Krigen om danskernes betalinger blusser op - hvilken foretrækker du?

Med Apple Pays indtræden på markedet bliver Mobilepay udfordret af sin hidtil største konkurrent.

Der har været snak om det i årevis, og nu er frygten eller håbet – afhængig af hvem man spørger – blevet til virkelighed. Apple Pay er kommet til Danmark, og dermed er konkurrencen på markedet for betalingsløsninger blevet skærpet markant.

Her til morgen landede nyheden om, at Nordea vil lade bankens kunder i Danmark, Sverige og Finland bruge Apple Pay. Også Jyske Bank er hoppet på Apple-toget, og løsningen bliver tilgængelig fra i dag og vil med de to store bankers beslutning give Apple en solid potentiel brugerskare fra dag ét.

Nordea alene vil kunne tilbyde 1,3 millioner kunder i Norden at tilslutte sig Apple Pay.

- Apple Pay kan bruges i indland og udland, og det er den store fordel ved løsningen, hvor Mobilepay, som vi også er super glade for, primært dækker indland og person til person-betalinger, som også er mega rart at have ved hånden, siger Mads Skovlund, der er bankdirektør i Nordea med ansvar for privatkunder, til TV 2 og fortsætter:

 - Det er kunderne, der bestemmer, hvad de vil bruge, og vi har en række kunder, som gerne vil bruge Apples produkt.

Sejren over Swipp

Begge banker er i dag en del af Mobilepay, som oprindeligt var Danske Banks solo-løsning for mobile betalinger, og som i dag bliver brugt af alle danske banker.

Mobilepay var først på markedet herhjemme og formåede – til stor overraskelse for resten af det danske banklandskab – at stå distancen overfor de resterende bankers fællesløsning Swipp, som aldrig blev en succes.

Mobile betalingsløsninger

- Mobilepay

- Det mobile dankort

- Apple Pay

- Coop-app

- Alibaba Pay (Kan kun bruges af kinesiske brugere)

I årene efter Mobilepays lancering blev Danske Banks løsning stadig mere dominerende, og i sidste ende måtte Swipp-bankerne, som bestod af alle andre banker end Danske Bank, vifte med det hvide flag og tilslutte sig Mobilepay.

Ny konklikt opstår

Med sejren over Swipp kunne det ved første øjekast se ud som om, at krigen om de digitale betalingsløsninger var overstået med Danske Bank som den store sejrherre. Sådan skulle det dog ikke gå.

Næste konflikt i det danske banklandskab skulle blive tvisten om mobile betalinger, hvor man med sin telefon kan bruge sit dankort uden at skulle have det op af lommen.

En oprindelig ambition om at lave et samarbejde mellem Nets, der står bag det mobile dankort, og alle partnerbankerne i Mobilepay brød sammen i starten af 2017, og derefter har de to parter været i konkurrence med hinanden.

Det har blandt andet betydet, at Dansk Supermarked med sine butikskæder Netto, Føtex og Bilka ikke længere ville tage imod Mobilepay, men i stedet valgte at blive en sololøsning for det mobile dankort.

Endnu en splittelse

Den frembrusende norske detailkæde Rema1000, der oplever stor succes på især det danske marked, har valgt at gøre Mobilepay-betalinger mulige i sine 280 butikker i Danmark.

Samme model har købmandskæden Dagrofa valgt at kaste sin kærlighed over, mens den anden gigant på detailmarkedet herhjemme, Coop, er gået sin helt egen vej.

Her er MobilePay og det mobile Dankort inde i varmen

MobilePay:

Kiwi

Meny

Rema 1000

Matas

McDonald's

Det mobile Dankort:

Kvickly

Fakta

SuperBrugsen

Føtex

Netto

Bilka

Lidt under radaren har Coop lanceret sin egen app, hvor man kan betale i koncernens butikker, der tæller både Fakta, Irma, Superbrugsen samt flere andre. Og løsningen indebærer ikke, at man skal være kunde i Coop-bank.

Over for TV 2 fortæller Coop, at der allerede er flere hundrede tusinde brugere af Coops betalingsapp, men at der med 1,7 millioner Coop-medlemmer er masser af potentiale i at lokke flere brugere over på app'en. Derfor vil der snart blive skruet op for markedsføringen i et offensivt tiltag for at få flere brugere.

Hviler ikke på laurbærrene

Tilbage til Apple Pay. 

Danske Bank ser i første omgang ud til at tage konkurrencen fra den nye betalingsløsning med ro i sindet. Banken fortæller i et interview med TV 2, at den hilser konkurrencen fra Apple velkommen.

- Vi er fortrøstningsfulde. Der er er 3,6 millioner brugere af Mobilepay i Danmark, og vi sætter rekord i antal transaktioner hele tiden, siger Mark Wraa-Hansen, der er chef for Mobilepay, og fortsætter:

- Vi vil gøre, som vi plejer og fokusere på vores kunder og på at optimere Mobilepay hele tiden. Når det så er sagt, så er vi klar over, at vi ikke kan hvile på laurbærrene, og at vi hele tiden skal udvikle vores produkt.

Dermed er tonen anderledes afslappet, end da bankdirektør fra Danske Bank Jesper Nielsen sidste år udtalte sig om udsigten til Apple Pays ankomst i Danmark.

- Hos Danske Bank ser vi uden tvivl Apple Pay som en potentiel konkurrent. Det gør vi, fordi vi naturligvis helst ser, at vores kunder bruger vores løsning, Mobilepay, sagde Jesper Nielsen dengang til Computerworld.

Afstemning