Bøfkæden Mash sat til salg

16x9
Mash-stifter og CEO hos Copenhagen Concepts Jesper Boelskifte. Foto: Thomas Lekfeldt / Scanpix Denmark

En salgspris på mellem 60 og 80 millioner kroner er realistisk, mener ekspert i virksomhedshandler. En kapitalfond ses som den naturlige opkøber.

Den danske bøfkæde Mash vil udvide i international retning og skal derfor sættes til salg.

Det skriver Berlingske Business.

De tre ejere bag restaurantkoncepterne Mash og Bistro Sommelier inviterer derfor nu potentielle investorer eller købere ind i folden for at sætte fart på de internationale ambitioner.

Jesper Boelskifte, der er direktør og stifter af de to restaurantkæder, håber at få tilført økonomiske midler til at realisere vækstplanerne i udlandet.

Det siger han til mediet.

- Vi går nu ud for at finde yderligere kapital til at sætte fart på den plan, som vi har brugt flere år på at skære til, lyder det fra Jesper Boelskifte.

En rejse uden slutdestination

Konsulentfirmaet Deloitte er i den forbindelse blevet hyret til at afsøge markedet for selskaber, der kan rejse den nødvendige kapital.

Bøfkæden Mash har nemlig altid haft ambitioner om at nå ud til et langt større publikum end blot de danske restaurantgængere, afslører direktøren.

- Både Mash og Bistro Sommelier har et fuldt globalt potentiale. Den rejse, vi skal ud på nu, har ingen slutdestination. Vi kan lægge de her to koncepter i stort set alle metropoler over hele kloden, forklarer Jesper Boelskifte til Berlingske Business.

Hans vurdering er, at der alene i Tyskland er plads til 40 Mash- og Bistro Sommelier-restauranter.

Økonomisk indsprøjtning på 60-80 millioner

Ifølge Frederik Aakard, der er ekspert i virksomhedshandler, er der brug for en økonomisk tung medspiller til at realisere bøfkædens drømme.

Og som rådgiver om virksomhedshandler mener han, at en kapitalfond vil være den mest naturlige opkøber af selskabet.

Frederik Aakard anslår, at en salgspris på 60-80 millioner kroner vil være realistisk for Mash. Det siger han til Berlingske Business.

International bøfkæde

Mash har i øjeblikket otte restauranter i Danmark, hvor den første åbnede i Bredgade i København i 2009.

Bøfkæden tæller mere end 300 medarbejdere og er derudover til stede i udlandet i henholdsvis London, Hamborg og Düsseldorf.

Den første Mash-restaurant uden for landets grænser åbnede i 2012 i Londons centrum ved Piccadilly Circus.