Danske supermarkeder og discountbutikker får baghjul - her kan danskerne bedst lide at købe ind

Udenlandske virksomheder er i høj kurs hos danskerne, når det gælder de daglige indkøb, viser en ny undersøgelse.

De største danske supermarkeder og discount-butikker får baghjul af deres udenlandske konkurrenter her i landet.

I en ny undersøgelse fra Loyalty Group lander norske REMA 1000 og tyske Lidl således langt foran konkurrenter som Netto og Fakta, der er en del af henholdsvis Dansk Supermarked og Coop.

Se listen over de mest populære dagligvarebutikker i bunden af artiklen.

Undersøgelsen er baseret på 4100 kunders syn på dagligvarebutikkerne i landet, og her er der altså stryg til de danske spillere i discountsegmentet, hvor Netto fortsat er den klart største aktør, men lander dårligst målt på tillid og loyalitet. 

REMA 1000 udmærker sig omvendt med en førsteplads målt på loyalitet og image samt en andenplads i kategorien tillid, hvor lavpriskæden Lidl klarer sig bedst.

De mest populære tjener stort

Kampen om kundernes gunst er i høj grad drevet af pris, men det betyder ikke, at der ikke tjenes gode penge i de billigste butikker.

Det får ilden til at brænde mere i os

Max Skov Hansen, REMA 1000-købmand

Tværtimod er REMA 1000 en forrygende forretning for selskabet bag og de købmænd, der driver forretningerne, som de også ejer en del af.

- Den gode kundeoplevelse går hånd i hånd med den gode indtjening, og REMA 1000 er i dag en af de mest rentable dagligvarekæder på det danske marked, siger Lars Jepsen, researchchef i Loyalty Group.

Ejerskab er afgørende

REMA 1000 har en anden model end de andre spillere på markedet, da forretningerne er drevet ud fra et franchisekoncept, hvor den lokale købmand deler overskuddet med norske Reitan, som står bag konceptet.

Netop den økonomiske gulerod og det lokale ejerskab spiller en stor rolle, siger Max Skov Hansen, der er REMA 1000-købmand i Valby.

- Det får ilden til at brænde mere i os, siger han til TV 2.

I artiklen herunder kan du se, hvor mange penge din lokale købmand tjener.

Forkerte priser koster

De dårlige resultater for Netto, Bilka og Føtex skyldes ikke mindst, at de tager de tre laveste placeringer i kategorien "tillid".

Her er forklaringen tilsyneladende, at priserne ved kassen ikke altid er de samme som dem i butikken.

Danskernes indkøbs-favoritter

Netto

Netto har 455 butikker i Danmark, men det er ikke alle, der kan få lov til at arbejde der. Foto: Bax Lindhardt / Scanpix Denmark
Landets største detailkæde er en god forretning for ejerne i Dansk Supermarked, men kunderne er ikke begejstrede. I hvert fald viser en måling fra Loyalty Group, at kundernes tillid til Netto er den laveste i branchen.

Fakta

Fakta indførte i 2014 et koncept med fremtidens discountbutik. Det har ikke været guld være for forretningen. Foto: Jens Nørgaard Larsen / ScanpixDanmark
Discountkæden Fakta er en af landets største butikker, men det kniber både med kundernes tilfredshed og økonomien. Ifølge Loyalty Groups kundeundersøgelse mener kunderne, at Fakta har den ringeste produktkvalitet af landets dagligvarebutikker.

Dagli'-/LokalBrugsen

.Dagli'Brugsen er en del af Coop. Foto: MAGNUS MØLLER / Scanpix Danmark
Coops Lokal/Dagli'Brugsen klarer sig dårligt i Loyalty Groups undersøgelse, fordi kunderne mener, at de får mindst for pengene i netop disse butikker. Butikkerne er omvendt undersøgelsens topscorer på tilgængelighed og service.

Bilka

.Bilka. Foto: Marie Hald / Scanpix
Bilka er bundskraber på tilgængelighed og sevice. Bedst klarer Bilka sig i kategorien 'Værdi for pengene', hvor butikken får en midterplacering i Loyalty Groups undersøgelse.

Føtex

Føtex Foto: Claus Fisker / Scanpix Denmark
Føtex scorer dårligt på 'værdi for pengene' hos danskerne, hvor der ikke er nogen top 3-placeringer i Loyalty Groups undersøgelse.

Aldi

En afstemning på tv2.dk viser, at de færreste foretrækker at handle i Aldi. Foto: Asger Ladefoged / Scanpix Denmark
Aldi har i årevis haft det hårdt på det danske marked, hvor der har været store underskud. Men ifølge Loyalty Groups undersøgelse mener danskerne, at man får meget for pengene i den tyske discountkæde. Til gengæld har Aldi det dårligste image i branchen.

Meny

Meny-kæden i Hørsholm Foto: Thomas Lekfeldt / Scanpix Denmark
Meny-kæden er ejet af NorgesGruppen og Dagrofa. Butikken får en samlet femteplads i Loyalty Groups undersøgelse, hvor Meny er topscorer inden for produktkvalitet.

Kvickly

Kvickly. Foto: Sophia Juliane Lydolph / Scanpix Denmark
Coop-kæden Kvickly døjer ifølge Finans med indtjeningen, men kunderne er tilfredse med butikken. Ifølge Loyalty Group er Kvickly den bedste butik, når det kommer til økologi.

SuperBrugsen

SuperBrugsen. Foto: Thomas Lekfeldt / Scanpix
SuperBrugsen, der er ejet af Coop, løber med en samlet tredjeplads i Loyalty Groups undersøgelse af danskernes syn på dagligvarebutikkerne. Der er ingen topplaceringer, men SuperBrugsen har mange fine placeringer inden for bl.a. økologi, produktkvalitet og tilgængelighed.

Lidl

Lidl. Foto: Benita Marcussen / Scanpix Denmark
Tyske Lidl løber med en andenplads over danskernes indkøbsfavoritter. Kæden er vinder i kategorierne 'tillid' og 'værdi for pengene', viser Loyalty Groups undersøgelse.

REMA 1000

Rema 1000 fra Norge er blevet en favorit hos danskerne. Foto: Christian Als / Scanpix Danmark
Rema 1000 er de senere år stormet frem i Danmark, hvor kunderne har taget imod kæden med kyshånd. Ifølge Loyalty Groups undersøgelse har kæden branchens bedste image. Butikkerne har en særlig ejerform, hvor de lokale købmænd deler overskuddet med norske Reitan, der er selskabet bag Rema 1000.

- Det kan ikke undgås, at der opstår fejl, men det er altafgørende for kundeoplevelsen, hvordan fejlene bliver håndteret. Både butiksledelse og medarbejdere bør trænes i, hvordan prisfejl håndteres over for kunderne, siger Lars Jepsen fra Loyalty Group.