Supermarked udvider og satser på nye områder i Danmark

Online-supermarkedet Nemlig.com udvider til Sydsjælland og det jyske trekantsområde.

Krigen om danskernes dagligvareindkøb har fået et ekstra skud intensitet, efter onlinesupermarkedet Nemlig.com har valgt at udvide sit territorium.

Fremover kan kunder på Sydsjællland og i det jyske trekantsområde - altså området i og omkring Vejle, Fredericia og Kolding - købe deres varer på Nemlig.com. Online-supermarkedet har tidligere været fokuseret på hovedstadsområdet, men udvidede sidste år til Østjylland og fortsætter altså i år med at tilbyde levering i stadig flere byer.

Offensiven kommer i kølvandet på et 2017 med vækstrater på 25 procent hos Nemlig.com, der dog stadig døjer med store underskud.

- Vi kunne have overskud, hvis det var det, vi ville. Men vi vil hellere investere, og det gør vi nu og også lidt mere, end bundlinjen lige kan klare, siger Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i Nemlig.com.

Sløv dagligvarehandel på nettet

Selvom Nemlig.com oplever pæne vækstrater, er markedet for dagligvarehandel på nettet generelt noget fodslæbende, når man sammenligner med den generelle vækst i danskernes handel på nettet.

Konsulenthuset Loyalty Group har lavet en undersøgelse af danskernes nethandel, og her fremgår det, at den digitale dagligvarehandel vokser med 12 procent, mens e-handlen generelt vokser med 19 procent.

At supermarkederne ikke for alvor er kommet i gang online, er der en god grund til. Det mener detailekspert hos konsulenthuset Efficiens, Per Østergaard Jacobsen.

- Jeg tror, mange af dem tænker meget traditionelt. De har prøvet at overføre den fysiske butik til nettet uden egentlig at se de muligheder, de digitale platformer giver, siger Per Østergaard Jacobsen, der også er ekstern lektor på CBS.

Det vigtige første køb

Ifølge Loyalty Groups undersøgelse er en af hovedårsagerne til, at danskerne fortsat foretrækker at handle i det fysiske supermarked, at de gerne vil kunne mærke og se varen i hånden, før de køber.

Den mentalitet forsøger Nemlig.com at ændre på, fortæller kommerciel direktør Mikkel Pilemand fra Nemlig.com.

- Vi er godt klar over, at der er nogle barrierer blandt førstegangskøbere, og derfor er det vigtigt for os at skabe et prøvekøb, siger han og fortsætter:

- Derfor prøver vi at drive en adfærdsændring blandt danskerne, så vi investerer hele tiden i konceptet for at levere den perfekte oplevelse hele vejen fra, at du sidder hjemme i sofaen og skal bestille, til du får leveret varerne.