Fredag blev den største shoppedag i Danmark nogensinde

Shoppedagen cementerede sin status som årets shoppedag i sidste uge.

Den amerikanske shoppedag Black Friday har for alvor vundet indpas blandt de danske forbrugere. I fredags, da Black Friday indtog Danmark, blev der shoppet herhjemme for mindst 2,1 milliard kroner. Det viser en ny opgørelse fra Nets.

Fredag bliver dermed den største shoppedag nogensinde i Danmark og slår rekorden fra sidste år med 5,6 procent.

- Det er imponerende. Vores vurdering er, at mange af betalingerne i butikkerne har været kontaktløse fordi det netop er i situationer med trængsel og kø ved kasseapparatet, at det kan være en fordel at betale kontaktløst, siger Jeppe Juul-Andersen, der er ansvarlig for Dankort hos Nets, i en pressemeddelelse.

Integreret som Halloween

Også hos Mobilepay var Black Friday en vigtig dag for den mobile betalingstjeneste.

Sammenlignet med Black Friday sidste år var der i fredags 270 procent flere betalinger med Mobilepay

- Den nemme og hurtige betalingsform gør udslaget, tror vi. Vi har netop lanceret en yderligere forbedret løsning, som gør det endnu nemmere og hurtigere. Fremover behøver en bruger næsten kun et swipe – og nogle få klik - for at webshoppe med MobilePay, siger pressechef i Mobilepay, Peter Kjærgaard.

På ganske få år er Black Friday blevet lige så integreret i Danmark som den anden amerikanske mærkedag Halloween. Sådan lyder det fra brancheorganisationen Dansk Erhverv.

- Black Friday har vundet indpas hos den danske forbruger. For blot få år siden var fænomenet ikke særlig kendt i Danmark, men nu er Black Friday en særlig dag for mange danskere og for detailhandlen, siger Tine Marie Andersen, der er politisk konsulent i Dansk Erhverv, til Ritzau.

Kommer til at vente

Den store travlhed i fredags kom bag på pakkedistributøren GLS, der ellers havde gjort sit for at forberede sig.

Derfor forudser GLS, at nogle kunder nok kommer til at vente lidt længere end normalt på at få deres indkøb fra Black Friday leveret.

- Vi er kede af, at nogle modtagere nu skal vente længere end de plejer på deres pakker, og beder om lidt tålmodighed fra deres side. Vi styrer flowet fra central hånd, og sammen med vores gode samarbejdspartnere i de mange PakkeShops landet over, får vi pakkerne videre til modtagerne, så hurtigt vi kan, siger Marianne Møller Jensen, Kundeservicechef hos GLS.