Tidligere 'Vild med dans'-vært har stor succes som iværksætter

16x9
Andrea Elisabeth Rudolph er især kendt fra TV 2-programmet Vild med dans, men har blandt andet også arbejdet som radiovært. På billedet er hun sammen med sin tidligere Vild Med Dans-medvært Claus Elming. Foto: Jeppe Michael Jensen / Scanpix

Andrea Elisabeth Rudolph har lagt tv-karrieren på køl og givet sig i kast med at sælge sundhedsvenlige hudcremer. Og det kan svare sig.

Nogle iværksættersucceser skyder til tops med det samme, mens andre har brug for et længere tilløb. Det sidste er tilfældet for Rudolph Care, der er navnet på journalist og tidligere 'Vild med dans'-vært Andrea Elisabeth Rudolphs virksomhed.

Rudolph Cares seneste regnskab viser, at virksomheden for alvor har fået luft under vingerne. 8,7 millioner kroner landede resultatet på i det forgangne år. Det er næsten en tredjedel mere end året inden.

Stifter og administrerende direktør, Andrea Elisabeth Rudolph, har også høstet lidt af frugterne for det gode resultat og givet sig selv en kontant lønforhøjelse på én million kroner, så hun i alt har trukket tre millioner kroner ud i udbytte af sin virksomhed.

På den måde passer Rudolph Care ind i den tidsånd, der er.

Dorte Wimmer

Lønforhøjelsen giver dog ikke nogen større huller i virksomhedens regnskaber. Den er nemlig forholdsvist velpolstret med en egenkapital på 18,9 millioner kroner mod en gæld på 4,2 millioner kroner.

Sunde plejeprodukter er en del af tidsånden

En af årsagerne til Andrea Elisabeth Rudolphs succes er, at flere forbrugere går efter sundhed og kvalitet, når de handler plejeprodukter, fortæller forbrugerekspert ved Retail Institute Dorte Wimmer. 

- Det er ikke længere nok, at produkterne ser pæne ud. Det handler også om, hvad der i dem, og hvordan de bliver produceret. Det skal være uden tilsætningsstoffer og problematisk kemi, siger Dorte Wimmer.

Før var eliten den primære målgruppe for disse produkter, men de senere år er det også blevet noget, almindelige forbrugere kan identificere sig med, forklarer Dorte Wimmer.  

- På den måde passer Rudolph Care ind i den tidsånd, der er.

En god fortælling

11 år har det taget Andrea Elisabeth Rudolph at banke en så solid forretning op, og det har langtfra været givet, at det skulle gå sådan.

Virksomheden fik en dårlig start på grund af manglende erfaring og historier i pressen om, at hendes produkter slet ikke var så giftfri, som det blev påstået.

Men efter at skuden er vendt, har hun formået at gøre sin fortælling til en historie om en underdog, der kæmper sig op. Personen Andrea Elisabeth Rudolph har formodentlig en central rolle i virksomhedens succes, mener Dorte Wimmer.

- Det skyldes, at hun hele vejen igennem har brugt sig selv som en case.

Historien om Rudolph Care begynder nemlig den gang, hvor Andrea Elisabeth Rudolph fik sit blod testet for kemi som del af et journalistisk indslag. Hendes blod viste sig at indeholde den største mængde af kemiske stoffer blandt testpersonerne. Og det var selvom, hun var den yngste, der blev testet. Det store chok blev katalysatoren for hendes iværksættereventyr.  

- Det skaber identifikation hos mange almindelige forbrugere. Fremfor at give billedet af at være en fjern storspiller, får man en følelse af, man kender hende. Det bliver mere lokalt, og det øger troværdigheden, siger Dorte Wimmer.