesse for vaseproducenten.

- Rosendahl er heldige, for Kähler har fat i de unge forbrugere og designerne. De har formået at være nyskabende og har lavet et design til priser, som alle kan være med på, samtidig med at de også har turde at satse på mere nonkommercielle ting, siger hun.

Brandet er blevet en kulturarv, og derfor også et fordelagtigt godt køb, mener boligstylisten. 

Fakta om Kähler

Grundlagt i 1839 af Herman Kähler

Ejet af den aarhusianske arkitekt Frantz Longhi siden 2008

61 procent af danske hjem har et Kählerprodukt

Mest kendt er den stribede Omaggio-vase, der er solgt i tre millioner eksemplarer 

- Alle mulig designere og keramikere har lyst til at bejle til dem - alle vil have en finger med. Så er man virkelig lykkedes, siger hun.

Rosendahl-familien tæller i forvejen blandt andet Holmegaard-glas og det andet vasebrand Lyngby Porcelæn. Og ifølge Rosendahls ejer har virksomheden også haft et godt øje til Kähler gennem længere tid. Henrik Rosendahl lægger ikke skjul på, at virksomheden gerne vil opkøbe flere danske brands, men i den kommende tid vil de rette opmærksomhed mod de nyerhvervede vaser.

Her ses nogle af Rosendahls designklassikere i serien Kaj Bojesen, der primært består af forskellige træfigurer.
Her ses nogle af Rosendahls designklassikere i serien Kaj Bojesen, der primært består af forskellige træfigurer. Foto: TV 2

Vase skabte kaos

Med sine mange år på bagen er Kählers design ikke blot velrepræsenteret i danske hjem, men de har også formået at gøre sig ekstra bemærket i forbindelse med virksomhedens 175-årsjubilæum i 2014.

Her blev der lanceret et begrænset antal af en 20 centimeter høj vase med messingstriber, som skabte kaostilstande i den danske isenkræmmerbranche.

Efterspørgslen var enorm, og efter samtlige butikker måtte melde udsolgt, blev vaserne solgt til overpris på nettet.

- Vasen var et bevis på, at Kähler kan ramme lige ned i nerven på, hvad danskerne begærer, siger boligstylist Mette Helena Rasmussen.

Her er den eftertragtede jubilæumsvase, samt hvad en simpel søgning på vasen på dba.dk viste.
Her er den eftertragtede jubilæumsvase, samt hvad en simpel søgning på vasen på dba.dk viste. Foto: Kähler.com og screendump dba.dk

"Designskat"

Selve designet med stribede vaser i forskellige farver er fortsat populært og solgt i intet mindre end tre millioner eksemplarer.

Det er da også den succes, der blandt andet har vakt Rosendahls interesse. Og direktøren tror på, at der er meget mere at komme efter.

- Der er en kæmpe designskat af spændende produkter. Det gælder både med de mere nylige succeser, og så er der en masse gamle produkter, som vi vil kigge på og se, om vi kan relancere, siger Henrik Rosendahl.

Men målet er først og fremmest at lære af Kähler.

- Så vi begynder ikke at lave en hel masse om. I første omgang vil vi tale, lytte og forstå, hvem Kähler er, og hvad der ligger til grund for succeen, siger han.