Danskere går glip af millioner ved Primera Airs konkurs

Tusindvis af danskere har gjort krav om kompensation hos Primera Air efter forsinkelser på flyrejser. Nu ender de sandsynligvis med en lang næse.

Primera Air indstiller al aktivitet og vil begære sig konkurs. Det meddelte luftfartsselskabet mandag aften.

Nyheden rammer de mange rejsende, der den kommende tid skulle have fløjet med Primera Air. Men en konkurs vil også få betydning for tusindvis af danskere, der har penge til gode hos selskabet i form af krav om kompensation for forsinkede flyrejser.

Alene hos hjemmesiden Flyhjælp.dk har de i øjeblikket 4421 kunder med krav mod Primera Air, oplyser direktør Gustav Frederik Thybo til TV 2.

- Vores erfaring fra tidligere konkurser, for eksempel Air Berlin tidligere i år, viser desværre, at passagerer har meget lille chance for at få erstatninger udbetalt fra konkursboet. Så vi forventer, at det også bliver svært denne gang.

Beregnet ud fra en gennemsnitlig kompensation per passager vurderer Flyhjælp deres samlede krav mod Primera Air til at udgøre knap 12,6 millioner kroner.

Ifølge Gustav Frederik Thybo vinder de i snit tre ud af fire sager, hvilket vil svare til et samlet beløb på omkring 9,5 millioner kroner fra Primera Air, som danske kunder nu formentlig må vinke farvel til.

Mange får ikke kompensation

Ifølge EU-lovgivning har passagerer ret til at få udbetalt kompensation, hvis ens fly er mindst tre timer forsinket.

Mange selskaber afviser dog at udbetale kompensation, og flere hjemmesider - som Flyhjælp.dk, Airhelp.dk og Flyforsinkelse.dk - tilbyder derfor at hjælpe passagererne med at gøre krav på deres erstatning, mod at de selv får en procentdel af pengene, hvis sagen vindes.

Hjemmesiden Flyforsinkelse.dk oplyser til TV 2, at de i øjeblikket har "rigtig mange passagerer", der nu ikke får deres retmæssige kompensation.

- Vi har afsluttede sager, hvor vi kun afventer betaling, men mange sager er også igangværende, hvor det endnu ikke er afgjort, om passagererne har ret til kompensation eller ej. Disse sager må vi nu desværre opgive, oplyser presseansvarlig Line Jensen.

Familie har krav på knap 21.000 til gode

Blandt de tusindvis af danskere med krav til gode er Lene Boeriis Jensen. Sammen med seks familiemedlemmer fløj hun i august med Primera Air fra Billund til Almeria i Spanien.

Hvornår har du ret til kompensation?

Du har ret til økonomisk kompensation, hvis forsinkelsen eller aflysningen af flyet ikke skyldes usædvanlige omstændigheder.

Du har ret til:

  • 250 euro for flyvninger på højst 1.500 km.
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU og for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km uden for EU.
  • 600 euro for flyvninger, som er længere end 3.500 km uden for EU.

Læs mere om dine rettigheder og betingelserne for at få kompensation i guiden hos Forbrugerrådet Tænk.

På hjemturen blev en mellemlanding i Kastrup Lufthavn forlænget med 2,5 time, inden flyet helt måtte opgive at fortsætte på grund af elektroniske problemer. I stedet blev passagererne sendt ud i busser og kørt til Billund Lufthavn.

Det betød en samlet forsinkelse på over syv timer. Ifølge Flyhjælp har familien ret til 20.860 kroner i kompensation. Penge, de nu ikke skal regne med at se.

- Det vigtigste er selvfølgelig, at vi rent faktisk kom hjem. Men det havde været fint at få en kompensation som plaster på såret, så det er da surt, at de nu går konkurs, mens vi er mange, der sidder med håret i postkassen, siger Lene Boeriis Jensen.

- Men efter at have læst kommentarer på nettet kommer det egentlig ikke bag på mig. Jeg vil næsten sige, at jeg var blevet mere overrasket, hvis vi faktisk havde fået vores penge.

Primera stoppede betalinger i august

I 2016 tabte Primera Air en principiel sag ved Højesteret om kompensation til flypassagerer ved forsinkelser på flyafgange.

Alligevel har det islandske selskab, ifølge Gustav Frederik Thybo, også efterfølgende været tunge at arbejde med.

- Det plejer at være en lang opgave at få dem til at give kompensation, og vi må have alle sager for retten for at få den udbetalt, forklarer han.

Som følge af de mange krav mod flyselskabet havde hans virksomhed lavet en afdragsordning, hvor Primera Air betalte 750.000 kroner om måneden til forsinkede danskere hos Flyhjælp.dk.

- Den aftale kørte fint i foråret og sommeren, men i august stoppede betalingerne, og sammenholdt med Primera Airs regnskaber tænkte jeg, at det formentlig stod skidt til. Det har vi så fået bekræftet nu, siger Gustav Frederik Thybo til TV 2.

Passagerer står bagerst i køen

Flyhjælp vil tirsdag skrive ud til alle sine kunder med krav til gode hos Primera Air, at de som følge af konkursen ikke skal forvente at få deres kompensation udbetalt.

- Vi opgiver selvfølgelig ikke, men Primera Air vil formentlig have flere tusinde kreditorer, og deres gæld er formentlig større end værdierne af deres aktiver, så vi tvivler på, at der er penge til passagererne, siger Flyhjælp-direktøren.

Hos Flyforsinkelse.dk har de samme nedslående melding.

- Primera Air har længe været presset på betalingerne, og medarbejderes lønninger og bankernes tilgodehavende vil komme før udbetalingen af kompensationskrav. Passagererne anses som simple kreditorer, og derfor kommer de sidst i køen, når konkursboet skal gøres op, lyder det fra Line Jensen.