Søskende sælger elcykler for 7 millioner på få dage

Den danske elcykel Mate Bike har for anden gang tiltrukket sig millioner af kroner fra hele verden gennem crowdfunding-platformen Indiegogo.

På bare en uge har Mate, der er stiftet af søskendeparret Julie Kronstrøm og Christian Adel Michael, solgt elcykler for over syv millioner kroner.

Det er anden gang, at Mate sælger elcykler for mange millioner gennem crowdfunding.

Sidst var i 2016, hvor selskabet slog alle danske rekorder med en crowdfunding-kampagne, der sikrede Mate over 7000 elcykelordrer for over 40 millioner kroner.

Havde regnet med 200 ordrer - fik 7000

Den store succes dengang endte i en stor krise for det unge danske selskab, der fik stor kritik på grund af tekniske problemer, leveringstid og design-rettigheder.

I denne omgang er Mate dog gearet til den store efterspørgsel, siger medstifter Christian Adel Michael, der kalder de sidste år hårde og lærerige.

- Da vi gik i luften, havde vi ingen anelse om, hvor stort Mate ville blive. Vi havde regnet med omkring 200 bestillinger, men fik omkring 7000, siger Christian Adel Michael.

Der har været hårde stunder, hvor det hele har set sort ud

Christian Adel Michael, medstifter, Mate Bike

Succesen skabte store problemer, fordi produktionen i udlandet skulle skaleres voldsomt op og samtidig levere til over 50 lande verden over. Det var virksomheden ikke klar til.

- Der har været rigtig mange erfaringer i den rejse, og det har selvfølgelig været hårdt, for det har været på bekostning af rettidige leveringer og så videre, men nu har vi aldrig været mere rustede i forhold til lanceringen af Mate X, siger Christian Adel Michael.

Der er tre typer af crowdfunding

Reward: Du støtter et projekt og får noget retur – f.eks. indbetaler man 200 kroner og får 20 øl i belønning. Fortrinsvis små projekter.

Låne: Man låner penge ud til f.eks. en virksomhed og får en rente, som fastsættes af låneplatformen – lige nu til en højere rente, end banken kan give. Risikabelt, da man ikke er dækket af indskydergarantifonden. Typisk crowdfunding i størrelsesordenen 700-800.000 kroner.

Aktie: Crowdfunding i størrelsesordenen 1-1,5 millioner kroner. Man køber aktier i projektet, typisk virksomheder.

Hvordan er det at stå i den her situation?

- Det er fuldstændig fantastisk. Det er jo den største validering, man overhovedet kan få, at folk rent faktisk køber, til trods for at vi havde nogle udfordringer i den første kampagne. At de stadig har troen på og ved, at vi selvfølgelig er kommet over det.

Er der nogle tidspunkter, hvor du har tænkt, at det her er ikke det værd?

- Ja, det tror jeg, hvis jeg skal være helt ærlig. Der har været hårde stunder, hvor det hele har set sort ud, og hvor man føler, at man er blevet ramt af Murphys Lov om, at alt, hvad der kan gå galt, gik simpelthen galt, siger Christian Adel Michael.

Crowdfunding-formand tror på projektet

I Dansk Crowdfunding Forening mener formand Michael Eis, at man skal lade tvivlen komme Mate til gode.

- Tilliden skal ligge i, at de har lært noget fra første gang, hvor de kom en ordentlig tur igennem møllen og mig bekendt fik leveret langt de fleste cykler. Jeg tror på, at det har de lært rigtig meget af, siger han til TV 2.

Crowdfunding-formanden henviser derudover til, at dansk lov sikrer, at man gennem såkaldt reward-baseret crowdfunding, som Mate gør brug af hos Indiegogo, kan fortryde sit køb og få pengene tilbage.

Elcykel-virksomheden Mate Bike opnåede enorm succes i 2016, men blev siden ramt af store problemer. Det har været en hård rejse, siger medstifter Christian Adel Michael.

De fleste virksomheder går i banken, når de har brug for penge til at udvikle et produkt og komme til næste stadie.

Det forsøgte de også hos Mate, men banken sagde nej, og i stedet blev pengene fundet via crowdfunding. Selvom det har skabt problemer, har det også været en stor fordel, siger Christian Adel Michael, der betegner crowdfunding som en "revolution".

Bedre end at låne i banken

Fordelen er, at man som virksomhed kan få en fornemmelse af efterspørgslen tidligt og samtidig inddrage sine købere eller backers i udviklingen af produktet.

- Hvis vi gerne vil introducere en ny opgradering eller farve, eller hvis en backer har en god idé, så kan du spørge os direkte, og vi svarer typisk med det samme. Så det giver rigtig meget. Og så er det også en slags forudbestillinger. Så risikoen er mindre i forhold til et traditionelt banklån, fordi du ved, hvad der er bestilt på forhånd. Så det er rigtig smart.