Mærsk-aktier falder tungt på fondsbørsen efter regnskab

A.P. Møller - Mærsk fremlagde torsdag morgen selskabets regnskab for første kvartal.

Et skuffende regnskab fra A.P. Møller - Mærsk giver kontant afregning på fondsbørsen i København. 

Efter godt en times handel torsdag morgen falder A- og B-aktierne i A.P. Møller - Mærsk 11 procent.

Skuffede investorer

Det sker efter et kvartalsregnskab, der viste stigende omsætning, men samtidig et underskud på 239 millioner dollar. 

- Mærsk tjener ikke nok penge i første kvartal, og det skuffer investorerne. Mærsk har ikke været god nok til at styre omkostningerne, vurderer senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank.

- Det skal ses i lyset af, at Mærsk selv er meget klar i mælet om at for at vinde i den globale containerindustri, så skal man være verdensmester i at styre sine omkostninger. Og det må vi bare sige, at det er Mærsk ikke i første kvartal, siger han.

A-aktien i Mærsk falder cirka 11 procent og koster dermed 8530 kroner, mens den mere handlede B-aktie falder cirka 11 procent til 9030 kroner.

Det er blandt andet det tyske rederi Hamburg Süd, som Mærsk opkøbte i 2017, der er kommet til med en højere omkostningsbase, vurderer Morten Imsgard. 

Stigende brændstofpriser

Dertil kommer stigende brændstofpriser, flere udgifter til havneterminaler og ugunstige valutakurser, som ligeledes koster dyrt for Mærsk.

- Der er andre globale containerrederier, som simpelthen er bedre til at tjene penge end Mærsk, og det er selvfølgelig bekymrende for investorerne, siger Morten Imsgard.

Regnskabet for første kvartal er det første med en ny struktur i Mærsk, der som led i en ny strategi skal gå fra olie- og rederigigant til transport- og logistikgigant. Derfor er blandt andet olieforretningen solgt fra.

- Mærsk er i gang med en historisk stor transformation af hele virksomheden, hvor man mere eller mindre skal genopfinde sin egen forretningsmodel, siger Morten Imsgard. 

- Mærsk står med både kortsigtede og langsigtede udfordringer i øjeblikket, og der er rigtigt mange bolde i luften. Men selskabet er nødt til at holde fokus på den daglige drift, så man ikke taber den daglige kamp om at holde på kunderne og styre omkostningerne.

Topchef er ikke tilfreds

Topchef Søren Skou er ikke tilfreds med regnskabet - især udviklingen i den største division, der dækker containerfragt og havneterminaler under den nye betegnelse Ocean, skuffer. 

- Det, vi først og fremmest er skuffede over, det er resultatet i vores oceansegment. Vi vokser voldsomt på omsætningen, men det forplanter sig ikke til bundlinjen, hvor vi leverede et tab i det segment og derfor i hele den fortsættende forretning i A.P. Møller Mærsk, siger han til TV 2.

Er der nogen, der skal frygte for deres job?

- Nej. Jeg tror først og fremmest, at det handler om at få taget noget kapacitet ud. Vi har vokset kapaciteten noget mere end vores volumen. Det betyder, at vi har for meget kapacitet, og derfor stiger vores enhedsomkostninger. Det er vi nødt til at gøre noget ved.

Søren Skou forholder sig ikke til aktiekursen.