Butikker opkræver stadig kortgebyrer, selv om loven er blevet ændret

16x9
Nye regler giver ikke længere butikkerne mulighed for at sende regningen ved kortbetaling videre til forbrugerne. Men ikke alle butikker lever op til de nye regler. Foto: MAXIM ZMEYEV / Scanpix Denmark

Butikker må fra årsskiftet ikke længere opkræve kortgebyrer fra private. Men flere butikker skriver det stadig på regningen.

Da 2017 blev til 2018, trådte nye EU-regler i kraft, og der blev det ikke længere lovligt for butikker og webshops at sende gebyret på en række betalingskort videre til forbrugeren. Det gælder eksempelvis gebyrer på Mastercard og Visa/Dankort.

Men en række butikker opkræver stadig gebyrer i strid med reglerne – og det har givet en lind strøm af klager til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Det skriver DR .

- Her i årets første dage har vi modtaget flere klager, end vi modtog i hele 2017, siger kontorchef Michael Riis til DR.

Styrelsen vil nu undersøge klagerne og har, hvis reglerne er overtrådt, mulighed for at pålægge virksomhederne et påbud. Hvis påbuddet ikke følges, kan styrelsen pålægge daglige eller ugentlige tvangsbøder, mens der i sidste ende kan blive tale om politianmeldelser.

Andre gebyrer stadig tilladte

Det er dog kun, hvis forbrugeren oplever, at et betalingsgebyr er blevet lagt oveni prisen i forbindelse med kortbetaling, at de nye regler er overtrådt. Dermed er andre administrationsgebyrer eller lignende ikke gjort ulovlige efter de nye regler, understreger Michael Riis.

- Hvis man som kunde oplever at blive opkrævet et gebyr og er i tvivl, om det er lovligt eller ej, så kan man selvfølgelig henvende sig til virksomheden og sætte spørgsmålstegn ved det. Men man kan også henvende sig til os som myndighed, og så behandler vi sagen, siger han til DR.

Nye gebyrer kommer til

Og opfindsomheden er til stede i enkelte virksomheder, der har lagt nye gebyrer på i forbindelse med kortbetalinger som erstatning for det oprindelige kortgebyr.

Blandt andre de to take away-leverandører Hungry.dk og Just Eat har efter nytår pålagt henholdsvis et ”servicegebyr” på to kroner og et ”håndteringsgebyr” på 1,34 kroner.

Hungry.dk skriver til deres kunder, at servicegebyret er for at dække driften af deres service.

Også Just Eat afviser, at det er en omgåelse af de nye regler. I en mail til TV 2 skrev Just Eat i starten af året, at gebyret bruges til at investere i stærkt stigende omkostninger til at udvikle virksomhedens teknologi.

- Håndteringsgebyr er ikke det samme som et kortgebyr. Vil man imidlertid lave denne sammenligning, viser vores seneste tal, at 89 procent af Just Eats ordrer i 2017 blev betalt med kort, hvor kunderne i gennemsnit betalte 1,39 kroner i kortgebyr. Derved vil langt størstedelen af vores kunder spare penge, skrev Just Eat i starten af året.

Andre omkostninger koster ikke

Men selvom virksomhederne måske har omkostninger at dække, så går den ikke, mener Forbrugerrådet Tænk.

- Virksomhederne har jo omkostninger på mange ting. Vi betaler jo heller ikke et kantinegebyr eller et rengøringsgebyr, sagde vicedirektør Vagn Jelsøe i samme ombæring til TV 2.