Kendte danske brands kaster sig ud i udlandseventyr - og overskuddet forsvinder

16x9
Mikkel Borg Bjergsø stifter og direktør i bryggeriet Mikkeller, som er en af de fire iværksætterselskaber, der satser stort på vækst i udlandet. Foto: Søren Bidstrup / Ritzau Scanpix

Det er altid et sats, når virksomheder prøver at slå igennem i udlandet, siger tidligere direktør. Iværksætter ser det som en fremtidssikring.

Danskerne har taget dem til sig, og nu skal resten af verden følge trop.

Lagkagehuset, Joe & The Juice, Lakrids by Johan Bülow og Mikkeller har allerede prøvet kræfter med det store udland, men de seneste par år har de alle kraftigt oprustet på den globale front.

Det fremgår blandt andet af de fires årsregnskaber, som alle viser fremgang i omsætningen, men også markant nedgang i overskuddet.

Deres profitter reinvesteres i en satsning på at få et bedre fodfæste på de udlandske markeder. Det forklarer Henriette Kinnunen, administrerende direktør for investor-brancheforeningen DVCA:

- Når du har et overskud kan du tage pengene hjem til dig selv som virksomhedsejer, eller du kan vælge at sige: 'Nej, jeg vil faktisk gerne reinvestere'.

God timing  

Ifølge Allan Sørensen, chefanalytiker hos Dansk Industri, er tidspunktet også helt rigtig for væksteventyr, da vi befinder os i en global højkonjunktur.

- Økonomiske opgangstider er kendetegnet ved, at folk er i godt humør, har en stor tiltro til fremtiden og pengene derfor sidder løsere.

På den anden side betyder det også, at der er flere virksomheder, som kæmper om at få del i den stigende efterspørgsel. Derfor er konkurrencen også hård, påpeger Allan Sørensen, men understreger, at det stadigvæk er nemmere at vokse, når det går godt for økonomien.

Koster på bundlinjen   

Væksteventyrerne har også deres pris. Det fremgår tydeligt af de seneste regnskaber for de fire selskaber.

Bagerikæden Lagekagehusets overskud faldt således med 74 procent, selvom omsætningen voksede med 18 procent.

Lakrids by Johan Bülow kunne ligeledes se en stigning i omsætning på 20 procent, men overskuddet skrumpede med 82 procent. 

Bryggeriet Mikkeller havde en halvering af overskuddet og en stigning i omsætningen på 30 procent.

Juicekæden Joe & The Juice havde i 2016 et underskud 15 millioner, og som i 2017 er vokset med 80 procent. Til gengæld er omsætningen steget med 43 procent.

En fremtidssikring

Stifter og direktør for Mikkeller, Mikkel Borg Bjergsø, fortæller, at skønt de har satset på udlandet i en del år, har de skruet ekstra meget op for blusset på det seneste.

- Det koster en masse penge, men det er også en fremtidssikring, at vi kan producere til de næste par år, siger direktøren.  

Han forklarer også, at halveringen på selskabets bundlinje netop skal ses i den sammenhæng, hvor de både åbnede 10 nye ølbarer sidste år og kraftigt har udvidet deres bryggerier i København og i San Diego.

Investeringerne i USA betyder, at Mikkeller kan producere tre gange så meget til de øl-hungrende amerikanere. Og det er nødvendigt, for lige nu kan de slet ikke følge med efterspørgslen, selvom deres øl er blandt de dyreste, forklarer Mikkel Borg Bjergsø:

- Lige nu gælder det bare om at få skabt så meget produktionskapacitet, som overhovedet muligt. Og medmindre folk stopper med at drikke mine øl, så er det en god plan, vi har.

Den svære manøvre

Succes i udlandet er dog langt fra givet på forhånd, fortæller Lars Seier Christensen, tidligere medstifter og administrerende direktør i Saxo Bank. For det, der virker i Danmark, virker ikke altid i udlandet.

- I mit liv har jeg set mindst 10 mennesker, som syntes, det var en god ide at starte en pølsevogn i udlandet, fordi alle udlandsdanskere styrter hen og spiser en hotdog, når de kommer hjem. Og jeg tror ikke, en af dem er gået godt.

En af årsagerne er, at det hurtigt bliver komplekst og vanskeligt at skulle håndtere 500 butikker verden over, mod den lille håndfuld, man havde i starten.

Vil danske virksomheder gerne prøve kræfter med udlandet, har Lars Seier Christensen et godt råd. Det fik han  fra sin tidligere bestyrelsesformand i Saxo Bank Dennis Malamatinas, som har været chef for Burger King med over 300.000 medarbejdere

- Han sagde til mig, at hvis man skal ekspandere, skal man gøre det i klynger, hvor man eksempelvis starter med 10 butikker et sted, og så skal man køre 10 butikker i Oslo og så 10 butikker i Stockholm.

For Mikkel Borg Bjergsø handler det først og fremmest om at lave verdens bedste øl, og at få folk til at se øl som noget, man kan drikke for nydelsens skyld, og ikke kun fordi de er tørstige eller vil være fulde.

- Det er og har været en udfordring. Men det er også fedt. For så er der noget at kæmpe for, siger han.

Så globale er de fire iværksætterselskaber

Joe & The Juice

. Foto: Malene Anthony Nielsen / Scanpix Denmark
Stiftet i 2002 af Kasper Basse. 
I august 2017 åbnede butik nummer 200 på verdensplan. I dag har de 250. 
Omsatte i 2017 for lidt over 790 millioner kroner. 

Lagkagehuset

Prins Harry besøger Lagkagehuset i Hellerup. (Arkivfoto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2017) Foto: Liselotte Sabroe / Scanpix Denmark
Første bageri stiftet i 1991 af Ole Kristoffersen i København. 
I januar 2017 åbnede Lagkagehuset et bageri i London, deres første uden for Danmark. I dag har de udviddet til i alt otte butikker i London og har næsten 80 i Danmark. 
Omsatte i 2017 for 781 millioner kroner.

Mikkeller

. Foto: Søren Bidstrup / Ritzau Scanpix
Bryggeriet er grundlagt i 2006 af Mikkel Borg Bjergsø og Kristian Klarup Keller. 
Har i dag 33 barer og restauranter verden over, samt en ølklub med over 10.000 medlemmer. 
 

Lakrids by Johan Bülow

Johan Bülow stifter af Lakrids by Johan Bülow. Foto: Claus Bech / Scanpix Denmark
Johan Bülow åbnede sammen med sin kæreste Sarah Askari sin første butik i 2007 i Svaneke på Bornholm. 
Har i dag over 1500 butikker verden over.