Coop vil have butikker helt uden personale

16x9
Coop vil lade kunderne gå uden om kassebåndet og lade dem lukke sig ind i butikkerne selv. Det hele skal klares i kædens medlemsapp. Foto: Ida Marie Odgaard / Scanpix Denmark

Tiltaget skal være med til at redde lukningstruede butikker i de danske yderområder.

Inden for de kommende år vil være muligt, at man selv lukker sig ind i den lokale Brugsen, handler og tager hjem igen, alt sammen uden at møde en eneste medarbejder.

Vi arbejder med en test, hvor man med sin medlemsapp lukker sig ind i en personaleløs butik

Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop

Det fortæller Coops administrerende direktør, Peter Høgsted, til Berlingske Business.

Sådan bruger danskerne deres penge, når de handler ind:

Når danskerne køber for 100 kroner dagligvarer, sker fordelingen sådan her: 

  • Hypermarkeder : 17kr
  • Store supermarkeder: 25kr
  • Små supermarkeder: 12kr
  • Nærbutikker: 4kr
  • Lavprissupermarkeder: 41kr

Kilde: Retail Institute Scandinavia

Bip og Betal hedder teknologien, som Coop-direktøren forventer vil revolutionere danskernes indkøb.

Helt konkret vil Coop have kunderne til selv at scanne deres varer ind og betale via en app. Et tiltag, der allerede er blevet rullet ud i en række butikker. Dog foregår den proces gerne med en supervisor fra butikken.

På den måde bliver kassebåndet overflødigt, og det kan koncernen, der ejer blandt andet Brugsen, Kvickly og Fakta, spare enorme summer på.

- I en virksomhed som Coop bruger vi cirka en milliard kroner i løn for at tage imod betaling fra vores kunder. Hvis vi kan få 25 procent af dem til at gøre arbejdet selv, kan vi frigive nogle lønkroner til at udvikle andre projekter, siger han.

Kunder kan snart selv lukke sig ind

Og mens kunderne i stigende grad kan droppe kassebåndet, kan man også snart lukke sig ind i butikken selv, uden at der er nogen medarbejdere til stede.

Første sted, hvor det bliver muligt, er Dagli'Brugsen i Sengeløse. Her vil man begynde at teste konceptet i løbet af de første måneder af 2018.

- Vi arbejder med en test, hvor man med sin medlemsapp lukker sig ind i en personaleløs butik. Man bipper døren op og bipper døren i igen, siger Peter Høgsted.

Coops administrerende direktør, Peter Høgsted, vil revolutionere måden vi handler ind på med dagligvarekædens medlemsapp.
Coops administrerende direktør, Peter Høgsted, vil revolutionere måden vi handler ind på med dagligvarekædens medlemsapp. Foto: Niels Ahlmann Olesen / Scanpix Denmark

Skal redde butikkerne i de små byer

Coop har det seneste år haft problemer med et faldende overskud, utilfredse kunder og lukningen af en lang række butikker.

Og netop lukningen af nye butikker er noget, man håber på at undgå med de personaleløse butikker.

Det er i første omgang lukningstruede butikker i form af Lokal- og Dagli'Brugsen-forretninger i de danske yderområder, Coop håber på at kunne redde.

- Det er et våben til, at vi forhåbentlig kan redde de her butikker, der ellers ville lukke og slukke. Det bygger på, at vi kan holde åbent 24 timer i døgnet med de samme antal medarbejdere og dermed øge salget, siger Jesper Andersen, der er direktør for Lokal- og Dagli'Brugsen-butikkerne i landet.

En række LokalBrugsen-butikker rundt omkring i landet har svært ved at køre rundt, men i Coop håber man på, at personaleløse butikker kan være med til at redde dem fra at lukke.
En række LokalBrugsen-butikker rundt omkring i landet har svært ved at køre rundt, men i Coop håber man på, at personaleløse butikker kan være med til at redde dem fra at lukke. Foto: THORKILD AMDI / Scanpix Nordfoto

Detail-ekspert vender tommelfingeren nedad til idéen

Spørger man Bruno Christensen, der følger det danske detailmarked tæt, så tror han ikke på, at tiltaget kan redde butikkerne i yderområderne.

- Der er ingen tvivl om, at teknologien kan løse nogle opgaver, som vi har mennesker til at klare i dag. Men at en butik skal fungere som et bibliotek, det tror jeg ikke på, siger han til TV 2.

Ifølge Bruno Christensen handler en stor del af den danske indkøbskultur om menneskelig kontakt og rådgivning.

- Vi vil møde mennesker, når vi handler. Vi vil hygge os, siger han.

Danske Supermarked afviser butikker uden personale

I Dansk Supermarked tror man heller ikke på idéen om personaleløse butikker.

- Vi ser ikke i den nære fremtid, at personaleløse butikker bliver relevant for os. Også i de mindre byer tror vi, at kunderne gerne vil kunne spørge os til råds, siger Kasper Reggelsen, der er kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked, til TV 2.