Mærsk og IBM i stor satsning – vil være transportbranchens Amazon

16x9
A. P. Møller-Mærsk og IT-giganten IBM laver sammen et nyt selskab, der skal lave en fælles handelsplatform for shippingindustrien. Foto: ED JONES / Scanpix Denmark

Mærsk og It-giganten IBM vil i et nyt selskab skabe en dominerende handelsplatform i transportbranchen. Platformen skal fjerne unødige omkostninger.

A. P. Møller Mærsk tager nu endnu et skridt i den store transformation som virksomheden igangsatte med fyringen af topchef Nils Smedegaard Andersen i sommeren 2016.

Sammen med It-giganten IBM opretter Mærsk et nyt selskab, der skal skabe en dominerende platform for hele shippingindustrien. Det nye selskab vil altså være for shippingindustrien, hvad Amazon er for detailhandlen på nettet.

- Det nye selskab er en milepæl i vores strategiske bestræbelser på at fremme digitaliseringen af den globale handel. Potentialet i at tilbyde en neutral, åben platform for sikker og let deling af information er enorme og vil være til gavn for alle spillere på tværs af forsyningskæden, siger Vincent Clerc, salgs- og marketingsdirektør i Mærsk og kommende bestyrelsesformand i det nye selskab i en pressemeddelelse.

- Ved at forene vores viden om handel med IBM’s evner inden for blockchain og virksomhedsteknologi er vi overbeviste om, at det nye selskab kan skabe en reel forskel i at forme fremtidens globale handel, siger Vincent Clerc.

Den nye platform skal hjælpe virksomheder med at flytte og spore gods digitalt på tværs af internationale grænser.

Samarbejde siden 2016

Allerede for halvandet år siden begyndte Mærsk og IBM at samarbejde om at skabe nye blockchain- og cloudbaserede teknologier Siden da har blandt andre Dupont, Dow Chemical, Tetra Pak og den store havn i hollandske Rotterdam fungeret som testbrugere.

- De store fremskridt, som IBM har lavet inden for blockchain, har vist, at teknologien kan fremme nye forretningsmodeller og spille en vigtig rolle i, hvordan verden hænger sammen ved at lave smartere virksomheder, siger underdirektør i IBM Global industries, Solutions and Blockchain, Bridget van Kralingen.

To kerneydelser

I første omgang planlægger det nye selskab at tilbyde to kerneydelser, der begge har til formål at digitalisere den globale forsyningskæde fra start til slut. Det drejer sig blandt andet om et system til shipping-information og papirløs handel.

- I dag spildes enorme ressourcer på ineffektive og manuelle processer, hvor der er risiko for, at der kan opstå fejl, siger tidligere chef for Maersk Line i Nordamerika og kommende topchef i det nye selskab, Michael J. White.

Det nye selskab får hovedsæde I New York, og over for Ritzau Finans oplyser Mærsk, at den danske virksomhed vil eje 51 procent af det fælles selskab, mens IBM sidder på de resterende 49 procent.