Prisdyk i lufthavn giver ikke kun billige flybilletter, der er mere til passagererne, siger analytiker

Københavns Lufthavne skærer 300 millioner kroner af regningen til flyselskaberne, men de rejsende skal spejde efter andet end lavere billetpriser.

Efter politisk pres og højlydte protester fra især SAS bøjer Københavns Lufthavne sig og barberer flyselskabernes regning for at lette og lande med 10 procent.

Det giver en kontant besparelse til flyselskaberne, men danskerne skal ikke sætte næsen op efter at opleve nye prisfald på deres flysæder.

- Billetpriserne er i forvejen meget lave og svinger hver dag, så selvom takstnedsættelsen kommer til at sive videre til forbrugerne, mærker de 30 millioner årlige passagerer i Københavns Lufthavne ikke forskel ved en tier mindre, siger Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank.

De lavere afgifter forbedrer København som knudepunkt i Norden. Det bliver en gevinst for de danske rejsende.

Jacob Pedersen, analysechef i Sydbank

Flere afgange og destinationer

Han har fulgt luftfart i over 15 år, og selvom der ikke er lagt op til et mærkbart dyk i billetpriserne, er de lavere flytakster i lufthavnen alligevel godt nyt for alle rejsende.

- Ser vi et par år eller tre frem vil det komme forbrugerne til gode, fordi København bliver mere interessant for flyselskaberne og dermed både løfte flyvefrekvenserne og betyde flere destinationer, vurderer den erfarne luftfartsanalytiker.

Formanden for bestyrelsen i Københavns Lufthavne, Lars Nørby Johansen, står ved, at lufthavnen har lyttet til ønsket fra politisk side og kunderne om lavere lufthavnstakster.

- Vi ser frem til, at flyselskaberne vil modtage prisreduktionen positivt og vil kvittere med øget aktivitet og vækst, siger Lars Nørby Johansen i en pressemeddelelse, men det er ikke op til ham, om danskerne får lavere flybilletter.

- Det er op til flyselskaberne, men der er i hvert fald en mulighed for billigere flybilletter gennem takstnedsættelserne, siger Lars Nørby Johansen til Ritzau.

SAS kræver endnu lavere flyafgifter

SAS sidder på næsten halvdelen af aktiviteten i Københavns Lufthavne og får derfor den suverænt største prisreduktion på et stykke over 100 millioner.

De 30 millioner årlige passagerer i Københavns Lufthavne mærker ikke forskel ved en tier mindre

Jacob Pedersen, analysechef i Sydbank

Men koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen vil have mere end 10 procents lavere gebyrer. Ligesom lufthavnsformanden skyder SAS-direktøren også bolden videre:

- Priserne er i konstant nedadgående retning i vores industri, og det kræver også, at vi kan se den samme trend hos vores underleverandører, siger Lars Sandahl Sørensen til Ritzau.

København bliver mere appetitlig

Han har tidligere åbnet døren for lavere billetpriser, hvis lufthavnen løsner afgiftsskruen.

- Per kunde, vi har ombord, tjener vi i gennemsnit 20-30 kroner. Hvis vi skal betale 10 kroner mindre igennem lufthavnen, vil det betyde noget for vores selskab, sagde Lars Sandahl Sørensen til TV 2 i juli, da regeringen krævede lavere lufthavnsafgifter. 

Der skal endnu lavere takster til at gøre SAS-forretningen i København konkurrencedygtig, understreger han og peger på udenlandske lufthavne, der har sænket prisen for at lette og lande markant mere, end det lyder i dagens udmelding fra København.

Men her ser luftfartsanalytiker Jacob Pedersen anderledes på det. De over 100 millioner kroner ekstra at råde over i SAS vil give råd til at forbedre netværket og det fællesskandinaviske flyselskabs evne til at konkurrere med rivalerne. 

- De lavere afgifter forbedrer København som knudepunkt i Norden, for i Norge og Sverige har man i stedet pålagt flyskat. Det bliver en gevinst for de danske rejsende, mener Jacob Pedersen.

Hos Norwegian glæder man sig over tiltaget fra Københavns Lufthavne og håber, at de lavere takster vil hjælpe selskabet med at vokse mere på danske marked.

- Taksterne er en del af CPH’s muligheder for at gøre det attraktivt for os som flyselskab at åbne ruter til og fra lufthavnen. Vi er optaget af og ønsker at samarbejde med CPH om at sikre, at lufthavnens kommercielle og operationelle tilbud bliver så konkurrencedygtigt, at vi kan bidrage til at opfylde regeringens visioner for udviklingen af dansk luftfart. Under de rette forudsætninger ønsker Norwegian at vokse i Danmark til glæde for de danske passagerer samt dansk turisme og erhvervsliv, skriver Daniel Kirchhoff, kommunikationchef for Norwegian i Danmark, til TV 2.

50-80 procent dyrere end nabolande

Ifølge regeringens strategirapport fra i sommer kostede det sidste år flyselskaberne 183 kroner per afgående passager i Københavns Lufthavne. Den samme øvelse kostede 102 kroner i Oslo, 117 kroner i Helsinki og 119 kroner i Stockholm.

Flere lufthavne er dog markant dyrere end København, særligt Frankfurt skiller sig ud med en gennemsnitlig pris på 298 kroner per passager, men også lufthavnene i Amsterdam, München, Bruxelles, Paris og Zürich er dyrere.