Fysiske butikker kan ende med at lukke, når nu Amazon kommer, siger ekspert

16x9
De danske forbrugere skal nu kunne købe sig ind i Amazons kundeklub - Amazon Prime. Foto: Thilo Schmuelgen / Ritzau Scanpix

Verdens rigeste mand inviterer snart danskerne ind i sin lukkede klub.

Amazons kommende indtog i Danmark vil forandre måden, vi handler på internettet. Ganske som internetgiganten har gjort andre steder i verden. Sådan lyder vurderingen fra eksperter.

Danskerne kan sagtens købe ting fra Amazon i dag, og i mange tilfælde kan de også få dag-til-dag levering, men der er en stor forskel i, at Amazon nu formelt vil etablere sig i Skandinavien.

Forskellen ligger i, at forbrugerne nu kan købe sig ind i Amazons kundeklub - Amazon Prime.

De danske e-handelsbutikker er tvunget til at oppe sig og være mere konkurrencedygtige med Amazon som ny, stor spiller på markedet

Martin Salamon, cheføkonom Forbrugerrådet Tænk

Nogen kender måske Amazon Prime som en streamingstjeneste. Men det er altså også en slags medlemskort, som blandt andet giver hurtigere levering, rabatter og adgang til deres streamingstjeneste.

- Åbner spændende perspektiver

Ifølge Martin Salamon, der er cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, vil Amazons kommende tiltag på det danske marked have stor effekt for de danske e-handels-virksomheder.

- Det åbner spændende perspektiver for de danske forbrugere. Amazons indtog vil lægge pres både på den netbaserede handel, men også den fysiske detailhandel. Prisen på en lang række varer vil blive presset ned, udvalget af varer vil gå op, og forbrugerne vil få endnu hurtigere levering af deres varer, siger Martin Salamon.

Han forklarer, at Amazon er kendt for at gå fuldt og helt ind i et marked, når først beslutningen er taget. Det har man blandt andet oplevet i Tyskland.

- Amazon har set potentiale i det danske marked og vil formentlig gennemføre deres tiltag bestemt og med stor kraft, siger cheføkonomen.

Ikke til glæde for alle

Martin Salamon mener dog, at Amazons indtog i Danmark ikke kun er til det gode set fra forbrugernes side:

- Det vil medføre et endnu større pres på de fysiske butikker. Konsekvensen kan blive, at flere fysiske butikker rundt om i landet må lukke. Med Amazons fremfærd på andre bogmarkeder, hvor det med problematiske prisaftaler forvred markedet, vil der også være behov for nøje at følge hvordan selskabet agerer i Norden.

Der vil ifølge cheføkonomen ske en forstærkning af den øgede handel på nettet, som man i Danmark har oplevet de seneste år. På trods af at det endnu ikke er sikkert, hvilke varer, som Amazon præcis vil tilbyde de danske e-handelskunder, så har Martin Salamon et konkret bud på to brancher, der primært vil blive påvirket af den forøgede konkurrence:

- Elektronikbranchen og boghandlerne vil primært komme under pres. Den lokale boghandler vil få det endnu sværere vilkår end i dag, spår Martin Salamon og slår samtidig fast:

- De danske e-handelsbutikker er tvunget til at oppe sig og være mere konkurrencedygtige med Amazon som ny, stor spiller på markedet.

Et internet i internettet

På sigt skal det formodentligt blive et slags internet i internettet, forklarer Søren Kipling stifter og direktør i Amazon-rådgivningsfirmaet Be-Ahead. 

- Tanken er er sikkert, at du skal kunne gøre meste af det, du gør rundt om på internettet, men hvor det hele er samlet på et sted, på Amazon. Du skal kunne købe alle dine varer der, se de programmer, serier og film du vil og sikkert meget andet. Jeff Bezos har vanvittigt store ambitioner, siger Søren Kipling.

Prime-medlemskabet er ifølge Niels Ralund, administerende direktør i FDIH, også den kerneidé hele Amazon er bygget op omkring:

- Som stifteren af Amazon, Jeff Bezos, sagde fra starten af, så vil han have, at prime-medlemskabet skal have så stor en værdi, at det vil være uansvarligt ikke at have et.    

Formålet er, forsætter Niels Ralund, at holde forbrugeren inde i et Amazons kredsløb. I USA fungerer medlemskabet på den måde, at de fleste betaler 100 dollar om året, mens andre mere udsatte borgere og studerende kan få rabat.

Ligesom Google – bare bedre

Det gigantiske online-supermarked er ligesom meget andet inden for it baseret på kompliceret og hemmeligholdte algoritmer. Derfor er der de senere året kommet rådgivningsfirmaer til, som har til formål at hjælpe e-handels-virksomheder med at forbedre deres salg på Amazon.

Søren Kiplings virksomhed er en af dem, og han ser et stort potentiale for både forbrugere og virksomheder ved at handle på Amazon.

- Når mange skal shoppe varer på internettet, så starter de med at søge efter dem på Google. Det svarer lidt til, at man bare står på strøget og ikke rigtig ved, hvor man skal gå hen. Amazon derimod svarer til at gå i Magasin og få en god service og komme ud med præcis de varer, du gerne vil have.

Årsagen til at Amazon er så succesfuld er, ifølge Søren Kipling, at Amazon straffer leverandører hårdt, selv for de mindste forseelser. For eksempel ved for sen levering, priser der er højere end konkurrentens på samme vare eller dårligere brugeranmeldelser.

- For virksomheder som mit, handler det om at gennemskue, hvordan Amazon belønner sine leverandører, så vi derved kan rådgive vores kunder efter det, siger Søren Kipling.