Tour de France er en guldgrube for holdene – det går pengene til

16x9
Tour de France er en af verdens største sportsbegivenheder, og det giver sponsorerne valuta for pengene, siger ekspert. Foto: Lionel Bonaventure / Scanpix Denmark

Hvor mange penge tror du, Team Sky bruger på cykler om året?

“Allez, allez, allez”-råb blandet med kommentatorernes snak om fortidens legender, historiske slotte og cykelsportens mystiske kultur fylder i disse uger de danske stuer.

Det er blevet en sommertradition at tune ind på tv-billeder fra de franske landeveje, hvor cykelryttere i en kamp mod varmen, stejle stigninger og nærgående tilskuere kæmper om æren for at komme først over målstregen.

Tour de France er verdens tredjestørste sportsbegivenhed. 100 tv-kanaler viser løbet til 190 lande - stort set hele verden.

Det betyder, at 2,6 milliarder mennesker verden over hvert år nyder i alt 7000 timers Tour de France - plus genudsendelser.

Touren betyder alt

Tour de France giver dermed sponsorerne en synlighed, som er svær at få ved andre sportsbegivenheder.

Selvom holdene tjener præmiepenge, eksempelvis når de vinder en etape eller et cykelløb, er sponsoraterne langt hen ad vejen deres største indtægtskilde, og den eneste de med sikkerhed kan regne med.

Sponsor-rådgiver og indehaveren af Sponsorcom, Ole Egeblad, var fra 2001 til 2008 sponsoransvarlig i Team CSC. Det cykelhold, som Bjarne Riis i sin tid startede.

Han fortæller, at den enorme synlighed ved Tour de France betyder, at det meste af virksomhedernes sponsorater af et cykelhold er bundet op på dette ene løb.

- Hvis vi alene snakker om eksponering, så gav Tour de France Team CSC omkring 85 procent. Men det er også 10-12 år siden, og mit gæt er, at det har rykket sig lidt for holdene i dag. Måske til omkring 75 procent.

Gættet grunder i, at de to andre store cykelløb Giro d'Italia og Vuelta a España har gjort mere for at styrke synligheden og derfor også betyder mere for sponsorerne i dag.

- Men det ændrer ikke på, at Touren er altoverskyggende, understreger Ole Egeblad.

Grunden til, at eksperten bliver nødt til at gætte, er, at næsten alle cykelhold holder konkrete oplysninger om deres økonomi tæt ind til kroppen.

Tourens magi lokker pengefolkene til

Et meget vigtigt trækplaster for sponsorerne er, at Tour de France er kendt af alle.

- Det kan godt være, du og jeg ved, hvad Flandern Rundt er, men uden for cykelkredse er det ikke særlig kendt.

Det gør det ikke nær så attraktivt at invitere sine forretningskontakter med til de små cykelløb. Tour de France derimod er værd at skrive hjem om.  

Det betyder, at sponsorerne, som typisk er virksomheder, kan invitere nuværende eller potentielle kunder på besøg under cykelløbet, give dem en oplevelse for livet og - vigtigst af alt - styrke kundeforholdet.  

Et faktum, som ikke alene holdene, men også arrangøren bag Tour de France er meget bevidste om.

- VIP-faciliteterne er niveauer over alle andre cykelløb. Plus du kan komme helt tæt på rytterne og møde dem. Det vil ikke ske ved eksempelvis VM, hvor du aldrig vil få lov til at hilse på Ronaldo. Så på det punkt har touren en magi, ingen andre sportsarrangementer har.

Dårligt ry skræmmer sponsorer væk

Dopingspøgelset har haft store konsekvenser for cykelsporten, også på sponsorfronten. På grund af den enorme synlighed, som Tour de France giver, burde holdene kunne tiltrække virksomheder, der primært sælger til almindelige forbrugere. Eksempelvis Apple eller Starbucks.

I stedet er størstedelen af holdenes sponsorer virksomheder, som primært kun har andre virksomheder som kunder, forklarer Ole Egeblad.

Han tvivler på, at det betyder noget for, hvor meget holdene får i sponsorater. Men det betyder, at de selskaber, som også skal stå til ansvar for sine aktionærer, er mere påpasselige og i værste fald holder sig væk.

Derfor ser man også, at de virksomheder, som sponsorerer cykelhold, er dem, som har en relativ stærk mand for bordenden, der kan tage beslutningen.

Sponsorrådgiveren er dog overhovedet ikke i tvivl om udbyttet ved at sponsorere et professionelt cykelhold.  

- Det er alle pengene værd. Og lidt til.  

17 millioner kroner i rejseudgifter

Team Sky er et ud af kun to hold, som offentliggør en årsrapport. Det skyldes, at selskabet bag Tour Racing Limited er et børsnoteret selskab. Det andet hold, som gør det, er Ag2r-La Mondiale.

I sit regnskab for 2016 havde Team Sky et budget på lidt over 262 millioner kroner. Det er en stigning på 26 procent i forhold til 2015.

Ud af det kom 198 millioner kroner fra det faste hovedsponsorat, 50 procent mere end året før.

Knap 28 millioner kroner var fra andre sponsorkontrakter, der er bestemt ud fra, hvordan holdet klarede sig i diverse cykelløb.

Det er ikke altid, at et sponsorat er lig med kolde kontanter. Således modtog holdet ting og tjenesteydelser for 18 millioner kroner.

Derudover er der også ”andre indtægter” og startpenge for deltagelse i løb. Det første er ikke defineret i regnskabet, men det sidste betyder, at arrangører ofte dækker lidt af holdenes udgifter, når de deltager i deres løb.

Cykler og udstyr står for 19,4 millioner kroner, rejseudgifter udgør 17 millioner kroner og omkostninger til sportsvidenskab og medicinsk pleje beløber sig i 2,6 millioner kroner.

Det største budget

Som langt de fleste andre virksomheder er det personaleomkostningerne, der vejer tungest i regnskabet. I 2016 kostede det Team Sky 205,6 millioner kroner på den konto.

1,4 millioner kroner koster det at have holdets mange køretøjer på vejene. Altså dem med motor.

Kontoromkostningerne beløber sig i 5,1 millioner kroner, PR og markedsføringer kostede 3,5 millioner kroner og holdets advokater og andre professionelle rådgivere skulle i 2016 have i alt 5,4 millioner kroner.

På de lidt mindre poster finder vi registreringer for 616.000 kroner, forskning for 439.000 kroner og afskrivninger landede på 524.000 kroner. 

Team Sky var i 2016 det hold, som havde det største budget. Nummer to var Team Katusha med cirka 238 millioner kroner, og nummer tre var Team BMC med cirka 208 millioner kroner.

Du kan se, hvad de øvrige holds budgetter i 2016 var på i denne artikel.