Den danske filmbranches orakel dømt: - En stakkel fanget af sit eget ego

16x9
Johan Schlüter i sit hjem på Esplanaden. Foto: Simon Læssøe / Scanpix Denmark

Der er faldet dom i en skandalesag, der har rystet både mediebranchen og advokatstanden i deres grundvold.

Konge, mentor, orakel, innovator, geni, farmand.

Roserne bliver ikke holdt tilbage, når Peter Aalbæk Jensen, filmproducent og medstifter af Zentropa, skal fortælle om betydningen af den mand, som af Københavns Byret mandag har fået en dom på fire års betinget fængsel for skyldner- og mandatsvig af særlig grov beskaffenhed. 

Det drejer sig om advokat Johan Schlüter og hans tidligere partnere Susanne Fryland og Lars Halgreen, som ligeledes er blevet dømt og har fået henholdvis fem et halvt års ubetinget og ni måneders betinget fængsel.   

Sammen har de ifølge dommen svindlet den danske tv- og filmbranche for over 200 millioner kroner ved at udbetale ulovlige honorarer til sig selv.

Kongen fik en mild straf

Johan Schlüter er dog sagens hovedperson.

For skønt navnet ikke siger de fleste danskere meget, bliver han i mediebranchen betragtet som et geni, der har en meget stor andel i, at danskproducerede film og serier har kunnet løbe rundt økonomisk.

- Det, han har gjort for dansk film og tv, er fuldstændig fænomenalt. Johan Schlüter er en virtuos. Han er en genial juridisk hjerne, der også har været meget effektiv i at arbejde politisk for branchen, siger Peter Aalbæk Jensen. 

Dommen mod Johan Schlüter er forholdsvis mild i forhold til den straf på seks års fængsel, anklageren havde krævet.

I dommen lagde retten blandt andet til grund, at det var Susanne Fryland, der var hovedansvarlig for svindlen. Ligesom retten lagde vægt på, at Johan Schlüter med sine 73 år er en mand oppe i alderen.

Har sikret milliarder til filmbranchen                            

Musik, kunst, bøger, film og tv-produktioner er alle beskyttet af en ophavsret, som blandt andet gør, at rettighedshaverne skal have et vist beløb, en såkaldt royalty, hver gang en virksomhed eller en anden kunstner bruger deres indhold kommercielt.

Men det er langt fra nogen nem opgave for kunstnere og producenter at holde styr på, hvem der bruger deres produktioner. Derfor er det også svært at kræve alle de penge ind, som de har ret til.

Danske tv- og filmproducenter har dog nemmere ved det, end deres kollegaer har i andre lande. Og det kan de ifølge Peter Aalbæk takke Johan Schlüter for.

Den påstand bakkes op af tv-producent og administrerende direktør i Impact TV, Thomas Heurlin:

- Han har skaffet den danske filmbranche en ekstra økonomi gennem det ophavsretsystem, han var arkitekten bag. Og hvis man fjerner de penge, som det giver, vil der ikke være noget overskud ude i produktionsselskaberne. Så der er ingen tvivl om, at han har spillet en stor rolle for dansk film og tv. 

Johan Schlüters advokatfirma har gennem årene stået for at samle mange milliarder kroner af Copydan-indtægterne ind og fordele dem til medlemmerne af rettighedsforeningerne Cab og Filmret. 

Langt at falde

På toppen stod Johan Schlüter i spidsen for nordens største advokatfirma indenfor copyright med over 70 ansatte i hjertet af København overfor Christiansborg. Et succesfuldt selskab, der levede godt af de 10 procent, som Johan Schlüter tog for sine ydelser.

Skulle man tro.

For da producentforeningens direktør, Klaus Hansen, i november 2014 rutinemæssigt modtog årsregnskabet for Cab, var der et hul på 33 millioner, som revisoren ikke kunne forklare.

Det satte en del spørgsmål i gang i hovedet på Klaus Hansen, som han konfronterede Johan Schlüter med. Stjerneadvokaten kan, som Klaus Hansen har forklaret i retten, dog ikke fordrage, når hans ære bliver krænket af andre, og svarede derfor hårdt verbalt igen.

Derfor er han på en måde også en stakkel, der har været fanget af sit eget ego

Thomas Heurlin

Johan Schlüters vrede kom blandt andet til udtryk i en mail, hvor han mente, han blev urimeligt behandlet, efter bestyrelsen ville holde møde om de manglende penge uden ham.

- Jeg er ikke vant til at blive sat uden for døren i mit eget hus. Jeg vil ikke behandles som en skoledreng, skrev Johan Schlüter til Klaus Hansen.

Forsvundne millioner

Det blev efterhånden klart, at hullet i regnskaberne langt oversteg de 33 millioner kroner.

Det er således kommet frem, at de dømte har stukket 115 millioner af tv- og filmproducenternes penge i egne lommer. Oven i at have snydt deres kreditorer for 86 millioner kroner.

Producentforeningen satte revisionsselskabet Deloitte på sagen, og som følge af deres arbejde blev Johan Schlüters advokatfirma meldt til politiet, som i 2017 sigtede ham og hans partnere Susanne Fryland og Lars Halgreen for svindel med royalties for over 200 millioner kroner.

Over for filmmagasinet Ekko fortalte Klaus Hansen i 2016, at langt de fleste af pengene er gået tabt.

Johan Schlüters nære venskab til den tidligere partner Susanne Fryland røg også ud i kloakken. Før sagen var de to nærmest som far og datter, fortæller TV 2s finanskommentator Ole Krohn. Men nu har de travlt med at slynge beskyldninger imod hinanden.

Offer for sit eget ego

Skandalen om Johan Schlüter kan ikke helt sammenlignes med svindelsager, som vi eksempelvis kender dem fra Stein Bagger, forklarer Thomas Heurlin. Pengene har nemlig ikke været brugt på overdådig luksus.

En del er dog gået til privatforbrug. Det viste Deloittes undersøgelse. Men langt de fleste er skudt af på fejlslagne forretningsprojekter.

Ligesom en del også er gået til driften af det store advokatfirma på et af landets dyreste adresser. Her er det kommet frem i retten, at Johan Schlüter har været så optaget af sit image, at han har haft en masse ansatte på lønningslisten, som reelt ikke tjente særlig meget hjem til firmaet.

Formodentligt har det for Johan Schlüter, ifølge Thomas Heurlin, været så vigtigt at opretholde et billede af sig selv som den ukronede konge i den danske filmbranche, at han var villig til at sætte det hele over styr.

I retten har Johan Schlüter afvist al tale om svindel og blandt andet givet udtryk for, at han har følt sig berettiget til pengene. Fordi han er manden bag det danske ophavsretssystem, og at dele af producentforeningen faktisk blev startet på hans kontor.  

- Derfor er han på en måde også en stakkel, der har været fanget af sit eget ego, siger Thomas Heurlin, der dog understreger, at han synes, en streng dom vil være det mest retfærdige, da det er en meget alvorlig sag. 

I sidste ende ser Thomas Heurlin frem til, at han selv og filmbranchen kan lægge sagen bag sig:

- Det har været et helt forfærdeligt tillidsbrud og et eksempel på, at svindel og forbrydelser også kan foregå der, hvor man ikke troede, det ville ske.