Europas mest hadede og effektive flyselskab

16x9
Arkivfoto: Ryanairs direktør, Michael O'Leary, til pressemøde i Billund i 2015. Foto: CLAUS FISKER / Scanpix Denmark

På trods af et dårligt ry har Ryanair tredoblet sit passagertal i København på to år. Men ligger der mere end lønpres bag flyselskabets succes?

Med en score på 1,5 ud af 10 ligger Ryanair solidt i den dårlige ende på brugeranmeldelsessiden Trustpilot.

Blandt de mange anmeldelser er der tilsyneladende enighed om én ting: Du får, hvad du betaler for.

Flybilleter til discountpris er også det, som de fleste kender selskabet på. Men ifølge chefredaktør på netmediet Check-in, Ole Kirchert Christensen, er det omdiskuterede flyselskab meget mere end det.

- De er kendt for at være effektive på alle områder. For eksempel er alle deres 430 fly af samme flytype. Ligesom de også stiller store krav til deres operationer på jorden, så allerede inden et fly lander, driver Ryanair det næste hold passagerer ud af gaten, så de er klar til at gå ombord.

Militæragtig planlægning og udførsel er altså det, som driver værket hos Ryanair, siger Ole Kirchert Christensen og uddyber, at der for eksempel kan være 189 passagerer i et Ryanair-fly, og de er næsten altid fyldte med en gennemsnitlig belægningsprocent på 92.

Effektivitet frem for alt

Selv om Ryanair er udskældt for at presse løn- og arbejdsvilkår for deres medarbejdere, er det ikke kun det, som er årsag til flyselskabets succes. For effektiviteten hos Ryanair er så meget i top, at de andre flyselskaber må se misundeligt til, forklarer Ole Kirchert Christensen.

- Ryanair arbejder hele tiden på at effektivisere og finde alle de områder, hvor de kan spare penge.

Frygten for at blive mindre effektive er nok også grunden til, at Ryanair ikke har givet sig i kast med langdistanceflyvninger, da det vil komplicere den operation, som de har gjort til en kunst at forenkle, forklarer chefredaktøren.

Hurtige i vendingen

Ryanair er rekordholdere i det, som i flyverdenen hedder "en vending". En vending er den proces, som starter, når flyet lægger til i en gate, læsser passagerernes bagage af, får læsset nye på, bakker ud fra gaten igen og er klar til at lette.

- Det kan Ryanair gøre meget hurtigere end sine konkurrenter. Faktisk 25 minutter hurtigere. Ganger du de 25 minutter op med alle de fly og afgange, Ryanair har på en dag, giver det for det første besparelser, og for det andet betyder det, at de får mulighed for at flyve flere afgange end konkurrenterne, siger Ole Kirchert Christensen.

Kobler man det sammen med, at præcision og punktlighed også er noget, som kendetegner Ryanair, så har du en effektiv og toptunet maskine, der er god til at tjene penge hjem til sine ejere, forklarer Ole Kirchert Christensen.

Alle skal rette ind

Strømlining og digitalisering udgør rygraden i Ryanairs effektivitet, forsætter Ole Kirchert Christensen.

- De har satset meget på digitalisering, så alt, hvad der har med check-in at gøre, skal passagerne som udgangspunkt gøre hjemmefra. Ellers får de en dummebøde. Det er en af de mange ting, som Ryanair gør for at adfærdsregulere sine kunder, så de får dem til at følge deres retningslinjer.

Det er dog ikke kun passagerne, som skal rette ind. De lufthavne, som Ryanair opererer fra, skal også kunne leve op til mange krav fra Ryanair.

- Ryanair er meget store i de lufthavne, hvor de er til stede. Det gør blandt andet, at de har kunnet forhandle, at lufthavnene bliver pålagt hårde sanktioner, hvis de ikke leverer den aftalte service. Det vil sige, at der også her vanker dummebøder, hvis for eksempel brændstofvognen er forsinket.

Lufthavnene har derfor en interesse i at være ekstra meget oppe på dupperne, når de betjener Ryanair, tilføjer chefredaktøren for check-in. 

Vil gerne have et andet image

Ryanair er i gang med en større omstilling, som blandt andet indebærer, at de vil gøre op med firmaets blakkede ry og kontroversielle image, siger Ole Kirchert Christensen.

- Alle elsker at hade Ryanair, og det har også førhen været sådan, at selskabets direktør, Michael O’Leary, ikke tøvede med at sige noget provokerende, som så gav Ryanair medietid. Men på det seneste er der blevet lagt mere låg på, lyder det fra redaktøren.

Ryanair er nemlig inde i en fase, hvor de forsøger at lære mere af de traditionelle flyselskaber og tage noget af det, som de er gode til, til sig, forklarer Ole Kirchert Christensen, og tilføjer, at de traditionelle flyselskaber omvendt også henter inspiration fra lavprisselskaberne. 

- På den måde kommer de to typer af flyselskaber tættere på hinanden og bliver en slags hybrid. Det kan man jo se på, at også SAS er begyndt at indføre gebyrer på bestemte billettyper. Ligesom lavprisselskaberne for eksempel hos de traditionelle flyselskaber har lært at give passagerne mulighed for at vælge sæde.  

Formålet for Ryanair er ganske enkelt, at de gerne vil væk fra deres image som et berygtet ultra-lavprisselskab og hellere vil ses som et almindeligt og familievenligt lavprisselskab på linje med for eksempel Norwegian, slutter Ole Kirchert Christensen.

Omstillingen finder sted under sloganet "always getting better" og går med direktøren Michael O'Leary's ord ganske enkelt ud på "ikke unødvendigt at pisse kunderne af".