Juicekonger sigter efter milliard-omsætning

16x9
Kasper Basse, adm. direktør i Joe & the Juice her i midten af billedet. Juicekæden vil åbne 60 nye juicebarer i år. Foto: Erik Refner / Scanpix Denmark

Juice-kæden Joe & the Juice sætter fart på væksten. Der skal åbnes 60 nye juicebarer i år, og omsætningen skal runde en milliard kroner.

En enkelt juicebar i 2002 er blevet til 230 for Joe & the Juice, der i dag serverer juice og sandwich i 15 lande verden rundt. Men selv om det er gået stærkt i særligt det seneste år, så sætter Joe & the Juice nu for alvor gang i ekspansionen. Det skriver dagbladet Børsen.

Planen er 60 nye juicebarer i løbet af indeværende år. Og her er specielt lande som USA, Australien og Storbritannien vigtige markeder.

Lån fra Vækstfonden

Til hjælp for planerne om den store ekspansion har Joe & the Juice modtaget et lån på et tocifret millionbeløb fra Vækstfonden, der er statens finansieringsfond, som arbejder for at fremme vækst og fornyelse i små og mellemstore virksomheder.

- Vi er glade for samarbejdet med Joe & the Juice, fordi vi tror på, at de kan blive et af de næste store danske fyrtårne, siger administrerende direktør i Vækstfonden, Christian Motzfeldt.

Røde tal på bundlinjen

Omsætningen i Joe & the Juice steg med hele 45 procent i 2017. Men det har ikke givet udslag på bundlinjen. I 2016 kom Joe & the Juice ud med et underskud på 15 millioner kroner – og juicekæden venter også røde tal på bundlinjen for 2017. Men det skal man – ifølge virksomheden selv – ikke lægge for meget i.

- Det er ikke unaturligt i forhold til, at vi er en vækstvirksomhed, siger driftsdirektør Sebastian Vestergaard til Børsen.

Juice-universiteter på vej

En af vejene til succes er, ifølge grundlægger Kaspar Basse, engagerede medarbejdere, der ikke bare skal lave juice. Derfor barsler grundlæggeren med en idé om, at oprette et alternativ til universiteterne. En idé, som stifteren første gang luftede i 2016.

- Vi vil måske håbe på i højere grad at blive en konkurrent til Handelshøjskolen, Princeton eller Harvard (meget prestigefyldt amerikanske universiteter, red.), sagde Kaspar Basse dengang til TV 2.

Og nu er planerne blevet lidt mere håndfaste.

- Vi vil godt derhen, hvor man som ungt menneske tager tre-fire år hos os som et reelt alternativ til et universitet. Vi skal tilbyde noget kulturelt, socialt og praktisk mens uddannelsen står på, og man kan så finansiere det ved at arbejde ved Joe & the Juice, siger Kaspar Basse til avisen.

I Børsen fortæller Kaspar Basse, at han allerede til næste år forventer at åbne de såkaldte Joe Universities rundt omkring i verden.