Streaming-bølge på vej til Danmark: Her er 12 tjenester, du skal holde øje med

16x9
Streamingtjenesterne oplever deres første guldalder. Nye tjenester vælter frem i USA, og snart vil de komme til Danmark, fortæller ekspert. Foto: Jewel Samad / Scanpix Denmark

Krigen om kunderne er begyndt.

Danskernes appetit på drager, zombier, mord og umulig kærlighed har aldrig været større på digitale tv-tjenester og er fortsat stigende. 

Således er der i dag omkring 28 streamingtjenester i Danmark.

Det viser en opgørelse fra mediabureauet IUM.

I USA kan de godte sig med et udbud på over 200 tjenester, viser en undersøgelse af Deloitte. 

Amerikanerne udnytter det fuldt ud. I gennemsnit abonnerer en familie på tre forskellige udbydere og tøver ikke med at skifte dem ud.  

Danskernes ugentlige forbrug af streamingtjenester

Danskerne bliver stadigt mere glade for streaming.

Det viser tal fra DR's Medieforskning, som har gjort op, hvor meget tid danskerne ugentligt bruger på streamingstjenester.

Youtube er stadig den mest populære. I 2017 besøgte halvdelen af alle danskere Googles streamingstjeneste mindst en gang om ugen.  

1. Youtube

  • 2016: 48 procent 
  • 2017: 50 procent

2. Netflix

  • 2016: 32 procent
  • 2017: 37 procent

3. DR TV

  • 2016: 26 procent 
  • 2017: 31 procent 

4. Viaplay

  • 2016: 7 procent
  • 2017: 15 procent 

5. TV 2 Play

  • 2016: 11 procent 
  • 2017: 11 procent

6. HBO

  • 2016: 9 procent
  • 2017: 10 procent

Kilde: Medieudviklingen 2017, DR

De danske hjem kan dog inden længe få udvidet deres udbud markant, når flere af de amerikanske tjenester begynder at søge mod nyt farvand.

Det fortæller medieanalytiker hos Copenhagen FutureTV Claus Bülow Christensen.

- Jeg tror, der kommer en flodbølge henover det nordiske marked, siger han.

Streamingens guldalder

Streamingtjenesterne har ifølge medieanalytikeren haft succes med at bryde gennem muren og blive et produkt, som de fleste vil have. I starten mødte de ellers lidt skepsis fra de forbrugere, der ikke var så vant til digital teknologi.

- I dag er fordelene ved at have adgang til et utal af film og serier, man kan se, hvor man vil, når man vil, simpelthen så store, at skeptikerne er villige til at sætte sig ind i alt det tekniske, siger Claus Bülow Christensen.

Succesen er faktisk så stor, at der er tale om en guldalder for streamingtjenesterne. Hvilket også er en af grundene til, at danskerne skal berede sig på en kommende tsunami af film og serier, fortæller medieanalytikeren.

Krig om kunderne

Konkurrencen er meget hurtigt spidset til, og her tæller hver eneste bid af markedet. Det betyder, at der er krig om brugerne, som til gengæld kan se frem til billigere abonnementer.

De gamle medier i Danmark kan se frem til et voldsomt pres, hvor de kan ende som underdog.

- Danskerne vil nemlig gerne have de udenlandske streamingtjenester. Det kan vi se på statistikkerne, siger Claus Bülow Christensen.

Vi vil have fuld kontrol

Folket har taget magten. I hvert fald når det kommer til streaming af film og serier.

Det er konklusionen på Deloittes årlige undersøgelse om udviklingen indenfor digitale medier.

- Forbrugere har stigende kontrol. De nyder nu en frihed uden lige, når det kommer til at vælge i udbuddet af medier og underholdning, og deres forventninger har aldrig været højere, skriver revisionsfirmaet.

Undersøgelsen er godt nok baseret på det amerikanske marked, men ifølge Claus Bülow Christensen afspejler den meget godt de danske tilstande.

Valuta for pengene

Konklusionerne er også nogen, Claus Bülow Christensen kan genkende fra de undersøgelser, FutureTV årligt selv laver om danskernes medievaner i samarbejde med analysebureauet Wilke.

- Vores undersøgelse siger, at folk vil have value for money. Og med streamingtjenesterne får de film og serier i høj kvalitet til en god pris.

Faktisk kan man abonnere på en stor del af streamingtjenesterne i Danmark - og stadig slippe med at betale mindre end prisen for en stor tv-pakke, pointerer medieanalytikeren.

Vi vil bruge flere penge på streaming

276 kroner brugte gennemsnitsdanskeren på streaming af film og serier i 2016. Det viser en rapport fra Slots- og Kulturstyrelsen.

Der er dog løbet meget vand gennem åen siden, og Claus Bülow Christensen er ikke i tvivl om, at danskerne midt i 2018 bruger endnu flere penge.

Danskernes køb af streaming sker på bekostning af traditionelt kabel-tv, som vælges fra. Det er dog med til at give luft i privatøkonomien, som så finansierer forbrugernes tilkøb af tjenester, forklarer medieanalytikeren.

Lars Skovgaard Andersen er investeringsstrateg i Danske Bank, og han kan tydeligt se ud fra kundernes budgetter, at folk bruger flere penge på digital underholdning, herunder streaming.

Forretningsmodellen for streaming er også ret smart, fortæller Claus Bülow Christensen. Afregningen sker en gang om måneden, og kunderne kan melde sig fra og til, når det passer dem.

Streamingselskaberne har dog vist sig at være ekstremt produktive, når det kommer til at lave kvalitetsindhold. Hvilket betyder, at de også har været gode til at holde på kunderne.

Så længe de gør det, fortæller Claus Bülow Christensen, vil købekraften blandt forbrugerne være høj.

Nye tjenester på vej

2017 var et skæringsår for streaming, fortæller Deloitte i sin undersøgelse.

For første gang nogensinde abonnerede flere end 50 procent af alle amerikanske husstande nemlig på en betalt streamingtjeneste.

Faktisk var det hele 55 procent. Det er en stigning på 450 procent siden 2009.

Amerikanerne var dog ikke de eneste, som krydsede den historiske tærskel i 2017. Det gjorde danskerne såmænd også - her abonnerede 54 procent på mindst én streamingtjeneste. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Om vi så ender med at lade os opsluge af fiktionens univers, må tiden vise.

Amerikanernes tidsforbrug på film, tv og serier er eksploderet til hele 38 timer om ugen, hvoraf 15 timer bruges på streaming, lader Deloitte-rapporten os vide.

Det svarer til en hel arbejdsuge.

I listen herunder kan du se 12 tjenester, der alle ifølge Claus Bülow Christensen snart vil finde vej til Danmark.

12 streamingtjenester, som snart rammer Danmark

Disney

Disney har lagt an til en storstilet satsning på streaming.
Selskabet har således opsagt alle sine kontrakter hos andre streamingtjenester for at tage indholdet hjem. De sidste kontrakter udløber i begyndelsen af 2019.
Derefter vil der nok ikke gå lang tid, før vi får at se, hvad Disney lægger op til.
Uanset er der ifølge Claus Bülow Christensen overhovedet ingen tvivl om, at de meget hurtigt går hen og bliver en af de helt store i konkurrence med Netflix og Amazon Prime. 

Amazon Prime

Internetgiganten har også sin egen streamingtjeneste.
Amazon Prime hedder den. 
Omkring 90 millioner abonnerede på tjenesten i september 2017.

Tubi TV

Forestil dig et udvalg af film og serier, som minder om Netflix'.
Bare med reklamer før, under og efter de film og serier, du streamer.
Tilgengæld skal du betale nul kroner i abonnement.
Det er Tubi TV, og de har omkring 50.000 titler i deres bibliotek.

Filmstruck

En streamingtjeneste for dem, som elsker de gode, gamle filmklassikere.
De har omkring 500 film, hvoraf cirka 10 bliver skiftet ud hver uge.

Fandor

Denne tjeneste slår sig op på at være for de hardcore filmnørder.
Her vil du kunne finde cirka 6000 forskellige titler.
80 procent af indholdet er eksklusivt købt af Fandor, så de film finder du kun her.

Shudder

Elsker du film med gys og skræk?
Shudder har specialiseret sig i film indenfor horror-genren.

Spuul

Er du typen, som ikke kan stå for kærlighedsdramer, hvor det vordende par syngende jagter hinanden rundt i flere timer, mens tusindvis af statister danser omkring dem i farvestrålende tøj?
Spuul er tjenesten for alle dedikerede fans af film fra Bollywood.

Feeln

Navnet antyder noget med feeling.
Det er også de helt store følelser, der bliver vakt på denne tjeneste, som satser på kærlighedsdramaer og familiefilm.

Funimation Now og VRV

Der er tale om to forskellige streamingtjenester.
Men begge tilbyder film og serier til fans af japansk anime.

DramaFever

Kina, Japan og Korea har budt på adskillige filmklassikere gennem årtierne og har fostret mange anerkendte instruktører.
Eksempelvis Akira Kurosawa ('De syv samuraier') og Yimou Zhang ('House of flying daggers').
DramaFever er derfor til dem, der elsker film fra fjernøsten. Eller som er til absurde og mærkelige tv-programmer.

Acorn TV

Den sidste engelske krimi er ikke død endnu, og tv-kokke med britisk accent er heller ikke færdige med at fortælle dig, at en lille smule eddike gør underværker for enhver stuvning.
Det og meget mere fra den engelsksprogede del af verden finder du på Acorn TV, som vil tilfredsstille enhver anglofil kløe.

MGM

Et andet filmstudie, som vil prøve kræfter med streaming, er MGM.
Ligesom Warner Brothers er det også en af de helt gamle drenge i Hollywood.
Blandt andet ejer de rettighederne til alle James Bond-film, så det skal nok blive et trækplaster.