Bankformand bander over Nordeas massefyring

Nordeas plan om at afskedige mindst 6000 ansatte møder vrede og dyb undren.

Nordea vil sige farvel til mindst 6000 medarbejdere på grund af høje omkostninger, og den melding chokerer både i og uden for Nordens største bank.

2000 af de ramte er eksterne konsulenter, mens de resterende 4000 er ansatte i Nordea, og det store antal får de bankansattes organisation, Finansforbundet, op i det røde felt.

- For helvede da også. Det var min første tanke, da jeg hørte tallet her til morgen. Kan de ikke begynde at tænke på andet end omkostningsbesparelser i den virksomhed, siger formand Kent Petersen til TV 2.

Ved udgangen af det seneste kvartal havde Nordea knap 32.000 ansatte, og dermed er der lagt op til, at omkring hver femte medarbejder i Nordea skal ud.

Uanstændigt for ansatte og dårligt for kunder

Fagforeningschefen har svært ved at se logikken i den store nedskæring.

For selvom det kan virke som en rigtig beslutning, hvis banken kun vil tilgodese aktionærerne, så er det dybt problematisk for hele grundlaget for Nordeas forretning, mener Kent Petersen.

- Vil man gerne drive en finansiel virksomhed, hvor man også tænker kundeservice og kundepleje og har en nogenlunde anstændig tilgang til det at have medarbejdere, er det en fuldstændig horribel beslutning, siger han.

Blandt de ansatte i Nordea, der i weekenden flyttede ind i det nye store hovedkontor i København, er overraskelsen over ledelsens planer også til at føle på.

- Da jeg læste CEO-kommentaren i regnskabet, tænkte jeg, at det er et meget stort tal. Men vi ved endnu ikke, hvad der gemmer sig bag, og det regner jeg med at diskutere i nordisk regi i en meget nær fremtid, siger Toni Elin Hindsgaul Madsen, der er formand for tillidsfolkene i Nordea og dermed de ansattes talerør til ledelsen.

Nordea har ikke været dygtig nok til at betjene og tilfredsstille sine kunder

Leif Beck Fallesen, erhvervskommentator

Kommentator: Nordea har ikke styr på udgifterne

Omfanget af fyringsrunden vækker også undren uden for branchen.

- Jeg synes, det er et meget stort chok. Selvfølgelig for de ansatte i Nordea, men også når man kigger generelt på erhvervslivet, hvor bankerne er et spejl af samfundet og har præsteret rekordoverskud, siger Leif Beck Fallesen, erhvervskommentator på TV 2.

Han hæfter sig ved, at omkostningerne hos Nordea det seneste år er steget fem procent, mens overskuddet er faldet næsten tilsvarende.

Det indikerer manglende kontrol med omkostningerne, og det er netop fokus i ledelsens spareplan - at få udgifterne så langt ned, at Nordea kan spille med i den internationale konkurrence.

- Nordea har ikke været dygtig nok til at betjene og tilfredsstille sine kunder, konstaterer Leif Beck Fallesen med henvisning til den fortsatte kundeafgang, hvor 25.000 danskere alene sidste år fandt en anden bank end Nordea.

Flest ansatte i Danmark

Selvom Nordeas hovedsæde netop er flyttet til Helsinki i Finland fra det hidtidige hjemland Sverige, er Danmark landet med fleste Nordea-ansatte.

Ved udgangen af 2016 havde Nordea over 9500 ansatte alene i Danmark, og dermed er der lagt op til, at det vil gå hårdt for sig med besparelserne her i landet.

Voldsomt mange afskedigelser

Selvom det er kendt for eksperter, at omkostningerne er høje i Nordea, så vækker omfanget af fyringsrunden overraskelse hos Mikkel Emil Jensen, der er aktieanalytiker i Sydbank.

- Mit første indtryk i forhold til antallet af medarbejdere, der skal afskediges, er, at det er voldsomt, siger han til Ritzau Finans.

Fyringerne fra Nordea følger i kølvandet på lignende øvelser i andre selskaber i branchen. Også Nykredit, Danske Bank, Jyske Bank og Saxo Bank har for nylig gennemført fyringsrunder.

- Der kommer færre ansatte i industrien, da meget er og bliver digitaliseret, og det, der ikke er digitaliseret, er flyttet til udlandet, siger Mikkel Emil Jensen.

Kunder vil stadig have levende ansigter

I Finansforbundet har man også set skriften på væggen, hvor digitaliseringen - med Danmark helt i front - har givet behov for færre traditionelle bankmedarbejdere.

- Men ser vi på tilgangen til behandlingen af kunder i dag, så er effekten i forhold til aktiviteten med kunderne ikke blevet mindre. Så der er stadig masser af behov for at have medarbejdere i den finansielle sektor, mener de bankansattes frontfigur, Kent Petersen.