Nordea-ansatte: 6000 fyringer er alt for mange

Både de ansatte i Nordea og fagforbund forventer at ende langt lavere end på de 6000 stillinger, Nordea vil fjerne.

Nordeas ønske om skille sig af med 6000 medarbejdere får de ansattes repræsentanter til at melde hårdt ud. For selvom ledelsen virker beslutsom, vil den blive mødt med modstand i forhandlingerne om det endelige antal fyresedler.

- Jeg kendte ikke tallet, før jeg så det på tryk i morges. Annonceringer af afskedigelser har ved tidligere tilfælde været et estimat, og det kan heller ikke være andet, siger formand for tillidsfolkene i Nordea, Toni Elin Hindsgaul Madsen, der kalder de henholdsvis 4000 ansatte og 2000 konsulenter et meget højt tal.

Nordea-ledelsen må have talt forkert

Det endelige antal afskedigelser kan ende et helt andet sted, vurderer kredsformanden, og nævner nye reguleringstiltag fra EU, der kan betyde yderligere udvidelse af bankens compliance-afdeling.

De bankansattes organisation, Finansforbundet, vil heller ikke lade den annoncerede massefyring gå upåagtet hen. 

- Jeg håber, der bliver lejlighed til at forhandle det her tal. Det kunne jo være, at Nordea simpelthen har set forkert i forhold til at kunne undvære så mange medarbejdere. Jeg er ret sikker på, at det er tilfældet, siger formand Kent Petersen. 

Ingen grund til at fyre så mange

Nordeas øverste chef, finnen Casper von Koskull, understregede på dagens pressemøde i Stockholm, at der er tale om 'mindst' 6000 stillinger, der skal væk, og at aktieudbyttet til ejerne er på rette vej. Pressemødet udløste flere gange hovedrysten hos Kent Petersen.

- Jeg har ikke set en eneste saglig begrundelse for at melde så stort et tal ud. Jeg har en klar forventning om, at antallet skal minimeres eller kompenseres, lyder det fra de finansansattes formand.

Han har meget svært ved at se en sammenhæng mellem at ville tættere på kunderne og give dem bedre service og så skære så dybt i sin medarbejderstab.

Ansattes kompetencer på vægten

Det har Nordeas danske landechef, Frank Vang-Jensen, til gengæld ikke. De seneste års kraftige digitale investering har ifølge bankdirektøren gjort det mere enkelt at være kunde og gjort processerne mere simple for medarbejderne, og her er en effekt og mandskabsbesparelse at høste.

 - Samtidig sker der en stor ændring i digitaliseringen, hvor vores kunder anvender os på en anden måde, siger Frank Vang-Jensen.

Toni Elin Hindsgaul Madsen forventer, at kunne reducere antallet af fyresedlerddeling.

- Vi har altid haft mulighed for at flytte kompetencer til andre områder og se på, hvilke kompetencer folk kan sætte i spil, påpeger tillidsfolkenes formand. 

Ansatte må vente på at kende deres skæbne

Frank Vang-Jensen vil hverken frede nogen eller gøre hele faggrupper mere udsatte på forhånd. De ansatte bliver nødt til at leve med den ubehagelige usikkerhed en tid.

- Så langt er vi slet ikke endnu. Vi er godt 9000 medarbejdere i Danmark, men vi er også mange i andre lansw. Der vil ikke være noget land eller forretningsområde, der ser ud til at blive påvirket særligt. Det vil ske bredt, lyder det fra den danske Nordea-chef.