På besøg hos Amazon - danske netbutikker ser frygten i øjnene

Amazon nærmer sig Danmark med hastige skridt. De vil oprette en dansk webshop inden jul, vurderer ekspert.

64.000 kvadratmeter. Det er størrelsen på Amazons logistikcenter i Hamborg, som TV 2 netop har besøgt sammen med 60 danske e-handlere.

Men inden besøget skulle der vises pas, tømmes lommer, og både mobiltelefoner og armbåndsure skulle afleveres. Fotografering var strengt forbudt.

- Vi blev jo tjekket i hoved og bagdel. Det var lige før, vi heller ikke måtte gå med bælter, siger direktøren i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), Niels Ralund.

FDIH har arrangeret turen for at gøre de danske netbutikker klogere på, hvilken stor konkurrent der venter dem, når Amazon kommer til Danmark.

Når verdens største e-handler efter alt at dømme opretter en dansk webshop og et lager i Norden i en nær fremtid, skal de danske e-handlere vælge en af følgende to strategier: kæmp imod, eller sælg dine varer på Amazon.

Får at vide, hvis man arbejder langsomt

Inde bag murene styrede robotter bure med 40 millioner varer rundt i et indhegnet areal.

Via stregkoder i gulvet kunne robotterne hurtigt køre vareburet derhen, hvor en af de 1700 lagerarbejdere stod klar til at plukke varerne.

Et eksempel på et af Amazons mange lagre, der er styret af teknik. Video: Sebastian Myrup Hansen

Når de ansatte senere skulle pakke varen ind i pap, sætte klistermærker på og lægge den over på transportbåndet, tog det cirka fem sekunder per pakke. Arbejdede de for langsomt, fik de besked af deres overordnede.

- Jeg tror, at båndet med kufferterne ude i Københavns Lufthavn kunne lære lidt af den præcision, de fik skudt de her pakker afsted med, siger Niels Ralund og fortsætter:

- Det er jo også det, der gør den her virksomhed så fascinerende og på mange måder også skræmmende, for der er ingen andre virksomheder, der kan stille op med det setup, som Amazon kan stille op med alle steder i verden.

Niels Ralund, direktør i FDIH, var meget begejstret efter besøget på Amazons lager i Hamborg. Video: Sebastian Myrup Hansen

- Kommer inden jul

Og der er grund til at tage sig i agt. Den amerikanske koncern med verdens rigeste mand, Jeff Bezos, i spidsen har nemlig for vane at erobre ganske store markedsandele.

I Tyskland har Amazon sat sig på 46 procent af markedet for e-handel, siden de oprettede en tysk hjemmeside i 2015.

Et af Amazons 12 lagre i Tyskland. Fotografering var forbudt inde på lageret.
Et af Amazons 12 lagre i Tyskland. Fotografering var forbudt inde på lageret. Foto: Steen Bressendorff / TV 2

Herhjemme står Amazon for knapt to procent af internethandlen til danskerne – primært gennem den tyske hjemmeside. Ifølge Boston Consulting Group vil det tal stige til mellem 8 og 20 procent i løbet af de næste fem år.

- Når Amazon Echo (en talende højtaler, red.) kommer på dansk her i løbet af efteråret, så tror jeg, at de vil gå fuldt ind på markedet. Min vurdering er, at de kommer inden jul, siger Jan Damsgaard, som er professor på CBS og forsker i digitalisering.

I en ny undersøgelse fra FDIH svarer 78 procent af de danske e-handlere, at de forventer, at Amazons indtog vil føre til lukning af danske netbutikker.

En af dem er Tommy Søndergaard, som er indehaver af Billig-arbejdstøj.dk. Han er taget med på turen for at blive klogere på, hvilken udfordring der venter ham.

- Amazon er i Tyskland lidt som en søgemaskine, der erstatter Google, så det kan godt virke lidt skræmmende. De er meget kyniske over for de kunder, der skal sælge varer via platformen. De laver deres egne regler, når de synes, det går for godt for nogen, siger han.

- En fantastisk mulighed

Men netgiganten kan i fremtiden også være en gave for danske webbutikker. Lige nu er det kun 17 procent af de danske e-handlere, der sælger deres varer på en markedsplads som Amazons. Men ifølge Jan Damsgaard burde flere gøre det.

- Det, man tit glemmer, er jo, at det også er en fantastisk mulighed. Lige nu kan vi se, at danske virksomheder er notorisk dårlige til at sælge deres produkter på de her online markedspladser, og det er rigtig ærgerligt. For man kan altså nå nogle segmenter, som man ikke selv var i stand til at nå, siger professor Jan Damsgaard.

Med på turen til Hamborg er også Søren Kipling, som er en af de danske e-handlere, der allerede sælger sine varer på Amazon. Hans virksomhed eshoes.dk betaler 15 procent for at sælge sko på Amazons platform, og så rådgiver han andre til at gøre det samme med firmaet Be-Ahead.

- Jeg får lov at møde nogle forbrugere, som jeg ikke selv som virksomhed har mulighed for at få fat i. For mig har det øget mine eksportmuligheder markant, siger Søren Kipling.

Mistanke om misbrug af data

I sidste uge meldte EU’s konkurrencekommisær Margethe Vestager ud, at hun har Amazon mistænkt for at udnytte dataen fra de virksomheder, der sælger deres varer på Amazons platform.

Hun har derfor indledt en undersøgelse, der skal komme til bunds i, hvorvidt den amerikanske koncern misbruger deres dominerende position på markedet.

Som led i undersøgelsen har EU-Kommissionen sendt spørgeskemaer ud til alle de virksomhedsejere, der sælger på Amazon – herunder Søren Kipling.

- Jeg kan godt forstå, at hun har mistanke om, at de misbruger vores data. Det har vi andre også. Men jeg ved jo ikke noget om, hvad de gør. Nu skal alle os, der sælger på Amazon, svare på en masse spørgsmål, og det vil jeg selvfølgelig gøre, siger han.

Indtager førsteplads

Inden for Amazons mure var væggene prydet med store skilte, der skulle motivere medarbejderne. På et af dem stod der ”Work hard, have fun, make history" (Arbejd hårdt, hav det sjovt, skriv historie, red.).

Virksomheden har allerede skrevet historie ved at indtage førstepladsen på verdens e-handelsmarked, men spørgsmålet er, om de også vil gøre det i Danmark. Den danske supermarkedsgigant Coop er klar til at tage kampen op.

- Det, vi har været vidne til i dag, viser en vilje og en styrke i det, som Amazon står for. Det er en strømlinet og højeffektiv fabrik, vi ser, og jeg tror helt klart, at vi har masser at lære af dem. Vi vil kæmpe imod Amazon, når de kommer, og vi vil gøre det endnu bedre end dem, siger Palle Esbensen, som er chef for e-logistik og udvikling i Coop.