Underskuddet vokser i kriseramte Postnord

Postnords alvorlige økonomiske problemer blinker med rødt i dugfrisk regnskab.

Et nyt stort underskud i Postnord udstiller det akutte behov for nødhjælp til det krisesamte selskab.

Regnskab for tredje kvartal viser et tab på 171 millioner kroner, og underskuddet stiger i Postnord, der de samme tre måneder sidste år tabte 110 millioner kroner.

Den tiltagende røde bundlinje kommer ud af en omsætning, der går tre procent tilbage.

Postnord oplyser, at faldet skyldes fortsat stor nedgang i koncernens brevmængder med i alt 10 procent. I Danmark alene er tallet 21 procent.

. Video: Søren Pors Grundahl

Milliardredning på plads

Det er hverdag med et tabsgivende postvæsen herhjemme som følge af et fald i mængden af sendte breve siden årtusindeskiftet på hele 80 procent. Det var hovedårsagen til et tab på indtjeningen sidste år på næsten én milliard svenske kroner i den samlede koncern.

Omsætningen i år er indtil videre 1,1 milliarder kroner lavere end for et år siden, og indtil videre har Postnord i år tabt over en halv milliard svenske kroner.

Med den politiske redning af det fællesejede selskab bliver der sat prop i åreladningen. For præcis en uge siden blev den danske og svenske stat enige om en aftale om Postnord efter lange og ikke mindst højlydte forhandlinger.

Det endte med håndslag på en akut kapitalindsprøjtning på 1,7 milliarder kroner, hvor danskerne, som ejer den kriseramte del af selskabet, kommer til at hænge på næsten 1,4 milliarder kroner af indskuddet. Sverige skal betale godt 300 millioner danske kroner.

Håkan Ericsson, der er øverste chef for hele Postnord, erklærer sig i regnskabet rigtig glad for beslutningen om at redde hans selskab.

- Det skaber sammen med den nye svenske postlov og de foreslåede ændringer af forordningen gode forudsætninger for Postnords fortsatte drift, siger Håkan Ericsson.

Nu kommer svenskerne til at mærke nedgangen

Journalist Lars Abild har fulgt Postnord tæt, og han er overrasket over, at det er gået så hurtigt ned ad bakke for selskabet. Han mener, at den svenske del af selskabet nu også kommer til at mærke en større nedgang i breve, der skal postomdeles.

- Det, man kan glæde sig over med den aftale, der kom i sidste uge, er, at det bliver svenskernes problem, at de nu også kommer til at se et fald i breve sendt med posten. Det må den svenske regering klare.

Lars Abild tvivler på, at Postnord nogensinde bliver en god forretning. Han mener dog, at der med den politiske aftale er lys forude for selskabet.

Fyring af tjenestemænd koster dyrt

Langt størstedelen af pengene i redningsplanen, omkring 1,2 milliarder kroner, skal dække udgifter til at afskedige tidligere tjenestemænd, der hver koster halvanden million at skille sig af med.

- Det muliggør en rationalisering fra 10.000 til 6000 medarbejdere, så vi får en stærk og levedygtig forretningsmodel, der også kan håndtere, at der fremover bliver sendt endnu færre breve, lød det fra finansminister Kristian Jensen om de 4000 stillingsnedlæggelser, der tidligere på året blev meldt ud i den danske afdeling.

Ministeren lover, at postmodtagerne i Danmark ikke kommer til at mærke noget til den nye produktionsmodel, hvor Postnord fremover skal håndtere udbringning af post og pakker samtidig.

En kæmpe udfordring for Postnord

Ifølge Jacob Pedersen, som er aktieanalysechef hos Sydbank, skal Postnord nu gennem en stor transformation for at få virksomheden på ret køl igen.

Man går fra at - så at sige - arbejde på et beskyttet værksted, et beskyttet marked, og nu er man i den situation, at den del, som indtil nu har været beskyttet - brevdelen - er faldet fuldstændigt sammen. Derfor er man nødt til at omstille forretningen til en mere konkurrencepræget hverdag, hvor man er nødt til at adressere pakkemarkedet, hvor der er mange andre effektive aktører.

Ifølge aktieanalysechefen er danskernes portobudget vokset voldsomt i de seneste år. Bare ikke på breve - men på pakker.

- Det betyder, at danskerne bruger deres portopenge, hvor der også er andre aktører på markedet. Og det er altså en kæmpe udfordring for Postnord at tilpasse sig den virkelighed.