Pandora trækker reklame efter sexisme-anklager

16x9
Reklamen her er nu blevet trukket af Pandora. Foto: Le Fanfarlo

Det danske smykkefirma lavede en italiensk reklame, der af mange blev opfattet som sexistisk.

- Tillykke til Pandora med den mest sexistiske og dumme reklame, man kan forestille sig.

Sådan lød en af mange kritiske italienere på Twitter i løbet af weekenden. Årsagen var, at det danske smykkefirma Pandora havde opsat reklamer på italienske metrostationer, som ikke ligefrem blev taget godt imod.

Og firmaet har lyttet til kritikken. Reklamerne vil blive fjernet hurtigst muligt, fortæller koncernpressechef i Pandora, Martin Kjærsgaard Nielsen, til TV 2.

Han skriver i en mail:

- Vi har modtaget en del henvendelser i Italien på den konkrete annonce, både positive og negative, og reaktionen er kommet lidt bag på os. Det lader til, at annoncen kan give anledning til misforståelse og kan virke stødende på nogle. Det har ikke været vores hensigt.

- Som resultat af den uheldige modtagelse har vi besluttet at fjerne annoncen med øjeblikkelig virkning, og vi beklager de eventuelle gener, som annoncen kan have medført.

Undskyldning gjorde det værre

Reklamen blev opfattet som sexistisk, fordi den antydede, at kvinder kun ønsker sig julegaver, der har at gøre med husholdning. En af reklamerne lød for eksempel:

'Et strygejern, en pyjamas, et forklæde eller et smykke? Hvilken julegave kan man gøre en kvinde glad med?'.

Og TV 2s journalist i Italien Eva Ravnbøl fortalte i går søndag, at Pandora kun gjorde det værre med sin første undskyldning, som var formuleret på denne måde:

- Kvinder ligger os meget på hjerte. Og vi vil bare have, at de får den perfekte julegave. Derfor skal det være slut med hjemmesko, blendere og nattøj. De skal have et smykke.

Tweetstorm

#metoo-bevægelsen har de seneste måneder for alvor sat emner som sexisme, sexchikane og kvinders rettigheder på dagsordenen, så både timingen og lokationen for en sådan reklame kunne ikke have været værre for Pandora, fortæller Eva Ravnbøl.

- Der er sket utroligt meget i Italien de seneste par årtier. Debatten om kvinders rolle på arbejdsmarkedet fylder mere end nogensinde. Der er mange kvinder, der ikke kan tolerere det her.

Det førte til lidt af en tweetstorm, hvor mange italienere harcelerede over Pandora.

- Hov, I glemte vaskemaskiner, gryder og støvsuger.

- Er der nogen, der vil huske Pandora på, at vi er i 2017?

- Pandoras eget juleønske må være en ekspert i krisehåndtering.