Derfor banker Captain America både Batman og Superman i biografen

16x9
Marvelfilmene har været med til at booste flere skuespilleres karriere, fortæller redaktør på filmz.dk Morten Vejlgaard Just. Blandt andre Scarlett Johansson, der har rollen som Black Widow. Foto: Frederic J. Brown / Ritzau Scanpix

Marvels superhelte tæver Superman og Batman ved billetkontorerne, og det giver dem mod på at eksperimentere, mens konkurrenten DC halser bagefter.

Henover weekenden har superheltefilmen 'Avengers: Infinity War' solgt billetter for 250 millioner dollars i USA.

Dermed blev den tidligere rekordindehaver, 'Star Wars: The Force Awakens', slået af pinden. Den havde i åbningsweekenden et billetsalg på 247,9 millioner dollars. Det viser en opgørelse fra boxofficemojo.com.

I USA har filmen også smadret andre rekorder.

Magasinet Forbes nævner i flæng: Bedst sælgende premierefilm i april nogensinde, bedste åbningsweekend for en superheltefilm, bedste premiere for en Disney-film og bedst sælgende åbningsweekend for en biograffilm uden for højsæsonen nogensinde.

På verdensplan har Marvels nye film også haft den bedste åbningsweekend nogensinde med et billetsalg for 630 millioner dollars.

I Danmark har filmen siden premieren onsdag solgt 149.866 billetter. Dermed slår den sine to forgængere i kategorien bedst sælgende superheltefilm i Danmark. Det viser en opgørelse fra filmz.dk.

Heltene genopstår

'Avengers'-filmene er en del af Marvels superhelteunivers, der oprindeligt blev skabt som tegneserier tilbage i midten af sidste århundrede.

De seneste 10 år har Marvel-figurer som Iron Man, Captain America, Thor og The Hulk fået noget af en genoplivning på det store lærred. De har løbende fået hver deres film, men nogle gange samles de fleste af karaktererne i 'Avengers'-filmene, hvor vi altså er nået til den tredje i rækken.

Disney er producenten bag de 19 film, hvoraf 'Avengers: Infinity War' skal ses som den hidtidige kulmination. Alle film har haft et fremragende billetsalg. Således optager superheltefilm fra Marvel syv af pladserne i top 20-listen over de bedst sælgende film på verdensplan. Se top 10 nederst i artiklen.

Det store flop

En måde at forstå filmenes succes er at sammenligne dem med konkurrentens fra DC Comics, der står bag figurer som Batman, Superman og Wonder Woman.

På papiret burde DC faktisk have en fordel

Morten Vejlgaard Just, filmredaktør

Der har altid været en konkurrence mellem de to superhelteuniverser, og ligesom Marvel har Avengers til at beskytte Jorden mod udefrakommende skurke, har DC superheltekliken Justice League.

Superheltefilmene fra DC produceres af Warner Brothers, som sidste år forsøgte at gøre 'Avengers'-filmene kunsten efter med en 'Justice League'-biograffilm. Men den skuffede både kritikere og biografgængere og kunne på verdensplan kun præstere et globalt billetsalg på i alt 657 millioner dollar, hvor 'Avengers' 1 og 2 solgte for henholdsvis 1,5 og 1,4 milliarder i alt på verdensplan.

Afstemning

Først til mølle

Redaktør på filmz.dk Morten Vejlgaard Just sammenligner konkurrencen mellem de to filmfranchises med våbenkapløbet under Den Kolde Krig.

- Marvel kom simpelthen først, og DC for sent i gang, siger filmredaktøren og henviser til, at fra 'Iron Man' skød Marvels serie i gang i 2008, gik der fem år, før DC udgav 'Superman: Man of Steel'.

- Men på papiret burde DC faktisk have en fordel, fordi alle har hørt om Superman og Batman, mens Marveluniverset er spækket med for de fleste ukendte karakterer. Altså, hvem har for eksempel hørt om Ant-Man?

Marvels forspring har derfor betydet, at de i ro og mag kan lave deres film, hvis gentagne succes giver dem selvtillid til at lave flere film med endnu mere ukendte karakterer.

Stærke karakterer

Samtidig forsøger DC desperat at indhente Marvel, og det betyder ifølge Morten Vejlgaard Just, at de ofte forcerer filmene igennem produktionen, hvilket giver meget endimensionelle karakterer.

- Det er min klare analyse, at Marvels succes især skyldes deres flerdimensionelle karakterer. Hvor de må have kigget tv-selskaber som HBO over skulderen og set, hvordan de med udgangspunkt i interessante karakterer gav tv-serierne en ny guldalder.

Fokus på karakterer er også svaret på, hvordan Avengers kan slippe afsted med at have 5, 10 eller helt op til 20 superhelte i én film, uden de mange figurer drukner i hinanden og forvirrer publikum. En bedrift, som Morten Vejlgaard Just beskriver som ”ganske imponerende”.

Det gør de blandt andet ved at gøre superheltene mere menneskelige og ved at lade de enkelte helte indgå i et parforhold med en anden karakter. Det betyder, forklarer Morten Vejlgaard Just, at de får nogle meget mere jordnære problemer, som almindelige mennesker kan forholde sig til.

Selvironisk og folkelig

Grunden til, at de kan skabe de her relationer, er, at Marvel med 19 film i bagagen har et repertoire af karakterer, som de fleste i publikum har et kendskab til.

Dermed slipper de for at skulle bygge en helt ny karakter eller relation op i hver film. De kan ganske enkelt bygge videre på de forrige film. Og igen sammenligner Morten Vejlgaard Just Marvels succes med mange tv-seriers.

- Det er fuldstændig på samme måde, som når du ser 'Game of Thrones' eller 'Matador'. Her følger man også grupper af karakterer, som for det meste følger deres egne fortællinger og kun en gang imellem mødes.

Hertil er karaktererne i Marvel-universet gode til at komme med komiske og selvironiske indspark, som trækker historien lidt ned på jorden. Hvorimod fortællingerne og superheltene i DC er meget mere dystre og alvorlige.

- Det betyder, at Marvel har en mere folkelig appel, forklarer Morten Vejlgaard Just.

Ikke kun superheltefilm

De stærke karakterer er imidlertid også bundet op på gode fortællinger. Det vil sige, at Marvels film i stigende grad ikke bare er superheltefilm, hvor maskerede helte med superkræfter kæmper mod skurke.

Forfatterne og instruktørerne bag tager i stedet udgangspunkt i andre genrer, for eksempel krimi, men hvor det er en superhelt i hovedrollen i stedet for en detektiv.

Der er ikke noget, der sker i Marvels film, uden han har godkendt det

Morten Vejlgaard Just, redaktør på filmz.dk

- Sidste sommers Marvelfilm, 'Spiderman: Homecoming', er et rigtig godt eksempel på det. For der er grundgenren egentligt bare en helt almindelig ungdomsfilm med problemer, som alle, der har været unge, kan forholde sig til, som fester, kærester og første møde med svigerforældrene, siger Morten Vejlgaard Just.

Manden bag det hele

Marvels filmsucces bunder imidlertid ikke i tilfældigheder. For når ejeren hedder Disney, er der altid en nøje planlagt og langsigtet strategi bag.

På dette punkt skiller Marvel sig også ud fra DC, forklarer Morten Vejlgaard Just, der som det mest afgørende eksempel peger på, at det er den samme producer, der har stået for alle Marvelfilm.

- Den stærke mand hos Marvel hedder Kevin Feige. Det er ham, der er den grundlæggende idémand. Der er ikke noget, der sker i Marvels film, uden han har godkendt det.

Det, Kevin Feige dog er lykkedes med mere end alt andet, er, at han har skabt et superbrand med Marvel-filmene, på samme måde som eksempelvis Apple har gjort det med iPhone.

Dermed er Marvel-universet ikke afhængig af enkelte instruktører eller af, at bestemte skuespillere skal spille bestemte roller. De kan skiftes ud, slutter Morten Vejlgaard Just, og det betyder, at vi kan forvente en lind strøm af Marvel-superhelte på det hvide lærred et godt stykke ud i fremtiden.

De 10 bedste åbningsweekender for Hollywood

'Avengers: Infinity War'

År:
2018
Producent:
Buena Vista (Disney)
Åbningsweekendens globale billetsalg:
640,5 millioner dollar

'The Fate of the Furious'

År:
2017
Producent:
Universal Studios
Åbningsweekendens globale billetsalg:
541,9 millioner dollar 

'Star Wars: The Force Awakens'

År:
2015
Producent:
Buena Vista (Disney)
Åbningsweekendens globale billetsalg:
529 millioner dollar

'Jurassic World'

År:
2015
Producent:
Universal Studios
Åbningsweekendens globale billetsalg:
525,5 millioner dollar

'Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2'

År:
2011
Producent:
Warner Brothers
Åbningsweekendens globale billetsalg:
483,2 millioner dollar

'Star Wars: The Last Jedi'

År:
2017
Producent:
Buena Vista (Disney)
Åbningsweekendens globale billetsalg:
450,8 millioner dollar

'Batman v Superman: Dawn of Justice'

År:
2016
Producent:
Warner Brothers
Åbningsweekendens globale billetsalg:
422,5 millioner dollar

'Furious 7'

År:
2015
Producent:
Universal Studios
Åbningsweekendens globale billetsalg:
397,7 millioner dollar

'Harry Potter and the Half-Blood Prince'

År:
2009
Producent:
Warner Brothers
Åbningsweekendens globale billetsalg:
394 millioner dollar

'Marvel's The Avengers'

År:
2012
Producent:
Buena Vista (Disney)
Åbningsweekendens globale billetsalg:
392,5 millioner dollar