Succesfuld iværksætter fik trods milliardsalg først sin fars anerkendelse for tre år siden

Martin Thorborg har solgt Dinero for et betragteligt millionbeløb. Men efter 25 år er det stadig skabertrangen, som driver ham og ikke pengene.

Der findes iværksættere og så findes der serieiværksættere. Alene titlen på Martin Thorborgs bog 'Iværksætter til jeg dør' er nok til at koble Jubii-stifteren sammen med den sidste gruppe.

Men hvis det ikke er nok, kan man kigge på den lange liste af virksomheder, han har stiftet, siden han blev smidt ud af HF. 25 styk siden 1993 er det blevet til indtil videre, nogen mere succesfulde end andre.

To konkurser og to finanskriser har serieiværksætteren måtte gå igennem. Ligesom han på den private front er blevet skilt fra sin kone. Alt det har naturligvis gjort sit indhug i Martin Thorborgs formue, men i skrivende stund skulle der hvert fald gerne stå et tocifret millionbeløb på hans selvangivelse.

En formue, som stjerneiværksætteren efterlader til sine to børn, når han engang ikke længere er her mere. Men udsigten til de mange millioner er ikke noget, som Martin Thorborg vil have skal præge deres liv alt for meget. For de skal have drivkraft og lære at klare sig selv.  

- Som udgangspunkt skal de have en uddannelse, hvis de har lyst til det, og lave noget nyttigt og kæmpe for tingene, siger Martin Thorborg til TV 2 News’ iværksættermagasin 'Min første million'.

Han elskede mig. Det sagde han for første gang, og det blev jeg glad for.

Martin Thorborg

Men det er heller ikke sådan, at det skal munde ud i det latterlige, tilføjer han og forklarer, at han har en regel om, at hvis hans børn vil have en ting, betaler han halvdelen, og så skal de selv finde resten af pengene.

Den fremmeste arv

Der er dog intet, der tyder på, at Martin Thorborgs børn skal sige farvel til deres far i den nærmeste fremtid. Men når det engang sker, er hans håb, at de først og fremmest arver hans filosofi om drivkraft.  

Samt at de vil huske ham som en god, nærværende og kærlig far. Og af alle sine investeringer er det nok den, han ligger mest tid og energi i.

- Jeg fortæller dem hver dag, at jeg elsker dem. Og jeg gør det så meget, at de virkelig er ved at være trætte af at høre på det. Men jeg er ligeglad, fordi det er vigtigt for mig.

Jeg prøver at arbejde smartere og at passe på mig selv.

Martin Thorborg

Til hans børns sportskampe og skoleoptrædener har der heller aldrig stået en tom stol, hvor far skulle have siddet.

- Jeg synes, det er vigtigt, at forældre følger med i deres børns liv og anerkender det, de laver. Uden at curle dem helt i gulvet.

Den manglende anerkendelse

Forholdet til sin egen far var præget af en følelsesmæssig distance, og Martin Thorborg gik længe og higede efter den faderlige anerkendelse. Han havde håbet på, han fik den, da Jubii blev solgt for en lille milliard, og han ringede hjem for at fortælle det. Men svaret fra faren var mildest talt afmålt.    

- Han sagde bare: ”Nå, det var nok spændende… For øvrigt…” Og så kom han med en eller anden historie om en søsters datter, der havde sagt et eller andet sjovt. Det skuffede mig en smule, må jeg sige, fortæller Martin Thorborg, der dog i dag kan grine ved mindet.

Faren døde for tre år siden, og Martin Thorborg fortæller, at de forinden vi fik snakket tingene rigtig godt igennem.

- Så jeg er fuldstændig afslappet om alt det her. Han elskede mig. Det sagde han for første gang, og det blev jeg glad for.

Skaberglæden og drivkraften

Førhen spillede den manglende anerkendelse måske lidt ind, når Martin Thorborg skulle fortælle om, hvad der drev ham.

Men i dag er han ikke i tvivl om, at det udelukkende drejer sig om glæden ved at skabe nye ting, som man både kan tjene penge på og gøre verden en smule bedre med. Han sammenligner iværksætterens process med en kunsters.

- Man starter med et eller andet, der ikke rigtig er noget. Måske en klump ler. Og så bygger man et eller andet op.

Serieiværksætteren vil dog ikke sammenligne hans virksomheder med sine børn. For han kan ikke elske en virksomhed og har heller ikke noget imod at give slip, når tiden er til det.

- Når jeg ligesom føler, at der er nogen andre, som er bedre til at drive det end mig, så kan jeg godt lide at give det videre til dem.

Det, synes jeg, er sjovere end at ligge på en palme-ø.

Martin Thorborg

Årene og de mange selskaber har dog sat sig i Martin Thorborg, som for mange år siden besluttede sig for at drosle ned for arbejdsbyrden.

- Jeg prøver at arbejde smartere og at passe på mig selv. At få otte timers søvn om natten og spise nogenlunde fornuftigt, motionere lidt og den slags.  

Den danske iværksætter-guru

Det er altså en 47-årig veteran, som snart skal sige endegyldigt farvel til sin seneste succes Dinero, der tilbyder regnskabshjælp til mindre virksomheder.

Dinero blev nemlig solgt sidste år til norske Visma for knap 125 millioner kroner, men Martin Thorborg er stadig administrerende direktør i overgangsfasen.

Martin Thorborg har dog ingen planer om at trække sig tilbage til et hus i Sydfrankrig. Han elsker at være iværksætter, og så elsker han at inspirere og hjælpe lovende start-ups.  

- Det, synes jeg, er sjovere end at ligge på en palme-ø. Det finder jeg lidt kedeligt i længden.

Det er ikke kun 25 års ren succes, han kan lære fra sig. Fiaskoerne er der også, og mange af hans virksomheder er endt med at blive solgt for én krone. Men de er en mindst lige så vigtig del af Martin Thorborgs fortælling, som han selv koger ned til:

- Jeg er god til at få ideer og til at inspirere andre mennesker, og så giver jeg ikke op.

Hvad Martin Thorborg skal kaste sig over, efter han har forladt Dinero, ved han ikke. Stensikkert er det dog, at der skal ske noget nyt. Indtil da går han og hygger sig med et par start-ups, han har investeret i.

- Så når jeg føler: ”Åhh, jeg mangler lidt iværksætteri”, så sætter jeg mig lige hjem til dem. Og får dunsten af gamle pizzabakker og tomme colaflasker og mærke den der drivkraft igen.