Tesla brænder 50.000 kroner af i minuttet

16x9
Teslas topchef Elon Musk har formået at overbevise investorerne om, at selskabet bør være 335 milliarder kroner værd, selvom tabene er enorme. Foto: HANDOUT / Scanpix Denmark

Bilproducenten Tesla er et af de mest værdifulde selskaber i branchen, selvom tabene er enorme.

Tre millioner kroner i timen, 50.000 kroner i minuttet eller 833 kroner i sekundet.

Så mange penge har amerikanske Tesla, der forleden præsenterede to nye modeller i en lastbil og en sportsvogn, brugt de seneste 12 måneder.

Hvis tempoet fortsætter, løber elbilproducenten tør for penge i august næste år, viser data fra Bloomberg.

Mere værd end Ford

Tab i den størrelsesorden er normalt noget, der får aktiemarkedet til at sende et selskab i dørken, men det gælder ikke for elbilproducenten.

Tværtimod har Tesla formået at overbevise en lang række investorer om, at de mangeårige, systematiske tab hos selskabet en dag bliver omsat til en pengemaskine.

Der er en gruppe aktier, der er værdisat som om, at overskud er ligegyldigt

David Einhorn, hedgefund-manager Greenlight Capital

Troen på Tesla er så stor, at værdisætningen har rundet 53 milliarder dollar eller omkring 335 milliarder kroner. Det er mere end Ford, en af verdens største bilproducenter, der vel at mærke tjener godt på at sælge millioner af biler årligt.

De ekstraordinært store tab skyldes, at Tesla lige nu står i det, som topchef Elon Musk betegner som et produktionshelvede.

Problemet handler om selskabets Model 3, der er Teslas forsøg på at nå masserne og ikke kun de velhavende. 

Aktieforvalter: De bygger bilerne i hånden

Interessen for bilen, der har fået enestående anmeldelser, har været massiv, men Tesla har ikke formået at få produktionen op i gear.

Stifter Elon Musk og kompagni har kun formået at producere et par hundrede eksemplarer af bilen de seneste kvartaler, og det er langt under forventningerne. Det gør tabene enorme. Men håbet er, at det vil vende, når produktionen er på plads.

- Tesla har bygget 260 eksemplarer af sin nyeste model, og de er alle bygget i hånden. Selskabet taber cirka 500.000 dollar for hver bil, der bliver solgt, men Tesla har en større markedsværdi end Ford og General Motors, sagde porteføljeforvalter James Sym fra Schroeders forleden ifølge Finans.

Man kan godt købe deres biler, men køb ikke deres aktier

James Sym, porteføljeforvalter i Schroeders

Ekstremt hurtig bil

Udfordringerne har dog ikke afholdt selskabet fra at gå i offensiven med nye satsninger.

I sidste uge præsenterede Elon Musk en længe ventet lastbil, der kan lade op på en halv time på en særlig oplader og har en rækkevidde på op mod 800 kilometer.

Tesla tog ved den lejlighed fusen på offentligheden ved samtidig at præsentere en ny roadster. Selskabets første bil var en roadster, og den nye models ydeevne viser, at teknologien er kommet et godt stykke vej siden 00'erne.

Sportsvognen er 1,9 sekunder om at komme fra 0 til 100 kilometer i timen - det hurtigste nogensinde for en personbil.

Sideløbende med bilproduktionen, der primært er drevet af den populære Model S, findes også SUV-modellen Model X, men Tesla og topchefen bevæger sig også ind i andre områder.

Selskabet er lige nu i gang med at bygge verdens største batteri til en vindmøllepark i Australien. Og her har stifter Elon Musk lovet køberen, at det enorme batteri er på Teslas regning, hvis ikke det står klar inden for 100 dage.

Det spændende spørgsmål er, hvornår investorernes tålmodighed løber op. Og flere af de investorer, der har satset på nedtur for Tesla, er da også frustrerede over, at markedets prissætning af den tabsgivende bilproducent er, som den er.

En af dem er hedgefund-chefen David Einhorn, der er god for omkring 10 milliarder kroner. Han har gennem længere tid satset stort på nedtur for Teslas aktie.

- Der er en gruppe aktier, der er værdisat som om, at overskud er ligegyldigt. Vi mener, at folk før eller siden vil vågne op og vende tilbage til den traditionelle måde at tænke på og sige: "Wow, overskud betyder faktisk noget", siger Einhorn ifølge Dallas News.

- Der er noget andet, der driver Teslas aktie - en coolness-faktor eller deres evne til at håndtere klimaforandringer, eller at de måske vil rejse til Mars - ligegyldigt hvad der sker, tilføjer Einhorn.

Rejsen til Mars er ikke grebet ud af den blå luft. Det er ikke Tesla selv, der vil sende flyvende biler afsted, men derimod selskabet SpaceX, som Elon Musk også er direktør for og medejer af.

SpaceX, der fokuserer på genanvendelige raktter, har taget fusen på rumfartsindustrien og vundet store kontrakter hos NASA. De genanvendelige raketter betyder nemlig, at omkostningerne for rumrejser kan sænkes markant.

Vilde opture - og nedture

Som et kuriosum kan det nævnes, at Tesla også producerer og sælger solcelletage, og at direktør Elon Musk har startet firmaet Hyperloop, der til en start vil sende folk mellem de amerikanske byer med 1200 kilometer i timen.

De vilde erhvervseventyr er dog på ingen måde uden omkostninger. Tesla er havnet i flere sager med ansatte, der føler sig diskrimineret, og topchefen har fortalt, at han lider af voldsom stress og store mentale nedture.